arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴

مذاکرات هسته اي ايران وارد مرحله حساسي شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسوشیتدپرس در گزارشی از لوزان سوئیس به قلم ماتیو لی نوشت: با دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود در کمتر از یک هفته مانده به سر رسیدن ضرب الاجل پایان ماه مارس به منظور دستیابی به یک توافق کلی، مذاکرات هسته ای بین آمریکا و ایران روز پنجشنبه وارد مرحله حساسی شد.

به گزارش انتخاب ؛ در حالی که عقربه های ساعت در چرخش است، کری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هیئت های آنها روز پنجشنبه در تلاش برای فائق آمدن بر اختلافات همچنان قابل توجه پس از تقریبا دو سال مذاکرات بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، در شهر لوزان سوئیس واقع در حاشیه دریاچه ژنو گردهم آمدند.

اگر آمریکا و ایران به دستیابی به توافق نزدیک باشند، انتظار می رود دیپلمات های ارشد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز به گفتگوها بپیوندند.

مقامات آمریکایی می گویند ضرب الاجل سی و یکم ماه مارس قابل دستیابی است ولی این مسئله همچنان نامشخص است.

یک مقام همراه با کری در حال عزیمت به سوئیس در روز چهارشنبه اعلام کرد طرف آمریکایی «می تواند یک مسیر پیش رو را به منظور دستیابی به توافق (تا پایان ماه مارس) ببیند» زیرا در دور آخر گفتگوها در مقایسه با دورهای قبلی، پیشرفت بیشتری حاصل شد.

این مقام به سبب اینکه اجازه نداشت درباره این گفتگوها بحث کند خواست نامش فاش نشود.

فشار، زیاد است. این هفت کشور سی و یکم ماه مارس را به عنوان ضرب الاجلی برای دستیابی به کلیات توافقی نهایی که آنها امیدوارند تا پایان ماه ژوئن به آن دست یابند، تعیین کرده اند.

هم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران در مخالفت با آنچه سومین تمدید گفتگوها خواهد بود، صحبت کرده اند.

و آن چه بر این دور از گفتگوها سایه انداخته، بحران ها در یمن است، یعنی جایی که متحدان آمریکا از جمله عربستان سعودی حملات هوایی علیه شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران انجام داده اند، و عراق، جایی که آمریکا هم اکنون از تهاجم دولت عراق با حمایت ایران برای بازپس گیری شهر تکریت از دست ستیزه جویان گروه دولت اسلامی (داعش) پشتیبانی هوایی انجام می دهد.

در آغاز جلسه گفتگوهای روز پنجشنبه، نه کری نه ظریف به پرسش های خبرنگاران درباره این که آیا درباره اوضاع یمن بحث خواهد شد یا خیر، پاسخی ندادند.

مخالفان یک توافق هسته ای، از جمله متحدان نگران آمریکا در خاورمیانه و تندروها در ایران و کنگره، آماده هستند اگر مذاکره کنندگان نتوانند در شش روز آینده به موفقیتی دست یابند، این فرایند را بغرنج کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا تهدید کرده اند تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال خواهند کرد و روندی را شکل خواهند داد که به آنها اجازه می دهد هر گونه توافق نهایی را رد کنند.

آمریکا و شرکای این کشور تلاش می کنند ایران را قانع کنند تعداد سانتریفوژهای مورد استفاده برای غنی سازی اورانیوم را کاهش دهد و با دیگر محدودیت ها در زمینه آن چیزی موافقت کند که این کشور تاکید دارد یک برنامه هسته ای صلح آمیز است.

کری صبح روز چهارشنبه در جمع سفرای آمریکا در واشنگتن از مخالفان توافق احتمالی انتقاد کرد.
وی این پرسش را مطرح کرد که «چه اتفاقی می افتد اگر، همانطور که منتقدان ما پیشنهاد می کنند، ما طرحی را که دیگر کشورها آن را منطقی قلمداد می کنند، رها کنیم؟»

وی افزود: «خوب، گفتگوها فرو خواهد پاشید. ایران این توانایی را خواهد داشت که به چرخاندن سانتریفوژهای خود و غنی سازی تا درجه ای که می خواهند، بازگردد... و تحریم ها، پابرجا نخواهد بود».

کری خاطر نشان شد هدف از سال ها تحریم های آمریکا، وادار کردن ایران برای موافقت با محدودیت هایی در زمینه برنامه هسته ای خود بود.

وی افزود این مسئولیت دولت اوباما است که «توافقنامه ای ارائه کند که به اندازه ای که ما می گفتیم، خوب باشد؛ که کار را تمام کند؛ که چهار مسیر به سوی سلاح هسته ای را ببندد».

وی اعلام کرد راه حل جایگزین دیپلماسی می تواند این باشد که ایران به حال خود رها شود تا «برنامه خود را با سرعت کامل رو به جلو، گسترش دهد».

کری گفت: «شما می دانید که ما نمی توانیم این را بپذیریم. بنابر این، این، شما را کجا می برد؟ هر فردی که مخالف این است، وظیفه دارد بایستند و یک راه حل جایگزین واقع گرایانه، عملی روی میز قرار دهد و من هنوز ندیده ام هیچکس این کار را انجام دهد».
نظرات بینندگان