arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

بشار: دمشق از حضور روسيه در سواحل سوريه کاملا حمايت مي کند/ در برابر تلاش غرب براي جدا کردن سوريه از ايران مقاومت کردیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت گفتگوهای سوری- سوری در مسکو به شرطی که مداخله خارجی نباشد موفق خواهد شد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) ، بشار اسد در گفتگوی رسانه ‌های روسی با وی گفت موفقیت گفتگوهای سوری- سوری نیاز به این دارد که فقط سوری باشد به این معنا که گفتگوکنندگان تحت تأثیر خارجی نباشند برای آنکه این گفتگو موفقیت آمیز باشد طرفهای سوری شرکت کننده در آن باید مستقل باشند و مواضعشان بیانگر خواسته های ملت سوریه باشد.

بشار اسد در گفتگو با هشت رسانه روسی یعنی روسیسکایا گازیتا، ایتارتاس ، خبرگزاری روسیا سیوودنیا ،‌رادیو اسپوتنیک، ‌شبکه کراسنایا زفیزدا [ ارگان وزارت دفاع روسیه ] ، ‌شبکه روسیه 24 ، شبکه آرتی عربی و خبرگزاری اسپوتنیک گفت آشتی ملی در سوریه موفقیتهای زیادی داشته و به بهبود اوضاع امنیتی برای بسیاری از شهروندان سوری در مناطق مختلف منجر شده است و ما به این سیاست که موفقیتش را ثابت کرده است حتی در صورت پیشرفت در مسیر سیاسی ادامه خواهیم داد.

بشار اسد تصریح کرد غرب شریک نمی خواهد . غرب فقط خواهان کشورهای وابسته می خواهند.

وی خاطر نشان کرد آمریکا در غرب و حتی در اروپا نیز شریک نمی خواهد بلکه فقط کشورهای وابسته و دنباله رو می خواهد.

بشار اسد درباره رایزنی های سوری- سوری در ماه آوریل آینده در مسکو و نمایندگان سوریه در این رایزنی‌ها و ضرورتهای تثبیت گفتگوهای سوری - سوری گفت : ارزیابی های ما از این دو از گفتگوها و به طور کل طرح روسیه یک ارزیابی بسیار مثبتی است زیرا این طرح ، مهم است. این طرح ، ضروری است.
وی افزود : شماری از کشورهای غربی در بحران سوریه تلاش می کردند اوضاع را در منطقه ما گاهی با عنوان مبارزه با تروریسم و گاهی با عنوان حمایت از ملتهایی که برای آزادی به پاخاسته‌اند و با دروغهای دیگری که در رسانه‌های غربی مطرح می شود به سمت آغاز جنگ نظامی در سوریه سوق بدهند. ابتکار روسیه ، مهم است زیرا بر حل وفصل سیاسی تأکیدکرد. این ابتکار راه را به روی جنگ‌طلبان در کشورهای غربی به ویژه آمریکا ، فرانسه و انگلیس بست همچنانکه آنان در اوکراین چنین کاری را کردند. جنگ‌طلبان همواره به مسلح کردن طرفهای مختلف در اوکراین برای تغییر نظام این کشور و سپس در روسیه سوق می دادند . اصل این ابتکار یک اصل درست و مهمی است. ما همواره گفته ایم هرگونه مشکلی در هر سطحی باشد باید حل و فصل نهایی آن راهکار سیاسی باشد.
عوامل موفقیت باید مطابقت داشته باشد. طرح باید مطابق با محتوا باشد. عنوان این طرح گفتگوهای سوری - سوری بود. برای آنکه موفق شود فقط باید سوری باشد بدین معنی که تأثیرگذاری خارجی بر گفتگو کنندگان نباشد. مشکل اینجاست که شماری از طرفهایی که در این گفتگو شرکت خواهند کرد طرفهای مورد حمایت برخی ازکشورهای غربی یا منطقه ما هستند. آنها بر تصمیمات این طرفها تأثیر می گذارند. چند روز پیش یکی از این طرفها اعلام کرد در این گفتگوها شرکت نخواهد کرد همچنانکه در دور اول نیز شرکت نکرد. بنابراین برای آنکه گفتگوها به نتیجه برسد باید طرفهای شرکت کننده در آن طرفهای مستقلی باشندکه حامل خواسته‌های گرایشهای مختلف سیاسی ملت سوریه باشند در آن صورت موفقیت نصیب گفتگوها خواهد شد. نقش روسیه هم اکنون نقش تسهیل گفتگو بین سوریهاست و نقشی نیست که هر فکری را به آنان تحمیل کند. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود فکر می کنم این گفتگو نتایج مثبتی برای ثبات در سوریه خواهد داشت.
