arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴
اينديپندنت:

کشورهاي خارجي از دخالت در يمن پشيمان شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک نويسنده انگليسي با انتقاد از حملات هوايي عربستان به يمن گفته است، اين حملات به افزايش اختلافات در منطقه منجر شده و شانس شکست داعش را کاهش مي‌دهد.

هفته گذشته همزمان با فرار عبد ربه منصور هادي رييس جمهور مستعفي يمن به رياض، عربستان سعودي حملات هوايي عليه يمن آغاز کرد که اين حملات با حمايت چندين کشور منطقه‌اي و آمريکا هم‌چنان ادامه دارد.

در همين راستا «پاتريک کاک‌برن» تحليل‌گر انگليسي در يادداشتي براي روزنامه اينديپندنت نوشته است معمولا کشورهاي خارجي که به جنگ در يمن وارد شده‌اند، از اين کار خود پشيمان شده‌اند.

وي مي‌افزايد: «مداخلات هوايي عربستان در آينده مي‌تواند به تجاوز زميني ختم شود. نام اين عمليات "طوفان قاطع" است و احتمالا همين نام، نشانه‌اي از آن‌ چيزي است که عربستان سعودي و متحدانش تمايل دارند در يمن به وقوع انجامد، نه آنچيزي که واقعا به وقوع خواهد پيوست.»

کاک برن مي‌افزايد: «عربستان سعودي از هادي حمايت مي‌کند اما سرعت شکست خفت‌باري که وي داشت، نشان از عدم حمايت سازمان‌دهي شده از او دارد.»

نويسنده اين يادداشت ادامه مي‌دهد در حقيقت آنچه که کمتر از هر چيز محتمل به نظر مي‌رسد، اين است که اين عمليات نتيجه‌اي قاطع داشته باشد، دقيقا مانند آنچه که در عراق و افغانستان رخ داد. اين يادداشت مي‌افزايد وجهه سياسي مشترکي که اين سه کشور دارند، تقسيم قدرت ميان طرفين متعددي است که در اين بازي حضور دارند.

به نظر وي تهديد به مداخله بيشتر توسط عربستان سعودي و شوراي همکاري خليج فارس در يمن، ممکن است با هدف تغيير موازنه در اين کشور و جلوگيري از پيروزي کامل عربستان باشد.

کاک‌برن هم‌چنين به کمپين آمريکايي در يمن و تلاش آمريکا اشاره مي‌کند؛ آمريکا سعي داشت حضورش در يمن را طوري به تصوير بکشد که براي مقابله با القاعده در اين شبه‌جزيره عربي حضور داشته و اين حضور موفق بوده است. در اين يادداشت هم‌چنين آمده است سياست آمريکا در خاورميانه، متضاد است. به باور نويسنده، عملکرد آمريکا در حمايت از گروه‌هاي مختلف در يمن و هم‌چنين در عراق کاملا متضاد از يکديگر است.

نويسنده اين مطلب در ادامه با اشاره به مشکلات رويارويي با گروه تروريستي داعش و دستاوردهاي اندکي که حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري آمريکا در عراق و سوريه داشته، نوشته است که اقدام نظامي عربستان در يمن تنها به تشديد اختلافات در منطقه منجر شده و «شانس ايجاد جبهه‌اي مشترک که بتواند داعش را نابود کند، روز به روز کمتر مي‌شود.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان