arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴

دو جنگ آل سعود علیه یمن، درگیری شاهزاده های نسل دوم برای قدرت بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پنج سال بعداز جنگ همه جانبه عربستان سعودی علیه جنبش انصارالله در صعده، این جنبش اکنون بر بخش بزرگی از یمن از شمال تا عدن در جنوب سیطره یافته و به قدرت اول و بانفوذ در یمن تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا ، پایگاه اینترنتی شبکه المنار لبنان نوشت: پنج سال بعداز جنگ قبلی آل سعود، جنگ جدید آنها علیه یمن به بهانه بازگرداندن مشروعیت به این کشور از طریق بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی به قدرت کلید خورده است.

درهمین حال اطلاعات زیادی حاکی است که درگیری برای نفوذ بیشتر در میان اعضای خاندان حاکم سعودی هم شدت گرفته و علت اصلی ورود آل سعود به این ماجراجویی جدید است هرچند خسارت های احتمالی زیادی در مقابل آنها قرار دارد.

پنچ سال قبل، خالد بن سلطان که آن روزها معاون پدرش سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع بود تصمیم گرفت تا جنگ شکست خورده علیه یمن شروع شود و هدف او این بود که فرزندان سلطان کرسی وزارت جنگ را از دست ندهند.

در آن زمان ، ملک عبدالله حتی یک سرباز را هم از گارد ملی به جبهه های جنگ نفرستاد و تنها سه ماه بعداز شروع این جنگ از جبهه ها سرکشی کرد.

جنگ پنج سال قبل موجب شد تا خالد بن سلطان از وزارت جنگ عربستان خارج و منصبش را از دست بدهد .

امروز ملک سلمان بن عبدالعزیز برای جنگ علیه یمن تصمیم گرفته و این تصمیم درچارچوب درگیری او برای حذف گارد ملی دومین قدرت نظامی درعربستان سعودی است که متعب بن عبدالله فرزند برادرش آن را فرماندهی می کند.

منابع آگاه از تشدید اختلافات در خاندان حاکم سعودی و از سرگیری اقدامات سلمان بن عبدالعزیز برای بازسازی و ساماندهی نفوذ و قدرت در داخل آل سعود خبرداده و هدف او را پایان دادن به فعالیت گارد ملی و ادغام آن در ارتش عربستان سعودی ذکر کرده اند.

درصورت موفقیت سلمان بن عبدالعزیز، دایره نفوذ متعب بن عبدالله پسر پادشاه سابق عربستان سعودی که اخیرا درگذشت، محدود می شود و در جریان رقابت نسل دوم آل سعود برای نشستن بر اریکه پادشاهی در عربستان سعودی موانع بر سر راه محمد بن سلطان فرزند ملک سلمان در درگیری با متعب بن عبدالله و محمد بن نایف از بین می رود.

منابع آگاه خاطرنشان کرده اند که جنگ علیه یمن نفوذ آل سلمان را در ارتش سعودی تقویت می کند و همین طور فضایی مناسب را برای سیطره ارتش تحت نفوذ محمد بن سلمان وزیر دفاع کنونی عربستان سعودی بر گارد ملی و ادغام آن در ارتش فراهم می سازد.

جنگ علیه یمن عرصه را برای تقویت نفوذ و نقش آفرینی محمد بن سلمان در اوضاع داخلی سعودی ها و دخالت در اختیارات محمد بن نایف که به عنوان جانشین مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد منصوب شده، آماده می کند.

پایگاه اینترنتی شبکه لبنانی المنار پیشتر در گزارشی تحت عنوان« رقابت بین دو آرزومند نشستن بر اریکه پادشاهی سعودی برای ملاقات با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا» از درگیری بین متعب بن عبدالله و محمد بن نایف و رقابت بین آنها قبل از مرگ عبدالله بن عبدالعزیز برای نزدیک تر شدن به واشنگتن با هدف کسب رضایت و موافقت آن پرده برداشته بود.

این رقابت با تصمیم واشنگتن برای اعتماد به محمد بن نایف به عنوان همپیمان خود در میان نسل دوم آل سعود با تعیین او به عنوان جانشین ولی عهد پایان یافت.

منابع آگاه از دیگر دلایل اعلام جنگ عربستان سعودی علیه یمن وطولانی کردن زمان این جنگ را فراهم شدن امکان نفوذ ارتش سعودی در امور داخلی عربستان و کاهش نفوذ وزارت کشور دانسته که محمد بن نایف در راس آن قرار دارد.

این منابع می افزایند: شرایط درعربستان به جایی خواهد رسید که ملک سلمان به بهانه جنگ علیه یمن وضعیت فوق العاده اعلام خواهد کرد تا زمینه استقرار نیروهای ارتش سعودی در شهرهای عربستان با هدف سیطره بر اوضاع داخلی این کشور فراهم شود.

منابع آگاه از امور خانواده حاکم سعودی خاطرنشان کرده اند که جنگ علیه یمن ، بهانه ای خواهد شد تا با تمسک به پرونده ای جدید با نام تهدید خارجی، پرونده مبارزه با تروریسم در داخل عربستان سعودی کنار گذاشته شود.

ملک سلمان برای تحقق اهداف خود، یمن و به بیان دیگر جنبش انصارالله و حوثی ها را یک تهدید خارجی اعلام می کند تا با این بهانه نفوذش را در داخل سازمان سلفی در عربستان سعودی گسترش دهد.

روابط سلفی های سعودی با محمد بن نایف که ماموریت جنگ علیه تروریسم در عربستان سعودی را برعهده دارد وارد مرحله دشمنی شده و با این حساب کسب حمایت سلفی ها از محمد بن سلمان آسان خواهد شد.

از دیگر دلایل اعلام جنگ علیه یمن ، ترسیم مجدد نقشه نفوذ آل سعود در استان های مرزی به ویژه دارای اکثریت اسماعیلی است.

عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان سعودی بعداز جنگ پنج سال قبل علیه صعده یمن تغییراتی را در این استان ها ایجاد کرد تا زمینه نفوذش را در مناطق مرزی فراهم کند.

پادشاه سابق عربستان سعودی در چارچوب درگیری ها داخلی آل سعود برای کسب نفوذ و قدرت بیشتر و در بخشی از تغییرات صورت گرفته در استان های جنوبی ، محمد بن فهد را از امارت منطقه شرقی عربستان سعود عزل کرد.

اکنون سلمان بن عبدالعزیز با راه اندازی جنگ جدید علیه یمن درصدد تغییر شرایط به نفع خود و فرزندش محمد بن سلمان در زمان حال و آینده است.
نظرات بینندگان