بشار اسد در پاسخ به پرسشی درباره طرح استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه برای تعلیق جنگ در حلب و خبرها درباره انتقال بخشی از دفتر د میستورا از دمشق به حلب و مخالفت برخی مخالفان خارجی با طرح دی میستورا درباره حلب و ادامه حملات تروریستها به محله های مسکونی در حلب و دیدگاه بشار اسد درباره طرح دی میستورا و درصد شانس موفقیت آن گفت : طرح دمیستورا به لحاظ محتوایی یک طرح مهمی است . معتقدیم در محتوا بسیار واقعگرایانه است و شانس موفقیت آن نیز زیاد است البته اگر ترکیه و کشورهای دیگری که افراد مسلح حمایت می کنند دست از مداخله بردارند.
بشار اسد گفت : از نخستین دیدارهای اولیه بین ما و دمیستورا از افکاری که او مطرح کرد حمایت کردیم و بر سر سرفصلهای اساسی این ابتکار که بعد او اعلام کرد توافق کردیم و گروه دی میستورا کارش را در سوریه برای اجرای این طرح آغاز کرد. این طرح به صورت اصولی ، درست است زیرا با وضع موجود تعامل کرده و چیزی شبیه آشتی است که در سوریه اتفاق افتاده است. هدف کاستن از فشارها و خطرات بر غیر نظامیان در شهر حلب است اما طرح دی میستورا به بیش از یک طرف وابسته است. به صورت اساسی به همکاری دولت وابسته است که به همراه نهادهایش یک طرف اصلی است اما از طرف دیگر به پاسخ تروریستها یا افراد مسلحی که در محله های مختلف حلب حضور دارد وابسته است. مشکل در این موضوع نیز همانند مشکل گفتگوهای سوری- سوری است. برخی از این افراد مسلح تحت امر برخی کشورهای دیگر هستند. همه افراد مسلح یا نیروهای تروریستی موجود در این شهر از حمایت مستقیم ترکیه برخوردارند. به همین سبب این نیروها از ابتدای مطرح شدن طرح دی میستورا مخالفت خود را برای همکاری ومخالفت مطلق خود را با اصل و اساس این طرح اعلام کرده اند. آنها با گلوله باران غیر نظامیان در حلب و شهادت شمار زیادی از ساکنان حلب مخالفت خود را ثابت کردند. اگر ترکیه و کشورهای دیگر دست از حمایت افراد مسلح بردارند شانس موفقیت طرح دی میستورا ، زیاد است.
یکی از مهم ترین علل موفقیت این طرح آن است که بیشتر سوریها مایلند با بازگشت برخی از این افراد مسلح به زندگی طبیعی خود یا خروج از محله های مسکونی از دست تروریستها خلاص شوند.
بشار اسد درباره آینده تلاشها برای آشتی در ریف دمشق و استانهای دیگر گفت : آشتی ملی در سوریه همزمان با فرآیند سیاسی از حدود دو سال پیش آغاز شده است. هر مشکلی با حل وفصل سیاسی پایان می یابد اما حل وفصل سیاسی همواره طولانی است و چه بسا ممکن است کُند باشد. شاید موانعی باشد که آن را به تأخیر می اندازد یا به شکست سوق می‌دهد. هر روز در سوریه بیگناهانی کشته می شوند به همین سبب نمی توانیم منتظر حل وفصل سیاسی بمانیم تا از مردم حمایت کنیم بنابراین باید مسیرهای دیگری را طی کنیم. مسیر مبارزه با تروریستها و نابودی آنها از جمله این مسیرهاست. مسیر سومی نیز وجود دارد و آن آشتی است. آشتی بازگشت مردم را به محله هایشان و خروج افراد مسلح و باقی ماندن بدون سلاح آنان را تضمین می کند. دولت این افراد را عفو می کند و تعهد می گیرد تا به زندگی طبیعی خود بازگردند. آزادسای بازداشت شدگان بخشی از آشتی ملی است. آشتی ملی موفقیتهای زیادی داشته و به بهبود اوضاع امنیتی بسیاری از شهروندان سوری در مناطق مختلف منجر شده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه خود با برخی رسانه های روسی گفت دمشق در برابر فشارهای غرب برای اینکه سوریه را از ایران جدا کند مقاومت کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) اسد درباره اظهار نظرهای غربی ها درباره مدت زمان دوام وی در قدرت گفت این اظهارات از ابتدای بحران سوریه مطرح شده و بیانگر ذهنیت غربی هاست که ذهنیت استعماری است. غرب شریک قبول نمی کند. اگر دولتی به مذاقش خوش نیاید می خواهد آن را تغییر دهد زمانیکه با این منطق صحبت می کند ملتها را نمی بیند.
اظهارات آنان بر داده های اشتباه مبتنی است. اوضاع عصر کنونی تغییر کرده است. امروز ملتها نمی پذیرند که خارجی ها آینده ،‌سرنوشت و حاکمانشان را تعیین کنند. همین اتفاق در اوکراین افتاده است. هدف آنان روسیه است. آنها از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خوششان نمی آید . او را شیطان می دانند. فقط ملت سوریه درباره رئیس جمهور این کشور تصمیم می گیرد. همه اظهارات کشورهای غربی یا هم پیمانان آنان درباره این موضوع برای ما اهمیتی ندارد. برای ما اهمیتی ندارد که بگویند رئیس جمهور سقوط خواهد کرد یا باقی خواهد ماند. اهمیتی ندارد که بگویند رئیس جمهور سوریه قانونی است یا غیر قانونی. ما مشروعیت خودمان را از ملت می گیریم. اگر دولت سوریه پایداری کرده به خاطر حمایتهای مردم است. ما نباید وقت خود را با اظهارات اروپایی ها تلف کنیم. آنان آماده اند که هر روز سخنی بگویند که ناقض سخن بعدی آنهاست. بحران سوریه قابل حل است . اگر سوریها بنشینند بایکدیگر گفتگو کنند به نتیجه می رسیم. آشتی دشوارترین کار بود اما به نتیجه رسیدیم. زمانی موفق شدیم که بدون مداخله خارجی آشتی کردیم. برای آنکه سوریها موفق شوند باید مداخله خارجی متوقف شود. ترکیه ، عربستان ، قطر و برخی کشورهای اروپایی باید حمایت تسلیحاتی از تروریستها را متوقف کنند. خود فرانسویها و انگلسیی ها تصریح کردند سلاح فرستاده اند. باید حمایت مالی به خصوص عربستان و قطر از افراد مسلح متوقف شود. جامعه سوریه امروز از آشتی و از هر راهکاری حمایت می کند. آنچنانکه فکر می کنند جامعه سوریه متلاشی نشده است. آنچه در سوریه رخ می دهد جنگ داخلی نیست. در جنگ داخلی باید خطوطی بر اساس قومیتی یا دینی یا طائفه ای باشد که جنگجویان را از یکدیگر جدا کند. چنین چیزی وجود ندارد. همه مردم با یکدیگر زندگی می کنند. بیشتر مردمی که از مناطق تروریستها به مناطق امن فرار می کنند تحت حاکمیت دولت هستند.
وی گفت : اگر مشکل طائفه ای وجود داشته باشد باعث شکاف در جامعه است و برای کشورهای دیگر آسان خواهد بود که با این موضوع بازی کنند و به ایجاد ناآرامی منجر شود. برخی کشورهای خارجی تلاش کردند در روسیه با حمایت از گروههای افراطی که اقدامات تروریستی می کنند چنین فضایی را به وجود آورند. هدف آنان ایجاد شکاف در جامعه روسیه بود تا این کشور تضعیف و حتی تقسیم شود. برای روسیه و سوریه چنین فکری کرده بودند.
برخی در سوریه با تلاشهای دولت دریافتند که موضوع ربطی به طایفه و ادیان ندارد بلکه قضیه تروریسم مورد حمایت از خارج است. آمریکا از اینکه غرب نیز شریک باشد مخالفت می کند. آنها روسیه را به عنوان یک ابر قدرت قبول ندارند . آنها روسیه را که یک کشور بزرگ و شریک آنان در سطح جهانی است قبول ندارند چگونه امکان دارد سوریه را به عنوان کشور کوچک بپذیرند.
ما را در برخی موارد تحت فشار گذاشته بودند از حقوق خود در اراضی تحت اشغال اسرائیل چشم پوشی کنیم. از ما می خواهندکه از مقاومت در لبنان یا فلسطین که ملتش از حقوق خود دفاع می کند حمایت نکنیم. آنها چند سال پیش از این بحران از سوریه خواستند که مثلا از ایران فاصله بگیرد . در مورد دیگری برخی از آنها خواستند از رابطه سوریه با ایران در پرونده هسته‌ای استفاده کنند.
ما بخشی از این پرونده نیستیم و نبوده‌ایم . از ما خواستند ایران را متقاعد کنیم گامهایی علیه منافع ملی‌اش بردارد ما نپذیرفتیم. در کل آنها می خواستند که سوریه یک کشور وابسته به آنها باشد که طرحهای غرب را در منطقه اجرا کند . ما نپذیرفتیم . اگر این کارها را اجرا می کردیم از نظر آنان یک کشور خوب ، میانه رو و دموکراتیک بودیم . آنها امروز ما را کشور ضد دموکراسی می نامند در حالی که با عربستان که با دموکراسی ، انتخابات حقوق زنان و بسیاری از امور دیگر بیگانه است بهترین روابط را دارند . این نفاق و دو رویی غرب است.
