arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

بروجردي: سياست دولت ترکيه در کج‌راهه‌ قرار گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به حمله عربستان به يمن، گفت: تبعات اين حمله ساليان سال گريبان‌گير دولت سعودي خواهد بود.

علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه مراسم تشييع پيکر همسر آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير رئيس جمهور ترکيه مبني بر نقش‌آفريني منفي ايران در منطقه و تلاش براي شکل‌دهي حکومت شيعي گفت: اگر سياست‌هاي ترکيه را در طول سال‌هاي اخير به شکل يک زنجيره تصور کنيم بسياري از حلقه‌هاي آن منفي و جزء سياست‌هاي شکست‌خورده بوده است.

وي با بيان اينکه سياست‌هاي دولت ترکيه در قبال سوريه يکي از نمونه‌هاي شکست سياست‌هاي اين کشور است، اظهار داشت: ترکيه سال‌هاست با ايجاد تسهيلات براي تروريست‌ها و ايجاد فرصت براي آموزش و اعزام و تقويت آنها رعايت حق همسايگي با کشور اسلامي مانند سوريه را انجام نداد و سياست‌هاي آن مبتني بر تغيير نظام حاکم در اين کشور بود که در نهايت به شکست انجاميد.

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس ادامه داد: عليرغم آنکه جمهوري اسلامي ايران پيوسته به کشور مسلمان و همسايه خود يعني ترکيه احترام گذاشته چنين موضع گيري‌هاي از سوي اردوغان به هيچ وجه قابل قبول نيست.

بروجردي با اشاره به نقش وحدت آفرين ايران در منطقه تصريح کرد: ما بنيانگذار دارالتقريب در جهان اسلام و منادي وحدت هستيم و نکاتي که اردوغان مبني بر تلاش ايران براي ايجاد حاکميت شيعي گفته نکته کاملا غلطي است.

بروجردي با اشاره به کمک‌هاي ايران به گروه‌هاي مقاومت در سراسر منطقه تصريح کرد: بيشترين حجم کمک‌هاي ايران به گروه‌هايي است که از برادران اهل سنت ما هستند و در اين ميان از گروه‌هايي مانند حماس و جهاد اسلامي مي‌توان نام برد که دريافت‌کننده کمک‌هاي ايران براي مبارزه با رژيم صهيونيستي هستند.

رئيس کميسيون امنيت ملي تصريح کرد: اميدواريم اين کج‌راهه‌اي که دولت ترکيه در آن قرار گرفته است تغيير کرده و سياست‌هاي اين کشور در قبال منطقه تغيير کند.

بروجردي در پاسخ به سوال ديگري درباره تجاوز اخير رژيم آل‌سعود به يمن گفت: اين جزء سياست‌هاي مستکبرانه عربستان سعودي در منطقه است و ساليان زيادي است که اين سياست‌ها در قبال کشور همسايه عربستان يعني يمن ادامه دارد و دولت سعودي از همه اهرم‌هاي خود در چند سال گذشته استفاده کرد تا سياست‌هاي خود را در اين کشور پياده کند ولي در اين راه شکست خورد.

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس ادامه داد: مردم يمن از قرن‌ها قبل مردمي شجاع، سلحشور و استواري بودند و عليرغم فقر اقتصادي که در اين کشور حاکم است بدون ترديد عربستان و مجموعه ائتلافش حريف مردم يمن نمي‌شوند.

وي تصريح کرد: شکست عمليات عربستان در يمن از امروز قابل پيش‌بيني بوده و تبعات آن براي سال‌ها دامنگير اين کشور خواهد بود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان