arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴

شايع ترين علامت سرطان ريه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 همه ما مي دانيم علت اصلي ابتلا به سرطان ريه، استعمال دخانيات به ويژه سيگار است. بعضي از افراد براي توجيه خود و اطرافيان مي گويند ما فقط تفريحي چند نخ سيگار مي کشيم.

اما آيا تعداد نخ هاي سيگار تاثيري در افزايش احتمال ابتلا به سرطان ريه دارد؟ به عنوان نمونه يک سيگاري قهار در مقايسه با کسي که روزي ۵ نخ سيگار مي کشد، بيشتر در معرض خطر است؟ بايد گفت، خير. هر کسي که از اين گونه مواد استفاده مي کند در معرض خطر ابتلا به بسياري از عوارض و از جمله سرطان ريه است اما هر چه فردي بيشتر يا به مدت طولاني تري سيگار بکشد، هم بيشتر در معرض ابتلا به سرطان ريه و هم بيشتر در معرض ابتلا به سرطان هاي دهان، حلق، مري، حنجره، مثانه، کليه، دهانه رحم و لوز المعده قرار مي گيرد. خانواده افراد سيگاري بايد بدانند سيگار کشيدن شايع ترين علت مبتلا شدن به سرطان ريه است اما قرار گرفتن در معرض دود سيگار ديگران نيز موجب افزايش احتمال ابتلا به سرطان ريه مي شود.

غيرسيگاري هايي هم که با افراد سيگاري کار يا زندگي مي کنند در معرض ابتلا به سرطان ريه قرار دارند و نبايد از اين موضوع غافل باشند. به تازگي مصرف حشيش در بروز سرطان ريه موثر شناخته شده اما نياز به تحقيقات بيشتري است. سرطان ريه به طور معمول هنگام اولين مراحل بروز آن، نشانه اي ندارد و پزشکان گاهي به طور اتفاقي و به علت مشکل ديگري که عکس قفسه سينه از بيمار درخواست مي کنند، آن را تشخيص مي دهند. شايع ترين علامت سرطان ريه، سرفه است. سرفه به علت تحريک پوشش مجاري هوا يا انسداد راه عبور هوا بروز مي يابد. علايم ديگر شامل درد ثابت قفسه سينه، تنگي نفس، خس خس سينه، ابتلاي مکرر به برونشيت يا ذات الريه و سرفه با خلط خوني و خشونت صداي تنفس است.

اگر فردي علائم و نشانه هاي مشخص آن را داشته باشد، پزشک شرح حال کامل فردي و خانوادگي از او مي گيرد، او را معاينه مي کند و به ويژه به ريه هاي او گوش مي کند و با معاينه با دست و گوشي پزشکي، هرگونه مورد غيرطبيعي را درمي يابد. سپس در صورتي که به بيماري شک کند ابتدا عکس راديوگرافي قفسه سينه درخواست مي کند و اگر سرفه بيمار همراه با خلط باشد، نمونه خلط را براي ارزيابي آزمايشگاهي مي گيرد و براي همکاران آسيب شناسي خود براي تشخيص وجود سلول هاي بدخيم مي فرستد.

در مراحل بعدي ممکن است سي تي اسکن درخواست کند تا وجود توده اي در ريه و منطقه دقيق آن مشخص شود. چون در سي تي اسکن، خوش خيم يا بدخيم بودن توده معلوم نمي شود، پزشکان براي تاييد يا رد بدخيم و سرطاني بودن توده مشخص شده و ارتباط آن با علايم بيمار از آن نمونه برداري مي کنند.

در پايان مژده اي براي سيگاري ها دارم. اگر فردي که سال ها سيگار کشيده، مصرف آن را کنار بگذارد، احتمال ابتلاي او به سرطان ريه کمتر مي شود. براي ترک کردن و بهره بردن از منافع ترک سيگار هرگز دير نيست. ثابت شده که حتي افراد سيگاري مبتلا به سرطان ريه هنگامي که سيگار را ترک مي کنند، کمتر به عود سرطان يا نوع ديگري از سرطان مبتلا مي شوند.
نظرات بینندگان