arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۴

جروزالم پست: ديپلمات ها در لوزان مي گويند توافقنامه هسته اي در دسترس است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه اسرائیلی نوشت آمریکا اعلام کرده است مذاکرات هسته ای با ایران تا لحظات پایانی ادامه خواهند یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین های اشغالی فلسطین روز دوشنبه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت هیات آمریکایی در مذاکرات با ایران از همه فرصت موجود برای دستیابی به توافقی سیاسی استفاده خواهد کرد.

باراک اوباما درخواست کرده است تا سی و یک مارس تفاهمی سیاسی حاصل شود در غیر این صورت مسیر پیش رو باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. مقام ارشد آمریکا گفت ما انتظار داریم مذاکرات تا ساعات پایانی سه شنبه شب به پایان برسد اما در صورتی که توافقی تا آن زمان حاصل نشود برنامه ریزی شده است که مسیر مذاکرات مورد ارزیابی قرار بگیرد.

روزنامه جروزالم پست نوشته است هنوز برخی از مسائل در مذاکرات حل نشده باقی مانده اند. اعضای گروه پنج بعلاوه یک تلاش می کنند فعالیت های هسته ای ایران را کنترل و محدود کنند و آن را تحت نظارت قرار دهند و فعالیت های هسته ای ایران را به مرحله ای مشخص بازگردانند. مذاکره کنندگان بدون اشاره به جزئیات این مسائل گفته اند زمانی که در نهایت اختلافات عمده رفع شوند اختلافات جزئی بسرعت رفع خواهند شد.

کم تر از چهل و هشت ساعت قبل از ضرب الاجل تعیین شده بنظر می رسد اختلافات بزرگ همچنان برای تیم آمریکایی پرشمار هستند. ایجاد محدودیت بر روی فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای ایران، دانش ایران در گذشته درباره آزمایش های تسلیحات هسته ای و سرعتی که آمریکا باید تحریم ها علیه ایران را لغو کند جز مسائل و چالش های در مذاکرات هستند.

توافقی که قرار است تدوین شود چند مرحله ای و دارای شروط مختلف خواهد بود که این شروط در مراحل مختلف از میان برداشته خواهند شد. مذاکره کنندگان در حال حاضر بر روی اتخاذ تدابیر محدودکننده متمرکز شده اند که حداقل یازده الی پانزده سال ادامه خواهند یافت.

روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین های اشغالی فلسطین نوشت ورود وزیران خارجه روسیه و انگلیس به هتل بوریواژ لوزان محل برگزاری مذاکرات هسته ای و برگزاری نشست هایی میان اعضای دائم شورای امنیت در این محل نشان می دهد که توافقنامه هسته ای با ایران بزودی حاصل خواهد شد.

 مذاکره کنندگان ایرانی هم خشنود بنظر می رسند و مصاحبه های زیادی با رسانه های کشورشان انجام می دهند. یک خبرگزاری گزارش داده است ایران ممکن است بپذیرد چهار هزار سانتریفیوژ خود را غیرفعال کند و تنها شش هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد. در مقابل مقامات آمریکایی فعالیت سانتریفیوژها را در مرکز هسته ای ایران بنام فوردو پذیرفته اند.

تریتا پارسی موسس و رئیس کنونی شورای ملی ایران آمریکا گفت ما اطلاعات شفافی نداریم اما در وضعیتی قرار داریم که در وضع مبهم کنونی مسائلی اتفاق خواهد افتاد. هزینه های شکست مذاکرات در این مرحله بسیار سنگین است.

مقامات در لوزان می گویند هنوز درباره قالب و چارچوب توافقنامه سیاسی تصمیم گیری نکرده اند اما وکلای وزارت امور خارجه تاکید می کنند سندی که تدوین خواهد شد یک تفاهم نامه است. دولت آمریکا تردید داردکه این سند یک سند طولانی مدت باشد اما تایید می کند که این توافقنامه مدارک صریحی را به افکار عمومی آمریکا و نمایندگان آنها در کنگره ارائه خواهد کرد و مسائلی که در این توافقنامه مورد توافق قرار خواهند گرفت با سیاست آمریکا سازگار خواهند بود.

در صورتی که توافق حاصل شود دیپلمات ها با طی مسیر یک ساعته خود را به شهر ژنو خواهند رساند تا دستیابی به توافق را در مقر سازمان ملل در شهر ژنو اعلام کنند. توافقنامه جامع بلندمدت و فنی خواهد بود و احتمالا ماه ژوئن در وین امضا خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بار دیگر انتقادهای خود را از توافقنامه های مورد بحث با ایران از سر گرفت و هشدار داد دیپلمات ها در حال تدوین توافقنامه ای هستند که بسیار بدتر از چیزی خواهد بود که اسرائیل قبل از این پیش بینی کرده بود.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا دولت آمریکا اسرائیل را از تحولات جدید در مذاکرات هسته ای مطلع کرده است یا خیر گفت: دیدگاه های نتانیاهو در این خصوص برای دولت آمریکا کاملا شناخته شده هستند. هیات آمریکایی در مذاکرات هسته ای روز سه شنبه گذشته گزارشی را درباره روند مذاکرات هسته ای به مشاور امنیت ملی اسرائیل ارائه کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان فرانسوی و آلمانی وی برنامه سفر خود را برای روز سی و یک مارس لغو کردند و همچنان در لوزان حضور دارند تا مذاکرات هسته ای ایران تا مراحل و لحظات پایانی ادامه بیابند.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان گفت نمی توانم احتمال وقوع بحران بیشتر را در مذاکرات رد کنم. دیپلمات های ایرانی و آمریکایی هم چنین دیدگاهی را مطرح کرده اند آنها در عین حال ابراز امیدواری کرده و گفته اند که توافقنامه در دسترس است.
نظرات بینندگان