arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

10 گلزن برتر تيم ملي ايران چه کساني هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 جواد نکونام کاپيتان تيم ملي ايران با گلي که به شيلي زد، در رده سوم گلزنان تاريخ تيم ملي ايران و در کنار علي کريمي قرار گرفت.

10 گلزن برتر تاريخ تيم ملي ايران عبارتند از:

1.علي دايي (109 گل)
برترين گلزن ملي نه ايران بلکه تاريخ فوتبال ملي جهان است که رکورد جاودانه وي بعيد است به اين زودي توسط بازيکني شکسته شود. دايي اين تعداد گل را در 149 بازي ملي به ثمر رسانده و ميانگين گلزني او در هر بازي 7/0 گل است که امار خوبي براي مهاجم سابق ايران است.

2. کريم باقري (50 گل)
کاپيتان سابق پرسپوليس برترين هافبک گلزن تاريخ فوتبال ملي دنيا محسوب مي شود. کريم اولين گل خود را در سال 72 و آخرين گل را در سال 87 به ثمر رسانده است. باقري در 86 بازي ملي موفق به ثبت 50 گل شده و ميانگين گلزني او در هر بازي 6/0 گل است. کريم با زدن 7 گل در يک بازي ملي نيز در تاريخ فوتبال ايران رکورد منحصر بفردي دارد.

3. علي کريمي (38 گل)
ستاره فوتبال ايران در دهه هشتاد در 127 بازي ملي موفق به زدن 38 گل شد. علي کريمي اولين بار در فينال بازيهاي آسيايي بانکوک 1998 موفق به گلزني شد. دو گل اول به نيوزيلند در جام بين قاره اي و همچنين هت تريک مقابل کره جنوبي در جام ملتهاي 2004 از گلهاي به ياد ماندني جادوگر فوتبال ايران است.

4. جواد نکونام (38 گل)
کاپيتان فعلي تيم ملي تاکنون در 150 بازي ملي موفق به زدن 38 گل شده است. قبل از گل به شيلي، 6 گل آخر نکونام در تيم ملي مقابل لبنان به ثمر رسيده بود! او با يک گل ديگر علي کريمي را پشت سر خواهد گذاشت، اما بعيد است به رکورد کريم باقري دست يابد.

5. غلامحسين مظلومي (19 گل)
زنده ياد مظلومي در فاصله سالهاي 48 تا 56 در 41 بازي موفق به زدن 19 گل شد و ميانگين حدود نيم گل در هر بازي را بر جاي گذاشت. غلامحسين مظلومي تا قبل از ظهور فرشاد پيوس به مدت حدود 15 سال رکوردار تيم ملي بود. در مورد بازيکنان نسل قديمي تيم ملي بايد يک نکته را يادآوري کرد و آن اينکه تعداد بازيهاي دوستانه و رسمي تيم ملي در دهه هاي 50 و 60 بسيار کمتر از دهه هاي اخير بوده است، در غير اين صورت بازيکناني مثل مظلومي، پيوس و ... مي توانستند گلهاي زيادي را به ثمر برسانند.

6. فرشاد پيوس (19 گل)
برترين گلزن تاريخ فوتبال ايران در 35 بازي ملي موفق به زدن 19 گل شد. پيوس اولين گل خود را در سال 63 به يوگسلاوي زد و در بازي هاي آسيايي 1990 با زدن 4 گل اقاي گل مسابقات شد و نقش مهمي در قهرماني ايران داشت. فرشاد پيوس تعدادي از بازيهاي ملي را به دليل يک سال محروميت ناعادلانه از دست داد وگرنه شمار گلهاي ملي او مي توانست به 30 هم برسد.

7. همايون بهزادي (14 گل)
برترين گلزن تيم ملي در دهه چهل همايون بهزادي است که تا سال ها با همين تعداد گل رکوردار تيم ملي بود. بهزادي در 35 بازي موفق به زدن 14 گل شد و اولين گل خود را در سال 42 به پاکستان زد. دو گل او به هند در بازي مقدماتي المپيک 64 توکيو باعث شد تا تيم ملي ايران براي اولين بار راهي المپيک شود، هر چند که خود بهزادي از حضور در المپيک محروم شد. بهزادي در جام ملتهاي اسيا 1968 نيز ستاره تيم ملي ايران بود و با زدن 4 گل اقاي گل جام ملتهاي آسيا شد.

8. پرويز قليچ خاني (14 گل)
کاپيتان اسبق تيم ملي در 65 بازي ملي موفق به ثمر رساندن 14 گل شد. اولين گل ملي او باعث اولين قهرماني تيم ملي ايران در جام ملتهاي آسيا 1968 شد. اخرين گل وي نيز در المپيک 1976 و مقابل شوروي بود که از نقطه پنالتي دروازه اين تيم را باز کرد.

9. ناصر محمدخاني (14 گل)
ستاره تيم پرسپوليس در دهه شصت طي 24 بازي موفق به زدن 14 گل شد و چه بسا اگر تيم ملي در آن دوره تعداد بازيهاي بيشتري داشت، محمدخاني مي توانست بر شمار گلهاي خود اضافه کند. ستاره تيم ملي در دهه 60 اولين گل ملي خود را در بازيهاي اسيايي 1982 دهلي به تيم يمن زد و اوج درخشش او در جام ملتهاي اسيا 1984 بود که در مرحله مقدماتي و نهايي با زدن 12 گل بهترين گلزن ايران در سال 63 لقب گرفت.

10. وحيد هاشميان (14 گل)
مهاجم لژيونر ايران در دوره اي به تيم ملي رسيد که علي دايي گزينه اصلي مربيان تيم ملي براي قرار گرفتن در ترکيب اصلي تيم ملي بود. هاشميان که در اولين بازي ملي خود 2 گل به ثمر رساند، مدتي را از تيم ملي کناره گيري کرد و در بازگشت مجدد گلهاي حساسي مقابل ژاپن و قطر در مقدماتي جام جهاني 2006 به ثمر رساند که نقش مهمي در صعود ايران به جام جهاني داشت. وحيد هاشميان در 52 بازي ملي موفق به زدن 14 گل شد که آخرين گل او مقابل جامائيکا در يک بازي دوستانه بود.

منبع : خبرآنلاين
نظرات بینندگان