arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴

آيت الله هاشمي: دخالت نظامي ايران در يمن تهمتي ظالمانه است/ مذاکره کنندگانمان منافع ملت را در نظر دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام موضوع حمله به يمن را مصيبت جديدي براي منطقه دانست و دخالت، حضور و يا کمک نظامي ايران به کشور يمن را تهمتي ظالمانه، مسخره و بهانه هاي کشورهاي متجاوز به يمن به منظور يارگيري در حمله به اين کشور دانست.

آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني افزود: کمک هاي ايران تنها جنبه انسان دوستانه از جمله در اختيار گذاشتن دارو و غذا براي يمني ها داشته که آن هم از ذات انساني انقلاب اسلامي ايران و عواطف ديني و مذهبي مردمان آن سرچشمه مي گيرد.

وي اضافه کرد: متاسفانه گروه هاي تروريستي و مسلمان کشي در کشورهاي منطقه شرايط سختي را براي مردم ايجاد کرده و تلاش هاي دشمنان اسلام براي ايجاد و تعميق شکاف ميان شيعه و سني موجب تاسف است و اميدواريم که اين درگيري ها هر چه زودتر خاتمه يابد.

هاشمي رفسنجاني گروه هاي تکفيري مثل داعش و بوکوحرام را حاصل فشارها و زورگويي هاي حکومت ها دانست و گفت: اين گروه ها با انجام کارهاي نابخردانه و افراطي، خشم و کينه خود را از فشار حکومت ها به اين شکل جبران مي کنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: تجاوز به اين کشور در واقع دامن زدن و تشديد اختلافات مذهبي در منطقه است.

**شرايط مذاکرات هسته اي سخت تر از مذاکره با صدام

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود به مذاکرات اخير تيم هسته اي ايران با 1+5 در لوزان اشاره کرد و گفت: اعضاي اين تيم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامي منافع ملت ايران در حال گفت وگو با طرف هاي غربي خود هستند.

هاشمي رفسنجاني افزود: کار آن ها بسيار سخت و پيچيده است و من شرايط دشوار آن ها را درک مي کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذيرش قطعنامه چنين شرايطي را البته نه به سختي شرايط حاضر تجربه کرده ام.

وي با گلايه از افراطيون داخل کشور و کارشکني هاي کشورهاي غربي بدون هيچ گونه ادله سياسي تاکيد کرد: اعضاي اين تيم حداقل نبايد از داخل دچار فشار و تنش هاي سياسي شوند، بلکه بايد توسط مردم به ويژه در سال جديد، حمايت و دلگرم شوند.

**نگراني غرب درباره ساخت سلاح هسته اي دور از عقل است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که نگراني غرب در مورد ساخت سلاح هسته اي توسط ايران بي جا و دور از عقل است، گفت: ما چه طور مي توانيم در شرايطي که مقام معظم رهبري ساخت هرگونه سلاح هسته اي را حرام اعلام کرده اند به اين کار بپردازيم؟

هاشمي رفسنجاني تحريم هاي کشورهاي غربي عليه ايران را ظالمانه و بدترين نوع تحريم ها برشمرد و افزود: اگر چه مردم با مشکلات متعددي روبه رو شدند اما در سايه همدلي و محبت توانستند به زندگي عادي خود ادامه دهند و اگر اين روحيه برادري ادامه پيدا کند به موفقيت هاي بيشتري دست پيدا مي کنند.

**اختلاف سليقه به درگيري منجر نشود

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که تحقق کامل شعار «دولت وملت، هم دلي و هم زباني» در شرايط فعلي کشور بسيار حائز اهميت است، گفت: با توجه به اين که امسال انتخابات را در پيش داريم، بايد مراقب باشيم تا از اين ناحيه آسيبي به وحدت ملي نرسد و شاهد بداخلاقي هاي سياسي نباشيم.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين که اختلاف سليقه و عقيده در کشور امري اجتناب نا پذير است، خاطر نشان کرد: نبايد تفاوت ديدگاه ها و نظرات به درگيري و نزاع منجر شود.

وي با تشريح اوضاع کشور در سال هاي اول انقلاب و پس از پايان جنگ و قياس آن با شرايط فعلي گفت: دولت را با 51 درصد کسري بودجه و 16 درصد بيکاري و در حالي که 5 استان کشور نيمه مخروبه، انبارها خالي از مواد اوليه، کارخانه ها و مراکز توليدي تعطيل و يا نيمه تعطيل و عدم وجود امکاناتي نظير برق تحويل گرفتيم و پس از مدتي با همت و همراهي مردم، کشور را بهتر از گذشته ساختيم.

رييس دولت سازندگي ادامه داد: از جمله عواملي که سبب شد کشور در آن شرايط سخت و با آن امکانات محدود بتواند روي پاي خود بايستد و دوران سازندگي خود را سپري و آباد شود کمک، همدلي و همزباني مردم بود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با اتخاذ سياست خارجي معقول و معتدل و از همه مهمتر پشتيباني ملت، چرخ هاي صنعت به کار افتاد و کارخانه ها يکي پس از ديگري تاسيس شد و بيکاري از 16 به 9 درصد کاهش يافت.

هاشمي رفسنجاني با بيان اينکه عليرغم مشکلات فراوان دولت تدبير و اميد پيشرفت خوبي داشته است، گفت: اگر تحريم ها، عوام فريبي ها و کم لطفي هاي داخلي نبود، قطعاً پيشرفت هاي بهتري با سرعت بيشتري صورت مي گرفت.

وي در ادامه به تشريح سرنوشت انقلاب هاي متعدد به وقوع پيوسته در اقصي نقاط جهان پرداخت و گفت: تنها انقلاب اسلامي ايران بود که توانست با ايمان مردمش سرپا بايستد و از هرگونه گزند در امان بماند، در حالي که مي بينيم در خيلي از کشورها که انقلاب کرده اند به دليل اتخاذ سياست هاي افراطي و حضور گروه هاي تندرو، مردم هر روز شاهد درگيري و انفجار هستند و روي آرامش را نديده اند.

هاشمي رفسنجاني در ادامه با بيان اين که اعتدال يک اصل اساسي در اسلام و اعتقادات اهل بيت(ع) است، اظهار داشت: مردم راه درست را که راه اعتدال است انتخاب کردند و نتايج آن را هم به خوبي مي دانند.

در نهمين روز از فروردين ماه سال 94 جمع ديگري از وزرا، مسؤولان، نمايندگان مجلس، کارگزاران نظام، مديران بخش هاي دولتي و غيردولتي، روسا و اساتيد دانشگاه ها طي چهار ديدار جداگانه با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام سال نو را به وي تبريک گفتند.

در جريان اين ديدارها وزرا و مسؤولان بانک ها و بخش هاي دولتي و خصوصي، در سخناني گزارش هاي کوتاهي از شرايط سياسي بويژه شرايط منطقه و بحران يمن و مذاکرات تيم هسته اي و انتخابات پيش رو در سال 94 ارايه کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان