arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۴

نگراني شديد ژاپن از پيوستن جوانان اين کشور به داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ژاپن گروهي از کارشناسان و متخصصان خود را به منظور آشنايي و تحقيق در رابطه با چگونگي جذب اتباع خارجي از سوي نيروهاي تروريستي داعش به ترکيه اعزام مي کند.

اتخاذ اين تصميم از سوي مقامات ژاپني پس از آن صورت مي گيرد که پيشتر گزارش هايي مبني بر گرايش رو به رشد جوانان ژاپني جهت پيوستن به گروه داعش منتشر شده و اين موضوع نگراني هاي شديدي را در کابينه شينزو آبه نخست وزير اين کشور ايجاد کرده است.

برخي از رسانه هاي اين کشور با اعلام هشدار در اين رابطه، دليل روند رو به تزايد پيوستن جوانان ژاپني به گروه هاي تروريستي را بي هويتي و روزمرگي زندگي آنان اعلام کردند.

چهاردهم فوريه (25 بهمن 93 ) سال جاري ميلادي وزارت امور خارجه ژاپن از دستگيري يک تبعه خود در نزديکي اربيل عراق خبر داد که قصد داشت از مرز زميني ترکيه، خود را به عراق رسانده و به داعش بپيوندد.

منابع خبري انگيزه سفر ژاپني ها به سوريه و عراق و پيوستن به داعش را نه همبستگي با يکي از دو طرف جنگ، بلکه خستگي از زندگي روزمره، بي حوصلگي، کسالت، بيکاري و تمايل به ماجراجويي اعلام کردند.

شرايط موجود و البته کشته شدن 5 تبعه ژاپني طي چند ماه گذشته به دست تروريست ها باعث شده اين کشور عزم خود را جهت مقابله با تروريسم بيشتر جزم کند.

اين کشور اسفند ماه سال گذشته سه تبعه خود را در حادثه تروريستي موزه اي در تونس و دو تبعه ديگر خود را در اوايل بهمن ماه سال گذشته بر اثر کشته شدن آنان به دست نيروهاي داعش از دست داد.

خبرگزاري کيودو روز پنجشنبه به نقل از يک منبع آگاه در اداره مرکز پليس ژاپن اعلام کرد: ماجراي کشته شدن دو تبعه اين کشور به دست نيروهاي داعش، نقاط مبهم و تاريک زيادي در پس خود دارد که بايد براي ما روشن شود.

وي اظهار داشت که يکي از دلايل سفر تيم متخصص ژاپني به ترکيه، در راستاي تکميل اطلاعات در خصوص روند اقدامات تروريست هاي داعش، که باعث جنجال گسترده در فضاي کشور شده، محسوب مي شود.

کنجي گوتو و هارونا دو تبعه ژاپني، اوايل بهمن سال گذشته و پس از مدتها اسارت، به دست نيروهاي تروريستي داعش در سوريه سربريده شدند.

مدتي قبل نيز دولت ژاپن اعلام کرد که به منظور محافظت از جان اتباع خود در خارج از کشور، اقدامات ضد تروريستي اش را تشديد مي کند.

به گفته وزير امور خارجه ژاپن، توکيو به منظور حفظ جان اتباع خود هر کاري که لازم باشد انجام خواهد داد و به همين خاطر ما قصد داريم به جامعه جهاني در راستاي ايجاد محيطي امن که اجازه افزايش افراط گرايي داده نشود، کمک کنيم.

ژاپن پيشتر 200 ميليون دلار براي کمک به مبارزه با تروريسم در خاورميانه اختصاص داده بود که اين موضوع کشته شدن دو تبعه اين کشور به دست نيروهاي داعش را در پي داشت.

درست بعد از وقوع اين حادثه بود که ژاپن بار ديگر اعلام کرد که قصد دارد 15 ميليون دلار کمک مالي ديگر براي مبارزه با تروريسم در کشورهاي خاورميانه و آفريقا اختصاص دهد.

کمک مالي دولت ژاپن براي مبارزه با تروريسم در حالي صورت مي گيرد که اکثريت مردم اين کشور مخالف پيوستن کشورشان به ائتلاف مبارزه با تروريسم به ويژه تروريست هاي داعش هستند.

نظرسنجي ها نشان مي دهد، 58 درصد از مردم ژاپن معتقدند که کمک هاي توکيو به کشورهايي که متاثر از اقدامات داعش هستند، صرفا بايد غيرنظامي باشد و اين کشور نبايد به ائتلافي بپيوندد که به رهبري آمريکا تشکيل شده است.

عملکرد دولت ژاپن در رابطه با برخورد با گروههاي تروريستي حتي باعث شد گروهي از مردم ژاپن در تجمعي اعتراض آميز مقابل محل اقامت شينزو آبه نخست وزير اين کشور، به دليل آنچه بي کفايتي دولت در برخورد با موضوع گروگانگيري اتباع ژاپني توسط داعش عنوان شد، خواستار استعفاي وي شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان