arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴

ماراتن نهایی در لوزان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: قدرت های جهان (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) روز یکشنبه در حالی که تنها دو روز به ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب با ایران باقی مانده است ، مذاکرات با تهران را شدت بخشیدند اما اسرائیل ابراز امیدواری کرد این مذاکرات با شکست روبرو شود.

به گزارش «انتخاب»، وزیران امور خارجه آمریکا ، فرانسه و آلمان برنامه های سفر چند روز آینده خود را لغو کردند تا بتوانند به تلاش ها در جهت دستیابی به موافقتنامه ای کمک کنند که پایه و اساسی برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی با تهران تا پایان ماه ژوئن خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در مراسم یادبود سناتور ادوارد کندی به بوستون نخواهد رفت.

مقامات نزدیک به این مذاکرات در شهر لوزان سوییس تایید کردند فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان و لوران فابیوس همتای فرانسوی وی نیز سفر برنامه ریزی شده خود را به قزاقستان لغو کردند.

فابیوس روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« ما امیدواریم اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.»

این اظهارات فابیوس مغایر با انتقاد خصمانه اسرائیل است که بخشی از مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، انگلیس ، چین و آلمان ) نیست.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه با محکوم کردن موافقتنامه هسته ای چارچوب که مذاکره کنندگان بین المللی در تلاش برای دستیابی به آن با ایران هستند گفت این حتی بدتر از آن چیزی است که اسرائیل نگران آن بود.

اسرائیل که اقداماتی را علیه مذاکرات هسته ای ایران به راه انداخته است می گوید یک موافقتنامه ، تحریم ها را علیه ایران کاهش خواهد داد و این کشور را با زیرساخت اساسی مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته ای رها خواهد کرد.

این در حالی است که ایرانی ها تاکید دارند برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.
نتانیاهو در نشست کابینه اسرائیل در بیت المقدس تصریح کرد :« موافقتنامه ای که ظاهرا در حال شکل گیری است تاییدی بر همه نگرانی های ماست.»

نخست وزیر اسرائیل در حالی این اظهارات را بیان کرد که ایران و قدرت های جهان در تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب تا ضرب الاجل 31 مارس هستند و پس از آن دو طرف تلاش خواهند کرد تا پایان ژوئن به یک موافقتنامه نهایی جامع دست یابند.

نظرات بینندگان