arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

جزییات نشست اتحادیه عرب با محوریت یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سران اتحادیه عرب روز شنبه به منظور بررسی مسائل منطقه به ویژه یمن در شرم الشیخ مصر گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری های خارجی از شرم الشیخ، عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن در این نشست از ارتش کشورش خواست از نهادهای دولتی محافظت کند و دستور رهبری مشروع یمن را به اجرا درآورد.

وی گفت: امروز مسوولیت شما پاسداری از امنیت و ثبات و محافظت از نهادهای دولتی و همچنین اجرای دستور است.

هادی مدعی شد کارزار کشورهای عربی برضد جنبش انصارالله به رهبری عربستان سعودی با هدف حمایت از مردم یمن در برابر آنچه وی تجاوز شکست خورده خواند، انجام می شود.

هادی همچنین از متحدان عربی کشورش خواست به تهاجم نظامی علیه جنبش انصارالله ادامه دهند.

وی گفت: خواستار ادامه عملیات نظامی تا زمانی هستم که این گروه تسلیم شود، همه اماکن اشغالی را ترک و تسلیحات سنگین را واگذار کند.

هادی چندی پیش و در پی حمله جنبش انصارالله به کاخ ریاست جمهوری یمن در عدن، از این شهر گریخت.

رییس جمهوری مستعفی یمن در جمع سران عربی گفت: برای عزیمت به اینجا پافشاری کردم تا نمایندگی مشروعیت قانونی یمن را برعهده داشته باشم

سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی نیز قبل از هادی در نشست اتحادیه عرب گفت که مداخله نظامی کشورش در یمن تا زمان برقراری امنیت برای مردم این کشور ادامه خواهد یافت.

همچنین عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در این نشست ادعا کرد که دخالت نظامی ائتلاف عربی متشکل از 10 کشور به رهبری عربستان سعودی در یمن در پی مداخله یک قدرت خارجی، اجتناب ناپذیر بوده است.

وی همچنین ضمن حمایت از تشکیل نیروی نظامی مشترک عربی، گفت که جهان عرب با تهدیدهای بی سابقه ای مواجه است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در نشست اتحادیه عرب گفت که تنها راه جلوگیری از درگیری های طولانی مدت در یمن، انجام مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل است.

وی افزود: مذاکراتی که شرایط برگزاری آن توسط جمان بن عمر نماینده ویژه ما فراهم شده و مورد تایید شورای امنیت است، تنها شانس جلوگیری از درگیری های طولانی مدت در یمن به شمار می رود.

بان کی مون همچنین گفت که از بابت شکست جامعه جهانی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه، شرمسار و خشمگین است.

وی افزود: از سهیم بودن در شکست جوامع جهانی و منطقه ای برای اقدام قاطع به منظور پایان دادن به کشتار برادران و خواهران عربی در سوریه، شرمسارم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان