arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
المانيتور:

روسيه به دنبال قرارداد تسليحاتي با ايران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پايگاه اينترنتي المانيتور در تحليلي نوشت: روسيه بعد از توافق لوزان به دنبال قرارداد تسليحاتي با ايران است.

پل ساندرس در تحليلي براي اين پايگاه اينترنتي نوشت: يکي از چندين سئوال پاسخ داده نشده درباره به اصطلاح چارچوب توافق بر سر برنامه هسته اي ايران اين است که آيا تجارت تسليحاتي ميان ايران و روسيه محدود خواهد شد و اين که اين محدوديت چگونه خواهد بود؟ بويژه اين که مسکو منافع بلندمدتي در فروش موشک هاي سطح به هوا به ايران دارد. در حقيقت مديريت روابط نظامي ايران و روسيه ممکن است بسيار دشوارتر از کاري باشد که گروه پنج به علاوه يک براي دستيابي به توافق نهايي با ايران تا ضرب الاجل ماه ژوئن قرار است انجام دهند.

براي آمريکا و اسرائيل، يکي از جنجالي ترين مبادلات ايران و روسيه قرارداد سال 2007 براي فروش موشک هاي اس 300 سطح به هوا بود که مقامات هر دو کشور آن را به عنوان يک مانع احتمالي جدي براي هرگونه اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران در نظر گرفته بودند.

در سپتامبر 2010، ديمتري مدودف، رئيس جمهوري سابق روسيه فرمان ممنوعيت فروش اس سيصد و ديگر تسليحات جنجالي به ايران را صادر کرد.

اين اقدام مدودف بعد از صدور قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل بود که در ژوئن 2010 تصويب شد. که فروش تانک هاي جنگي، خودروهاي زرهي، ناوگان هوايي جنگي، سيستم هاي توپخانه سنگين، بالگردهاي جنگي، کشتي هاي جنگي، موشک و سيستم هاي موشکي را منع کرده بود.

از آنجا که ايران هزينه اين توافق هشتصد ميليون دلاري خريد موشک هاي اس سيصد را پرداخته بود، ايران از روسيه براي عدم تحويل سفارشهايش شکايت کرده و خواستار چهار ميليارد دلار شده است.

با وجود اين برخي رسانه ها از حل و فصل مناقشه روسيه و ايران بر سر اين موشک ها گزارش داده اند.

نسخه آمريکايي سرفصل هاي بيانيه لوزان حاکي از اين است که همرمان با اجراي توافق همه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل مربوط به برنامه هسته اي ايران برداشته خواهد شد و محدوديت هاي جديد بر برنامه هاي تسليحاتي جنجالي ايران از جمله موشک هاي بالستيک در يک توافقنامه جديد بررسي خواهد شد.

در همين حال براساس گزارش اسپاتنيک،خبرگزاري دولتي روسيه، در فقدان تحريم هاي سازمان ملل از يازده ميليارد دلار تا سيزده ميليارد دلار خواهد رسيد.

حتي در صورت تلاش آمريکا براي تصويب قطعنامه اي عليه فروش تسليحات به ايران، روسيه باز هم به ايران سلاح مي فروشد.

مقامات روسي و برخي از ناظران بارها گفته اند که سلاح هاي نظير موشک هاي اس سيصد جنبه هاي دفاعي دارد و به همين دليل از دايره تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران خارج مي شوند.

از سوي ديگر بايد توجه کرد که هر تلاش آمريکا براي اعمال محدوديت تسليحاتي بر ايران در سازمان ملل مي تواند توسط روسيه وتو شود.

حتي اگر آمريکا بخواهد شرکت هاي روسي را تهديد به تحريم کند، با توجه به وخيم بودن روابط کرملين و کاخ سفيد بر سر اوکراين، آنها چيزي براي از دست دادن ندارند.
نظرات بینندگان