arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۴
وال‌استريت‌ژونال مدعي شد:

چراغ سبز اوباما به کنگره براي پذيرش بخش‌هايي از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 کاخ سفيد در راستاي ايجاد نوعي مصالحه با کنگره در موضوع مذاکرات هسته‌اي ايران براي پذيرش بخش‌هايي از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي ايران ابراز تمايل کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه آمريکايي وال‌استريت‌ژورنال روز دوشنبه گزارش داد مقامات کاخ سفيد در محافل خصوصي تمايل خود را با پذيرش طرحي که به کنگره تا اندازه‌اي اجازه نظارت بر توافق احتمالي هسته‌اي با ايران مي‌دهد را اعلام کرده‌اند.

اين رسانه که کثيرالانتشارترين روزنامه در آمريکا است در مطلبي روز دوشنبه همچنين مدعي شده کاخ سفيد تلاش يک ساله خود براي متقاعد کردن قانونگذاران آمريکا و عموم مردم جهت حمايت از توافقنامه هسته‌اي احتمالي با ايران را افزايش داده است.

منابع آگاه به اين روزنامه مي‌گويند مقامات آمريکايي در روزهاي اخير تلاش کرده‌اند تا آن دسته از قانونگذاران دموکرات که هنوز براي رأي به طرح‌هاي جمهوري‌خواهان درباره ايران دچار دو دولي هستند را به انصراف از قرار گرفتن در اردوگاه جمهوري‌خواهان ترغيب کنند. مقامات دولت گفته‌اند مخالفت با اوباما در موضوع ايران مي‌تواند به تقويت جايگاه جمهوري‌خواهان منجر شود که به تازگي اکثريت هر دو مجلس کنگره (مجلس نمايندگان و مجلس سنا) را به دست گرفته‌اند.

دولت اوباما در اقدامي موازي از جمهوري‌خواهان خواسته از هر گونه نزاع سياسي بر سر توافق هسته‌اي با ايران بکاهند و دانشمندان را هم به دفاع از ويژگي‌هاي فني از توافقنامه احتمالي دعوت کرده است.

اما به نوشته کاخ سفيد، شايد مهم‌ترين وجه کمپين دولت آمريکا براي جلب حمايت از توافق با ايران اين باشد که کاخ سفيد در محافل خصوصي براي پذيرفتن طرحي که به کنگره اجازه نظارت بر بخش‌هايي از توافقنامه هسته‌اي را مي‌دهد، چراغ سبز نشان داده است.

حاميان اصلي باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات طرحي را ارائه کرده‌اند که خواستار بازبيني کنگره در هر گونه توافق هسته‌اي احتمال است.

بر اساس اين طرح، دولت باراک اوباما بايد در صورت حصول هرگونه توافقي با ايران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد. همچنين دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسي از سوي کنگره، هيچ‌يک تحريم‌هاي ايران را لغو يا تعليق کند.

به نوشته وال‌استريت‌ژورنال مقامات کاخ سفيد هنوز هم با اينکه اين طرح به کنگره اجازه تأييد نهايي توافق با ايران را بدهد و يا تحريم‌هاي جديد عليه تهران اعمال کند، مخالفند. ضمن اينکه مقامات آمريکا هنوز هم با اينکه قانونگذاران تا موعد 30 ژوئن (تيرماه) اقدام به رأي‌گيري درباره توافق هسته‌اي بکنند موافق نيستند.

اما مخالفت‌هاي گسترده در ميان قانونگذاران هر دو حزب اکنون کاخ سفيد را وادار کرده تا به تأمل درباره نوعي از مصالحه با کنگره بپردازد که احتمالا مي‌تواند به اوباما براي دست‌يابي به مهم‌ترين هدفش در سياست خارجي دست پيدا کند.

يک مقام ارشد دولت اوباما در همين خصوص به وال‌استريت‌ژورنال مي‌گويد: «ما پذيراي گفت‌وگو با کنگره درباره اقدام احتمالي آنها، نحوه تمايل آنها براي اعمال نظر درباره توافق با ايران و نحوه اعمال نقش نظارتي آنها در اين بحث هستيم. برخي از افراد در کنگره مطمئناً خواستار برگزاري نوعي رأي‌گيري هستند.»
نظرات بینندگان