arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴

نگاهي به مهمترين تحولات صداوسيما در سال 93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سال 93 براي صداوسيما، سال پر فراز و نشيبي بود. حساسيت‌ پايان يک رياست 10 ساله بر سازمان صداوسيما و در ادامه سپردن سکان رسانه ملي به فردي ديگر که اتفاقا از خود بدنه‌ي سازمان انتخاب شده بود، توجه رسانه‌ها، مخاطبان و البته هنرمندان و برنامه‌سازان را در مقاطعي بيش از گذشته به اين رسانه جلب کرد.

ضرغامي در آخرين ماه‌هاي رياستش بر سازمان صداوسيما کمتر به گفت‌وگو با خبرنگاران تمايل نشان داد. او از يک سال قبل از اتمام منصبش در سازمان صداوسيما با پرسش‌هايي از اين دست مواجه شد که جايگزينش چه کسي است و در هيچ کدام از اين موارد، پاسخ واضحي نداد.

عزت‌الله ضرغامي صندلي رياست عظيم‌ترين رسانه کشور را در سال 1383 از علي لاريجاني تحويل گرفت. «نقد سازنده» و «چند صدايي در رسانه» از شعارهاي ابتدايي او در زمان ورود به صداوسيما بود که اتفاقا از اواسط رياستش، از سوي مخاطبان، اهالي رسانه و کارشناسان به دليل تحقق پيدا نکردن کامل همين شعارها، مورد انتقاد قرار گرفت.

راه‌اندازي شبکه‌هاي تلويزيوني با رويکرد مقابله با ماهواره، از ديگر سياست‌هاي ضرغامي در دوران رياست بر سازمان صداوسيما بود که اين سياست هم به دليل کمبود بودجه و از طرفي موازي‌کاري برخي از همين شبکه‌ها، مورد نقد جدي واقع شد.

تمايل ضرغامي به راه‌اندازي شبکه‌هاي جديد به حدي شناخته شده بود که او يک ماه قبل از اتمام حکمش در مسند رييس سازمان صداوسيما هم از سوي خبرنگاران با اين پرسش مواجه شد که آيا در اين فاصله‌ي يک ماهه شبکه‌هاي جديدي راه‌اندازي مي‌کند؟!

ضرغامي در پاسخ به اين سوال گفته بود که تأکيدي ندارد تا تاريخ 16 آبان که به لحاظ تاريخي سالگرد حکمش محسوب مي‌شود، حتما شبکه‌اي راه‌اندازي کند اما صداوسيما روال طبيعي‌اش را طي مي‌کند و اگر تا آن موقع بعضي از شبکه‌ها آماده شوند، ممکن است افتتاح شوند.

از ديگر چالش‌هاي مهم ضرغامي در سال 93، خريد حق پخش فوتبال‌هاي داخلي بود که اختلاف با فدراسيون فوتبال موجب شد براي مقطعي اين مسابقات از تلويزيون پخش نشوند.

رييس وقت سازمان صداوسيما و معاون مالي‌اش - تقدس‌نژاد - در تمام روزهايي که فدراسيون فوتبال، تلويزيون را با راه ندادن دوربين‌ها به ورزشگاه‌ها تهديد مي‌کرد، سعي کردند تا با القاي حس آرامش به مخاطبان، اعلام کنند که مسابقات پخش مي‌شوند و در نهايت 15 آبان بود که پس از پخش نشدن چند بازي، قراردادي جديد امضا شد تا اين مشکل حل و اعلام شود که فوتبال‌ها به تلويزيون بازمي‌گردند.

اين‌گونه بود که ضرغامي با حل اين چالش در دوران رياستش بر سازمان صداوسيما، به انتظار روزهاي آرام‌تر نشست و البته چند روز بعد، صداوسيما با مهمترين اتفاق 10 سال اخيرش - يعني تغيير رييس سازمان - مواجه شد.

از چند ماه قبل از اعلام رسمي نام رييس سازمان صداوسيما، گمانه‌زني‌هاي رسانه‌ها براي معرفي جانشين سيد عزت‌الله ضرغامي آغاز شد و حتي برخي رسانه‌ها رسما آمدن محمد سرافراز را اعلام کردند.

رهبر معظم انقلاب 17 آبان ماه 93 حکم سرافراز را به عنوان رييس جديد رسانه ملي ابلاغ کردند تا سرانجام 20 آبان 93، معاون سابق برون‌مرزي صداوسيما پس از مراسم رسمي توديع و معارفه، در مقابل چشم مديران و هنرمندان اين رسانه، سکان‌دار جديد سازمان صداوسيما معرفي شود.

سرافراز که در زمان حضور در معاونت برون‌مرزي و رياست بر شبکه‌هاي پرس تي‌وي و هيسپان تي‌وي، بيشتر به واسطه‌ي اظهارنظر و واکنش‌هايش در قبال اتفاقات سياست خارجي شناخته مي‌شد، حالا بايد در نگاهي وسيع‌تر، به تمام ابعاد رسانه‌ي عظيمي چون صداوسيما نگاه مي‌کرد.

انتخاب سرافراز در بدو ورود به صداوسيما اغلب با واکنش مثبت از سوي هنرمندان و اهالي رسانه همراه بود و البته بازگرداندن برخي مديران سابق تلويزيون از جمله علي اصغر پورمحمدي به صداوسيما از عواملي بود که اين نگاه مثبت را ادامه‌دار کرد.

سرافراز پس از آمدن به صداوسيما اغلب معاونان و مديرانش را تغيير داد و برخي را هم جابه‌جا کرد.

اولين مصاحبه محمد سرافراز پس از انتصاب به سمت رياست سازمان صداوسيما با خبرنگار ايسنا انجام شد. او در اين مصاحبه، بر تشکيل اتاق فکر در رسانه ملي تأکيد کرد.

رييس سازمان صداوسيما درباره اينکه اولين کاري که انجام آن را پس از انتصاب به سمت رياست سازمان صداوسيما و ورود به ساختمان شيشه‌اي جام‌جم ضروري مي‌داند، چيست؟ گفت: تشکيل اتاق فکر؛ براي اينکه ببينيم در دنياي متحول رسانه‌اي چکار مي‌توانيم انجام دهيم.

سرافراز يک روز پس از دريافت حکمش به ديدن اولين فردي که رفت علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي بود.

لاريجاني پس از اين ديدار، يادآور شد که در گفت‌وگو با سرافراز تاکيد کرده است که راديو و تلويزيون بايد به موضوعات ملموس جامعه بپردازد که قطعا همين امر از بروز برخي جرايم جلوگيري مي‌کند.

اما اولين حضور سرافراز در يک مراسم رسمي، در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها ثبت شد که بسياري از آن به عنوان «استحکام پيوند رسانه ملي با عرصه‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها» ياد کردند.

بر اين اساس اميدها براي بهبود روابط ميان بزرگترين رسانه کشور با ديگر رسانه‌ها که خصوصا در اواخر رياست ضرغامي به تلخي گراييده بود، بار ديگر زنده شد.

محمد سرافراز به محض آمدن به صداوسيما شعار «چابک‌سازي» را سرلوحه کار قرار داد و راهکار اجرايي کردن آن را ادغام شبکه‌هاي تلويزيوني عنوان کرد.

در اين راستا دو شبکه نمايش و تماشا ادغام شدند. فرصت حضور شبکه نسيم در گيرنده‌هاي ديجيتال فراهم شد و شبکه‌هاي جام‌جم هم از آنتن ديجيتال خذف شدند و در ادامه شبکه افق هم با رسمي شدن جايگاهش را در ميان شبکه‌هاي تلويزيوني تثبيت کرد.

ادغام شبکه‌ها، به تلويزيون محدود نشد و شبکه‌هاي راديويي هم مشمول طرح چابک‌سازي صداوسيما شدند؛‌ بر اين اساس در نهايت تعداد راديوها به عدد 13 رسيد تا در حال حاضر شبکه‌هاي راديويي ايران، تهران، قرآن، جوان، فرهنگ، اقتصاد، سلامت، ورزش، صبا، نمايش، گفتگو، پيام و آوا برنامه توليد و پخش کنند.

کوچک‌سازي سازمان صداوسيما اگرچه در نگاه منطقي کارشناسان، سياستي صحيح ارزيابي شد اما موجي از نگراني را هم در بين کارمندان صداوسيما و خصوصا نيروهاي غيررسمي ايجاد کرد. حتي اين رويکرد با اعتراض‌هاي جدي همراه شد تا سرافراز و گروهش کمي دست به عصاتر حرکت کنند و در ادامه معاون سرمايه انساني صداوسيما هم بر حفظ شرايط روحي کارکنان صداوسيما تاکيد کرد و گفت: يکي از اهداف بلندمدت اداره‌ کل امور اجتماعي و رفاهي صداوسيما بايد بر اساس نگهداشت نيروي انساني، حفظ شرايط روحي و معنوي و بالا بردن اميد زندگي کارکنان معطوف شود.

تاکيد بر توليدي شدن برنامه‌هاي تلويزيوني از ديگر سياست‌هاي اتخاذ شده در دوره‌ي کوتاه رياست سرافراز بر سازمان صداوسيماست. اين رويکرد که به زعم برخي کارشناسان و مخاطبان، با هدف نظارت بيشتر بر محتواي برنامه‌هاي زنده عملي شده است، از سوي مديران رسانه ملي راهکاري براي بالا بردن کيفيت خوانده مي‌شود؛ راهکاري که البته اجرايي کردن آن براي تمام برنامه‌هاي تلويزيوني امکان‌پذير نيست و با چنين نگرشي برخي برنامه‌ها از جمله «نود» و «هفت» همچنان زنده روي آنتن خواند رفت.

برنامه‌هاي تحويل سال تلويزيون و البته انتخاب فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني، ديگر آزمون پيش‌روي سرافراز و يارانش در فاصله کوتاه رياست بر سازمان عظيم‌الجثه صداوسيما بود که اگرچه با توجه به مدت زمان کوتاهي که در اختيار داشتند و همچنين مشکلات مالي اين رسانه، نتوانستند آن‌طور که بايد پاسخگوي توقعات مخاطبانشان باشند، اما پخش سريال‌هايي از مهدي فخيم‌زاده و مهران مديري و سعيد سلطاني در نوروز و از طرفي تقسيم اين مناسبت به قبل و بعد از ايام فاطميه و تطابق برنامه‌ها با هر دو مناسبت، از جمله اتفاقات مثبتي بود که تلاش بر تحققش کردند.

محمد سرافراز بلافاصله پس از تحويل سال به کارکنانش پيام داد و محورهاي اصلي صداوسيما در سال 94 را اعلام کرد.

«هدايت و مديريت فرهنگ و افکار عمومي جامعه»، «گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي»، «ترويج سبک زندگي اسلامي ايراني»، «پشتيباني رسانه‌اي همه جانبه و مبتکرانه در امر بسيج عمومي» و «کمک به مديريت‌هاي اجرايي درجهت تامين اهداف و اجراي سياست‌هاي کلان نظام در عرصه‌هاي ملّي و بين‌المللي» افق‌هايي است که رييس جديد صداوسيما براي اين رسانه متصور شده و از همکارانش خواسته است که براي تحقق اين اهداف در سال 94 در کنارش باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان