arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

عارف: فضاي حاکم بر هنر بايد فرهنگي باشد نه امنيتي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مديران دلسوز و مومن هستند که با سعه صدر وظايف خود را انجام مي دهند،تاکيد کرد: هنرمندان دلبستگي شان را به انقلاب و نظام نشان داده اند. برخوردهايي که بعضا با آثار هنري صورت مي گيرد از جمله جلوگيري از کنسرت هاي موسيقي و سانسور، جامعه بي نشاط را به ارمغان مي آورد.

محمدرضا عارف در ديدار جمعي از اعضاي کانون هنرمندان آذربايجان با تبريک فرا رسيدن سال نو با بيان اينکه قدرشناس حضور آذربايجاني‌ها غيور در انقلاب اسلامي و در همه صحنه‌هاي حساس و تاثيرگذار بر کشورمان هستيم،گفت: شخصا ارادت خاصي به آذربايجاني هاي عزيز دارم و معتقدم مردم نجيب آذربايجان به مانند همه ايرانياني که در دفاع از مهين خود هشت سال در برار تجاوز رژيم صدام ايستادگي کردند در آن دوران نقش ماندگار از خود بر جاي گذاشتند و با تقديم بيش از 20 هزار شهيد از دو خطه آذربايجان غربي و شرقي افختاري بزرگ براي نظام اسلامي محسوب مي‌شوند .

وي در ادامه با اشاره به هنرمندان برجسته آذربايجان از جمله استاد شهريار گفت: يکي از انديشمندان و سخن سرايان ايران زمين استاد شهريار است که مايه مباهات آذربايجاني‌ها و ايرانيان است.بايد قدر و منزلت هنرمندان حفظ شوند چرا که اين قشر از چهره‌هاي ماندگار محسوب مي شوند و عموما سرمايه معنوي و خلاقيت‌ها و ابتکارات خود را در مسير انقلاب و براي اعتلاي ميهن اسلامي هزينه مي‌کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه هنرمندان اصيل پايبندي شان را به ارزشها همواره نشان دادند،خاطرنشان کرد:نقش هنرمندان در ايجاد همبستگي ملي و نشاط ملي و آماده کردن مردم در صحنه‌هاي مختلف نقش بي بديلي است چرا که تاثيرگذاري سخن و کلام يک هنرمند در جامعه بيش از ديگران است.

وي با انتقاد از نگاه بعضا امنيتي و غير فرهنگي به هنر و مقوله فرهنگ،تاکيد کرد: اختلافي که با برخي جريانات سياسي داريم اين است که معتقديم فضاي حاکم بر هنر بايد فرهنگي باشد نه امنيتي اما عده اي اصرار دارند با هنر و هنرمند برخورد امنيتي کنند.

عارف در ادامه گفت: وقتي به دليل نگاه امنيتي جلوي آثار هنري از جمله فيلم،سريال ،تئاتر و موسيقي گرفته شود جوان ما به سمت توليدات شبکه هاي ماهواره اي مي رود که متاسفانه آثار مخربي بر فرهنگ ما دارد و بصورت حساب شده جوانان را به سمت امور غير ارزشي و وارداتي هدايت مي کند. به عنوان مثال قبح روابط نامشروع در برخي از فيلم‌هاي شبکه‌هاي ماهواره اي شکسته شده است و اينگونه است که آمار ناهنجاري هاي اجتماعي افرايش پيدا مي کند.

وي با بيان اينکه هنرمندان دلبستگي شان را به انقلاب و نظام نشان داده اند،خاطرنشان کرد: برخوردهايي که بعضا با آثار هنري صورت مي گيرد از جمله جلوگيري از کنسرت هاي موسيقي و سانسور، جامعه بي نشاط را به ارمغان مي آورد.برخوردهايي که در گذشته با هنرمندان انجام مي شد و به دلايل باندي و گروهي برخي از هنرمندان را خانه نشين کرده بودند به هيچ وجه زيبنده نظام ما نبود.

وي با اشاره به دغدغه‌هاي هنرمندان که گوشه هاي از آن در اين جلسه مطرح شد،گفت: برخي دغدغه هاي اشاره شده با اصلاح قوانين قابل حل است به همين منظور مجلس که نهاد قانون گذاري کشور محسوب مي شود بايد در اين خصوص اقداماتي انجام دهد که اميدواريم اگر در مجلس فعلي اين اتفاق رخ نداد در مجلس آينده که انشالله مجلسي در شان و منزلت ملت ايران باشد و نمانيدگان آن دغدغه رفع مشکلات اقشار مختلف مردم را داشته باشند اين قيبل مشکلات هنرمندان عزيزمان مرتفع شود.

عارف با اشاره به اقدامات موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارج نهادن به مقام والاي هنر و هنرمند،گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مديران دلسوز و مومن هستند که با سعه صدر وظايف خود را انجام مي دهند و البته با مانع تراشي‌هايي هم مواجه هستند که بايد با همکاري ساير نهادها به مسئولان وزارت ارشاد کمک کرد تا به اهداف اصلي خود دست يابند.

گفتني است در ابتداي اين ديدار تعدادي از هنرمندان آذربايجاني به بيان ديدگاه هاي خود پرداختند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان