arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴

تاکید عربستان و متحدانش بر ادامه تجاوز به یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سران کشورهای عربی متحد سعودی روز یکشنبه تصمیم گرفتند که تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به خاک یمن تا عقب نشینی نیروهای جنبش مردمی انصارالله و تسلیم سلاح هایشان ادامه پیدا کند.

به گزارش اسوشیتدپرس از شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینای مصر، نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه پایانی مدعی شد که یمن در لبه پرتگاه قرار داشته و نیازمند اقدامات موثر کشورهای عربی و جهان پس از آن بود که تمامی راه های دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به کودتای حوثی ها و بازگرداندن حکومت مشروع با شکست روبه رو شد.

عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن در ماه سپتامبر پس از ورود نیروهای جنبش مردمی انصارالله به صنعا پایتخت، از مقام خود کناره گیری و مدتی بعد به عدن گریخت.

منصور هادی که روز پنجشنبه هم زمان با تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به خاک یمن، به خارج از این کشور فرار کرد، از سعودی و متحدانش درخواست کرده است که به یمن حمله کنند.

بر اساس بیانیه پایانی این اجلاس، سران کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین به شکل اصولی با تشکیل یک نیروی مشترک نظامی متشکل از حدود 40 هزار نیروی نخبه با حمایت جت های جنگنده، ناوها و یگان های سبک زرهی موافقت کردند که مقر آن در قاهره یا ریاض خواهد بود.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر پس از سخنان العربی گفت که رهبران کشورهای عربی به صورت اصولی با ایجاد نیروی مشترک نظامی عربی موافقت کرده اند.

به گفته وی، یک شورای بلندپایه زیر نظر روسای ستاد مشترک ارتش های عربی برای تعیین ساختار و سازوکار این نیرو فعالیت خواهد کرد.

با این حال پیوستن همه 22 کشور عضو اتحادیه عرب به این نیروی نظامی پیشنهادی عربی بعید است، زیرا فکر ایجاد چنین نیرویی پس از امضای توافقنامه دفاعی مشترک میان کشورهای عربی در 65 سال پیش تاکنون پیگیری نشده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان