arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴

واگذاری ۵۵ درصد نیروگاه‌های حرارتی کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نیرو یکی از موفق ترین اقدامات این وزارتخانه در دولت یازدهم را واگذاری امور به بخش خصوصی در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: تاکنون 55 درصد از نیروگاه های حرارتی کشور به بخش خصوصی واگذار شده اند.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان دوشنبه شب در مشهد طی گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه های حرارتی بخش خصوصی را برای استفاده مشترکین خریداری می کند.

وی در پاسخ به سوالی در باره صادرات برق کشور در سال گذشته گفت: در این سال با اندکی کاهش در صادرات برق نسبت به سال 1392 به میزان 12 میلیارد کیلووات ساعت مواجه شدیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: دلیل اصلی کاهش صادرات برق کشور در سال گذشته شرایط سیاسی عراق بود زیرا یکی از خطوط انتقال برق به عراق در منطقه ای قرار داشت که داعش بر آن تسلط یافته بود اما اکنون این منطقه از محاصره گروه داعش خارج شده و صادرات برق به این کشور مانند گذشته انجام می شود.

چیت چیان با اشاره به نتایج جلسه عصر دوشنبه کمیته فنی پیگیری کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع و تولید برق کشور گفت: در این جلسه رویکردهای امسال این وزارتخانه برای رسیدن به کمتر از 10 درصد تلفات انرژی در شبکه برق مشخص شد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو از اواسط سال گذشته براساس برنامه ریزی منسجم اتلاف 15 درصدی انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق کشور را به 12.85 درصد رساند و از تلف شدن 4.4 میلیارد کیلو وات ساعت برق در شبکه جلوگیری کرد که با این کار 10 هزار میلیارد ریال صرفه جویی شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: چهار راهکار اصلی از سوی کمیته فنی پیگیری کاهش تلفات انرژی در شبکه برق برای رساندن این تلفات به کمتر از 10 درصد مطرح شد که با اجرای این برنامه ها هدف مزبور در مهرماه سال جاری محقق می شود.

چیت چیان کاهش طول شبکه فشار ضعیف، نصب ترانس های استاندارد به جای ترانس های ضعیف برای کاهش یک سوم تلفات درون شبکه، افزایش تولید پراکنده برق و توسعه تولید برق از طریق انرژی های تجدید پذیر را از برنامه های اصلی وزارت نیرو در سال جاری برای رسیدن به کاهش مورد نظر در تلفات انرژی در شبکه برق کشور برشمرد.

مجموع توان تولید برق کشور در سال حدود 68 هزار و 932 مگاوات است که 57 هزار و 541 مگاوات از کل تولید برق کشور از طریق نیروگاه های حرارتی، هزار و 20 مگاوات توسط نیروگاه اتمی، 9 هزار و 686 مگاوات به وسیله نیروگاههای آبی، 219 مگاوات توسط انرژی های نو و 466 مگاوات از طریق نیروگاه های مولد مقیاس کوچک یا تولید پراکنده است.
نظرات بینندگان