بشار اسد درباره خواسته غرب از دمشق برای آنکه دست از نظامی کردن مخالفان سوری بردارد و حل وفصل سیاسی آغاز شود.می خواهند که آدمک آنان باشیم. غرب راهکار سیاسی ندارد و به راهکار سیاسی تمایلی ندارد. مقصود من از غرب نیز چند کشور مانند آمریکا و فرانسه و انگلیس است. سایر کشورها ، ثانویه هستند. از نظر آنان حل و فصل سیاسی یعنی تغییر و سرنگونی حکومت و جایگزینی یک حکومت مزدور آنهاست همچنانکه در اوکراین اتفاق افتاد.
بشار اسد درباره اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکره با سوریه گفت : تا امروز هیچ تغییر واقعی در سیاستهای آمریکا ندیده ایم. معتقدیم اردوگاه تندرو همچنان رویکرد سیاست آمریکا را در بیشتر مناطق جهان مشخص می کند.
اظهارات متناقض مسئولان آمریکایی نشانگر منازعه در داخل دولت آمریکا و در داخل لابی های موجود در آمریکاست. این لابی ها دیدگاههای متفاوتی درباره مسائل مختلف دارند. می توانیم بگوییم مهم ترین منازعه امروز در خصوص سوریه و اوکراین بین دو اردوگاه است. اردوگاهی که خواهان جنگ و مداخله نظامی مستقیم در سوریه و عراق است. چه بسا از اعزام ارتش یا ناتو به اوکراین یا ارسال سلاح به طرف کودتایی در داخل اوکراین سخن می گویند. اردوگاه دیگر با مداخله مخالف است زیرا از جنگهای سابق درس گرفته است. از زمان جنگ ویتنام تا جنگ عراق ، آمریکا در هیچ جنگی موفق نشده است. تنها در یک چیز موفق شده و آن هم ویرانگری است اما در نهایت شکست خورده خارج می شود. سیاست سوریه همچنان همانند گذشته است. گفتگوی مستقیم بین ما و آمریکایی ها وجود ندارد. برخی افکار وجود دارد که از طریق دولت ثالث یا طرف ثالثی منتقل می شود اما گفتگوها جدی نیست و نمی توانیم جدی بگیریم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم سیاست آمریکا عملا تغییر کند در آن صورت می توانیم بگویم در این سیاست تغییراتی به وجود آمده است. خواسته های مشخصی وجود دارد. خواسته های کنونی آمریکا سرنگونی حکومت سوریه و روی کار آوردن یک آدمک تحت امر آنهاست تا هرچه می گویند اجرا کند.
بشار اسد گفت : میانگین حملات هوایی ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم که از 60 کشور تشکیل شده روزانه کمتر از ده بار در سوریه یا عراق است. ائتلافی که در آن 60 کشور پیشرفته و کشورهای ثروتمند حضور دارند. نیروی هوایی سوریه در مقایسه با این ائتلاف بسیار کوچک است. نیروی هوایی سوریه با این وجود روزانه چندین برابر مجموع پرواز 60 کشور عملیات انجام می دهد. این نشانگر جدی نبودن این کشورها در جنگ با داعش است. شاید برخی از این کشورها نمی خواهند داعش در سوریه و عراق بیشتر از حجم کنونی‌اش بزرگتر شود. اما به نظر می رسد در عین حال نمی خواهند به طور کلی از دست آن خلاص شوند. می خواهند این ساختار تروریستی بماند تا از آن استفاده و دیگران را تهدید و از برخی کشورها باج خواهی کنند. به همین سبب می گوییم تا الان عملیات جدی مبارزه با تروریسم وجود نداشته است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه‌ خود با رسانه‌های روسی گفت از حضور روسیه در سواحل روسیه به شدت استقبال می کند زیرا حضور روسها در مناطق مختلف برای برقراری نوعی توازن ضروری است.
وی ابراز ا میدواری کرد روابط مصر و سوریه نیز به زودی ازسرگرفته شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) ، بشار اسد درباره حملات ائتلاف به مواضع ارتش سوریه گفت : آنان مواضع ارتش سوریه را بمباران نکرده اند بلکه زیرساختهای سوریه را که متعلق به ملت این کشور است بمباران می کنند. نتایج برای ما به عنوان ملت و حکومت ، نتایج بدی است. درباره استقرار نیروهای صلح نیز باید گفت آنها بین کشورهای درگیر مستقر می شوند و زمانیکه از استقرار نیروهای صلح به خاطر داعش سخن می گویند در واقع آنها داعش را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسند و این پذیرفتنی نیست و کلام خطرناکی است به خصوص آنکه تروریستهایی مانند داعش و جبهه النصره وارد مناطق شده‌اند. بیشتر ساکنان این مناطق با اندیشه افراط گرایی و تروریسم مخالفند. کشوری به نام داعش وجود ندارد که بگویند نیروهای پاسدار صلح بین دو طرف مستقر شده است ؛ این حرف درستی نیست.
بشار اسد در پاسخ به پرسشی درباره نحوه آموزش به جوانان که اسلام دین صلح است همانند کاری که به گفته پرسشگر رسانه‌های روسی ، رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن انجام می دهد گفت : آنچه وی از نظر خط مشی انجام می دهد یک کار درست و کاملا دقیقی است. مشکل در درجه اول ،‌ مشکل عقیدتی است . برخی کشورها با تروریسم طوری تعامل می کنند که گویی یک باندی است که در جایی وجود دارد و باید این باند نابود شود. این راهکار نهایی است اما حل وفصل حقیقی تروریسم ، حل وفصل فکری و ایدولوژیکی است در نتیجه مشارکت مسئولان به طور مستقیم در این موضوع یک موضوع اساسی است. من هم از آن حمایت می کنم. برای نخستین بار نیست که با این فکر مخالفت می کنیم. ما از نیمه اول دهه 1960 میلادی مقابله با اخوان المسلمین را که پیشقراولان حقیقی و عملی القاعده در جهان اسلام هستند آغاز کردیم.
اخوان المسلمین پیشقراولان واقعی و عملی شبکه القاعده در جهان اسلام هستند. اوج این رویارویی نیز اوایل دهها 1980 میلادی بود. در آن زمان به کار فرهنگی و آگاهسازی و مبارزه با عقاید اخوان المسلمین از طریق ترویج اسلام صحیح اقدام کردیم. امروز اوضاع متفاوت است. در آن روزها اینترنت و وسایل ارتباط جمعی نبود. رسانه هایی مانند ماهواره ها نبودند و کنترل موضوع فرهنگی کار آسانی بود. مشکل امروز ما و بیشتر کشورهای اسلامی و کشورهای دیگر که اقلیتهای مسلمان دارند ماهواره های تندرویی است که بر اندیشه وهابی مبتنی هستند و نهادهای وهابی عربستان از آنها حمایت می کنند. وسایل ارتباط اجتماعی در اینترنت نیز وجود دارد. خطری که اکنون در خصوص این موضوع با آن مواجه هستیم بسیار بزرگ است. به همین سبب ما در سوریه اولا به نهادهای دینی متمرکز شدیم. این نهادها نقش بزرگی در این موضوع از طریق ارتقای روشهای آموزشی دینی و تلاش برای فارغ التحصیل شدن امامان جماعتی که اندیشه اسلامی واقعی یعنی اندیشه معتدل و روشنگر داشته باشند ایفا می کنند. به موضوع کانالهای ماهواره ای متمرکز شدیم. یک شبکه ماهواره ای که از دین اسلام میانه رو سخن می گوید ایجاد کردیم و خطاب آن نیز همه مسلمانان و در عین حال متخصصان و فقهای دینی است. علمای دین در سوریه فعالیتهای مختلفی از طریق مساجد و دروس مختلف انجام داده اند و و اتفاقاتی را که رخ می دهد تشریح می کنند. تروریسم ربطی به دین ندارد.تروریسم در هر جای جهان که باشد تروریسم است. دین اسلام همانند هر دین آسمانی دیگری دین صلح است. علت گرایش کودکان یا جوانان به افراط گرایی و تروریسم آن است که تثبیت دین معتدل در خانواده ها یا جامعه ضعیف بوده است. جامعه اسلامی از طرف عقیده وهابیت و نهادهای وهابی هدف قرار گرفته است.
بشار اسد درباره موضعش در قبال روسیه و ناوگان جنگی روسیه در طرطوس و آینده حضور این ناوگان در سواحل سوریه و بستن قراردادهای جدید نظامی بین مسکو و دمشق گفت : حضور روسیه در مکانهای مختلف جهان از جمله در دریای مدیترانه و بندر طرطوس بسیار ضروری است تا نوعی توازن که جهان پس از متلاشی شدن شوروی سابق در بیش از بیست سال پیش از دست داده است ایجاد شود. از نظر ما هر اندازه این حضور در منطقه ما تقویت شود برای ثبات در این منطقه بهتر است زیرا نقش روسیه یک نقش مهم برای ثبات جهان است. ما قطعا از هر گونه گسترش حصور روسیه در شرق مدیترانه و مشخصا در سواحل و بندر سوریه به خاطر همان علتی که گفتم حمایت می کنیم اما این به طرح روسیه بستگی دارد. طرح رهبری سیاسی و نظامی روسیه استقرار نیروها در مناطق مختلف و در دریاهای مختلف است. درباره قراردادهای نظامی و همکاریهای نظامی بین روسیه و سوریه نیز این همکاریها قدمت بیش از 60 ساله دارد و چیزی تغییر نکرده است.
روسیه با سوریه قراردادهایی بسته بود که قبل از بحران امضا شده بود و پس از آغاز بحران در سوریه اجرا شد . قراردادهای جدید تسلیحاتی و همکاریهای نظامی وجود دارد که در این بحران امضا شده است و به صورت مداوم اجرا می شود. ماهیت این قراردادها بستگی به نوع نبردهای نیروهای سوریه در مقابله با ترورسیتها تغییر کرده است اما اصل و اساس آن است که این روابط تغییر نکرده است و همانند گذشته ادامه دارد.
بشار اسد در پاسخ به پرسشی درباره وضع اسفناک انسانی سوریه و حمله شبکه های تروریستی به اقلیتهای دینی و قومی و نژادی و طرح دولت سوریه برای انتقال اقلیتها به مناطق دیگر و فراهم آوردن فضای خوبی برای آوارگان گفت: تروریستها در آغاز با کمک تبلیغات از سرفصلهایی که سرفصلهای تقسیم بود یعنی تقسیم طائفه ای و قومیتی استفاده می کردند هدف نیز آواره سازی طیفهایی از جامعه سوریه به خارج از این کشور بود طرح تروریستها آن بود که سوریه یک کشور یکدست باشد زمانیکه تنوع نباشد همواره افراط گرایی وجود دارد. حقیقت آن است که تروریستها به اقلیتها حمله نکردند بلکه به همگان در سوریه حمله کردند. تنها اقلیتها هدف حمله نبودند اما آنها برای آنکه در داخل جامعه سوریه شکاف ایجاد کنند به این بهانه ها نیاز داشتند. الان اگر ما این کار را انجام بدهیم و اقلیتها را جابجا کنیم در واقع خواسته تروریستها را اجرا کرده ایم . کشور سوریه باید برای همه شهروندان سوری باشد و به همگان اهمیت دهد و از همگان دفاع کند. این کاری است که ارتش اکنون انجام می دهد . معتقدم نباید طرحی به غیر از طرح حمایت از کشور و ملت سوریه وجود داشته باشد. همه ملت واحد هستند و همه نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند. درباره تعداد آوارگان نیز آمارهای دقیقی وجود ندارد. ارقام هر روز تغییر می کند. بسیاری از مردم از برخی مناطق خارج می شوند و در مناطق دیگری نزدیک بستگان خود سکونت می کنند. طبیتعا این عدد به عنوان آواره محسوب نمی شود. تعداد آوارگان در داخل و خارج سوریه چند میلیون نفر است. رسانه های خارجی در این رقم به شدت مبالغه می کنند تا از آن به عنوان بهانه ای برای مداخله نظامی با پوشش انسانی استفاده کنند.
دولت سوریه به هر کسی که خانه ای ندارد اهمیت قائل است. مناطق ویژه ای برای اسکان آوارگان اختصاص داده شده است. به آنها کمکهای پزشکی و غذایی و آموزشی می شود. این کارها نمی تواند در حد مناطق اصلی آنان باشد اما موقتی است تا مناطقشان از لوث وجود تروریستها پاکسازی شود و آوارگان بازگردند.
رئیس جمهور سوریه درباره روابط کنونی کشورش با غرب با توجه به نزدیکی سوریه و مصر و هماهنگی کلی بین سوریه و عراق و موضع وی درباره نشست سران عرب بدون سوریه در شرم الشیخ گفت: امیدواریم به زودی شاهد نزدیکی روابط سوریه و مصر باشیم ززیرا روابط دمشق و قاهره برای وضع عربی به طور کلی اهمیت دارد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه‌ خود با رسانه‌های روسی گفت روسیه ، سوریه و ایران جزو کشورهایی هستند که با مداخله خارجی و سلطه غرب مخالفند.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) ، بشار اسد گفت درباره نشستهای سران عرب بگویم که من از نخستین نشستی که حاضر شدم تا امروز هیچ چیزی در عرصه عربی تحقق نیافته است و این به روابط عربی- عربی باز می گردد زیرا برخی کشورهای اتحادیه عرب مجری برنامه‌های غربی هستند و جلوی هرگونه پیشرفتی را در فعالیت اتحادیه عرب می گیرند.
بخش دیگری هیچ نقشی ایفا نمی کنند و بی‌طرفند. بخش اندکی از این کشورها در تلاشند نقش آفرینی کنند. به طور مثال زمانی که درخواست شورای امنیت در اتحادیه عرب برای تسهیل یا اقدام نظامی در لیبی به رأی گذاشته شد تنها سوریه اعتراض کرد. این پیش از بحران بود. همین رأی دمشق در اتحادیه عرب یکی از عللی بود که دیگر کشورهای عربی هم پیمان غرب را بر آن داشت علیه سوریه تحریک کنند و مشکل به وجود آورند و بحران سازی کنند. به همین سبب روابط عربی - عربی اکنون به تمایلات غربی - غربی بستگی دارد و آنان روابط مستقلی ندارند. روابط مستقل در سطح عربی - عربی و سوری - عربی وجود ندارد.
بشار اسد گفت در ارتباط با روابط با مصر باید بگویم مصر از تروریسمی که سوریه تا اندازه ای به صورت دیگری رنج می برد رنج برده است. مصر از تلاشهای برخی کشورهای عربی و حمایت از برخی نیروهای تروریستی رنج برده است اما در مقایسه با سوریه کمتر است. دولت و ملت مصر در کل به تازگی حقیقت آنچه را که در سوریه رخ می دهد درک می کنند. بین دو کشور روابط در چارچوب بسیار مشخصی وجود دارد. عملا در سطح سازمانهای امنیتی است اما نمی نوانیم از یک رابطه حقیقی یا نزدیک شدن به یک دیگر صحبت کنیم مگر آنکه بین مقامات نهادهای سیاسی ذیربط در دو کشور دیدارهایی صورت بگیرد تا الان رخ نداده است. امیدواریم به زودی شاهد نزدیکی سوریه و مصر باشیم زیرا رابطه دو کشور برای وضع کلی عربی اهمیت دارد. روابط با عراق خوب است. ما با عراق هماهنگی می کنیم زیرا عرصه تروریسم یک عرصه واحدی است.
بشار اسد درباره دیدار هیئتهای خارجی پارلمانی و سیاسی به دمشق و آینده سیاسی و نظامی سوریه گفت هیئتهایی که به تازگی از سوریه دیدار کرده اند برخی اعلام شده و برخی به صورت محرمانه است که بیانگر دو مطلب است. اولا نشانگر آن است که تبلیغات رسانه‌ای در غرب در قبال آنچه که در منطقه رخ می دهد صادقانه نیست زیرا تکرار این دروغها امکان ندارد تداوم یابد زیر دیگر قانع کننده نیست. واقعیتهایی وجود دارد که تغییر می کند. چیزهایی وجود دارد که ما در ابتدای بحران می گفتیم و برای شهروندان غربی
ثابت شده که صحیح است. زمانیکه مثلا از گسترش تروریسم صحبت کردیم می گفتند تروریسمی وجود ندارد. هیئتهایی که به سوریه می آیند به خصوص هیتئهای رسانه ای ، مردمی و پارلمانی می آیند تا با واقعیت آشنا شوند. این یک طرف قضیه است.طرف دیگر قضیه به رابطه با کشورها مربوط می شود. تعدادی از مسئولان غربی که با ملاقات کرده‌اند این را گفته‌اند. مقامات غربی بالای درخت رفته‌اند و اکنون نمی توانند پایین بیایند. ما باید از طریق این دیدارها کمک کنیم که پایین بیایند. آنها به افکار عمومی خودشان دروغ گفتند. اگر اکنون بخواهند این کلام را تغییر دهند افکار عمومی آنها سئوال خواهند کرد. خواهند گفت که شما چهار سال دروغ می گفتید و اکنون حرف دیگری می زنید. برای سیاستمداران غربی کار آسانی نیست که حرف دیگری را بزنند و حقایق را بگویند زیرا در نهایت سیاست برای آنها اهمیت دارد به همین سبب هیئت می فرستند و زمانیکه این هیئتها باز می گردند به ما حمله لفظی می کنند و می گویند این هیئتها خودشان آمده‌اند و ارتباطی به دولت ندارد با وجود آنکه برخی از این هئیتها پارلمانی هستند اما برخی افراد نماینده‌های قوه مجریه مانند اطلاعات و وزارت دفاع و امثال آن هستند. این نشان می‌دهد که کشورهای غربی به دروغ گویی ادامه می دهند اما در عین حال می‌خواهند راه برون رفتی پیدا کنند اما نمی دانند از این مخمصه ای که وارد شده‌اند چگونه خارج شوند.
بشار اسد در پاسخ به پرسشی درباره دوران سخت مدیریت سوریه در چهار سال گذشته که از عمر بحران می گذرد و تجاربی که مثلا در زمینه روابط خارجی کسب کرده است گفت : روشن است که نقش هر دولتی آن است که به دنبال منافع ملت و کشورش است. مشکل منازعه از دهها سال پیش ادامه دارد که بحران کنونی بخشی از آن است. بحران سوریه به آنچه در اوکراین رخ می دهد ربط دارد زیرا سوریه و اوکراین مورد توجه روسیه هستند دوم آنکه هدف ، روشن است و آن تضعیف روسیه است. هدف ایجاد کشورهای وابسته و مزدور است. زمانیکه مأموریت دولت یا مسئول تلاش برای مصحلت کشور باشد روشن است که سیاستهای داخلی و خارجی‌اش نیز منافع و تمایلات ملت است. این به گفتگوی مداوم بین مسئول و مردم نیاز دارد. باید یک خط کلی وجود داشته باشد که سیاست کلی دولت را مشخص کند. حتی اگر اشتباهاتی رخ بدهد یا انحرافی صورت گیرد ملت در چنین بحرانهایی از [رئیس جمهور] حمایت می کنند زیرا مقاصد ، مقاصد خوبی است و مجری سیاستهای کشور دیگری نیست. موفقیت چهار ساله ما آن است که در این چهار سال به تبلیغات و اظهارات غرب و غربی ها اهمیت ندادیم. ما به خصوص زمانیکه قطب بندی فکری در سوریه بود به ملت اهمیت دادیم. برخی حامی دولت و برخی مخالف و برخی حد و وسط بودند. امروز بیشتر سوریها از دولت حمایت می کنند زیرا حقیقت را دریافته‌اند. چه بسا آنها اختلافات زیادی با دولت در سیاستهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و خارجی داشته باشند اما این باور را دارند که این دولت یک دولت ملی است و برای مصلحت کشور عمل می کند. اگر بخواهیم این سیاست را تغییر دهیم باید به شیوه های قانون اساسی و قانونی باشد. همین ما را موفق کرد و کشور را حفظ کرد. اگر از ماههای اول به هر سمتی می رفتیم شکست می خوردیم. گفتند این دولت سقوط خواهد کرد یا رئیس جمهور سقوط خواهد کرد اگر از مردم فاصله می گرفتیم و به شیوه دیگری عمل می کردیم همین طور می شد.
بشار اسد درباره تلاشهای خارجی برای تغییر نظامها در کشورهای متعدد و تحرکات و رفتارهای سازمانهای غربی یا خارجی برای سرنگونی نظامهای خاصی گفت : در طول دهها سال همین طور بوده است. دست کم این تلاشها در پنج دهه گذشته متوقف نشده است. این تلاشها دو رویکر داشته است گاهی تغییر دولت بوده است زمانیکه شکست می خوردند که همواره هم شکست خوردند به رویکرد دوم یعنی تضعیف دولت از داخل روی می آورند. گاهی این تضعیف از خارج بوده است. مانند محاصره روسیه . هدف از محاصره روسیه نیز تضعیف روسیه از داخل است. ما نیز دهها سال است که در محاصره هستیم و افزایش نیز می یابد. کاری که با کوبا نیز کرده اند اما شکست خورده اند. تلاشهای دیگری از طریق برخی افراد در کشور انجام داده اند این اشخاص دلبسته غرب هستند و به داخل وابستگی ندارند. شیفته غرب هستند. عقده خود کم بینی در برابر غرب دارند. اخوان المسلمین یک سازمانی است که در مصر در اوایل قرن گذشته با حمایت انگلیس درست شد و با حمایت مصر درست نشده است. انگلیسی ها آن را برای آنکه یکی از ابزارهای مورد استفاده در تخریب اوضاع مصر هر زمان که نیاز باشد به وجود آوردند. این سازمان به برخی کشورهای دیگر از جمله در سوریه گسترش یافت. این شیوه‌ها تا زمانیکه غرب به فکر استعمارگری است و تا زمانیکه برخی کشورها از منطق وطن پرستی صحبت می کنند و با مداخله خارجی مخالفند متوقف نخواهد شد. روسیه و سوریه و ایران از جمله کشورهای مخالف مداخله خارجی هستند. کشورهای زیاد دیگری در جهان هستند که مخالف این مداخله هستند. همواره کشورهایی وجود دارند که می خواهند سلطه پیدا کنند. اگر با جنگ نتوانند با اقتصاد این کار را می کنند. اگر با اقتصاد نتوانند با مشکل تراشی و باج خواهی سلطه پیدا می کنند.
نظرات بینندگان