arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۹۱۷
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴

اظهارات جالب «وندی شرمن» : ايران و آمريکا با اظهارات ضد و نقيض پس از توافق، باعث ناراحتي يکديگر شده اند/ وعده دادیم یکدیگر را نقض نکنیم

مذاکره کننده ی ارشد آمریکایی درباره ی همراه داشتن یک وایت برد در مذاکرات گفت: ما در چند جلسه ی پیش ، از این وایت برد استفاده کردیم چون من می خواستم که وقتی با ایرانی ها درباره ی همه ی عناصر صحبت می کنم همه ی عناصر از جنبه ی بصری وجود داشته باشند و قابل رویت باشند و ببینند که قطعات پازل که باید چیده شوند چیستند؟ ما روی وایت برد اینها را نوشتیم و آنها را روی یک تکه کاغذ هم نوشتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکره کننده ی ارشد آمریکایی اختلافات منتشر شده در برگه ی نکات کلیدی ایران و آمریکا(فکت شیت) را روایت های متفاوتی توصیف کرد که در درون یک چارچوب می گنجند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ وندی شرمن در گفتگو با شبکه ی تلویزیونی ام اس ان بی سی آمریکا در پاسخ به این پرسش که لحظات خطیر مذاکرات چه لحظاتی بودند، گفت: در مذاکرات لحظات خطیر بسیاری وجود دارد، مثل ترن هوایی شهر بازی می ماند که زیاد بالا و پائین می رود. در واقع پیش از شروع مذاکرات قبلی در سوئیس، جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا تصمیم گرفت در لندن بماند چون ما تلاش می کردیم عنصر خاصی را به پیش برویم، ایران رو به جلو حرکت نمی کرد. وزیر امور خارجه ی آمریکا تصمیم گرفت در لندن بماند تا اینکه ما به یک برآورد تقریبی مناسب دست یافتیم. وی سپس سوار هواپیما شد و به ژنو رفت. در آخرین دور از گفتگوها نیز که در لوزان برگزار شد، چندین بار بود که هر دو طرف گفتند شاید نتوانیم به توافق برسیم چون پازل بزرگی است و همه ی قطعات پازل باید در کنار هم به درستی چیده شوند و اگر قطعه ی آخر پازل به درستی قرار نگیرد نمی توان به توافق رسید.

مجری ام اس ان بی سی پرسید: انتقادات بسیاری وجود دارد. ما نمی دانیم که آیا بازرسی های سرزده وجود خواهد داشت که راهی برای شفافیت کامل ایجاد کند ؟ پرسش دیگر این است که اگر ایران منصفانه بازی نکند چه اتفاقی خواهد افتاد و چگونه درباره ی آن قضاوت خواهد شد؟

وندی شرمن در پاسخ گفت: به نظر من دو نکته ی مهم در اینجا وجود دارد. رژیم شفافیت که درحال اعمال شدن است گسترده ترین رژیم شفافیت در اینگونه مذاکرات تا کنون بوده است. در واقع ما روی روندی توافق کردیم که براساس آن دسترسی زمانی فراهم خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد ، این آژانس بین المللی انرژی اتمی است که همه ی عناصر هسته ای این توافقنامه را راستی آزمایی خواهد کرد. نکته ی دوم این است که شما درباره ی بازگشت سریع شنیده اید. معنی اش این است که اگر ما تحریم ها را تعلیق کردیم و حتی اگر تحریم ها به سمت نقطه ی پایانی حرکت می کنند در صورت تخطی قابل توجه، نقطه ای برای بازگرداندن تحریم ها وجود خواهد داشت. ما روندی را داریم که درباره ی آنها کار می کنیم و محدودیت زمانی هم دارد تا این تصمیمات سخت گرفته شوند.

مجری گفت: چه فاصله ی زمانی برای ایران در مورد بازرسی وجود دارد آیا یک روز است یا یک هفته است یا یک ماه است تا بازرسان به داخل ایران بروند؟

وندی شرمن در پاسخ گفت: من وارد جزئیات تک تک عناصر این مذاکرات نخواهم شد چون واقعیت این است که ما همانگونه که حقوقدانان می گویند هنوز به یک توافقنامه و یا یک تفاهم نرسیده ایم. آنچه که ما اکنون داریم یک چارچوب است که درحال مذاکره در خصوص جزئیات آن هستیم. این جزئیات کاملا مهم هستند علت مهم بودنشان هم تمام دلایلی است که شما درباره ی آن بحث می کنید. ما تا سی ام ژوئن فرصت داریم تا به توافق برسیم. کاری که ما می خواهیم انجام دهیم و توصیه ای که از رئیس جمهور داریم این است که به چارچوب دست یابیم تا رئوس کلی دست مان باشد تا بعدا بتوانیم به خطوط بعدی توافق و عناصر مهم آن دست یابیم تا من بتوانم به کنگره و مردم آمریکا بگویم که ما می توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

مجری گفت:برداشت شما از چارچوب توافقنامه و ارتباط آن با بازرسی ها چیست؟

وندی شرمن گفت: به نظر من چارچوب توافقنامه معنی اش این است که ما دسترسی هایی را در اختیار خواهیم داشت که به آنها نیاز داریم تا از این طریق اطمینان حاصل کنیم که برای تصمیم های لازم ، وقت در اختیار داریم. به همین علت است که زمان گریز یکساله بسیار اهمیت دارد چون در طی یکسال به اندازه ی کافی فرصت وجود دارد که تصمیمات بیشتر درباره ی تحریم ها و دیگر اقدامات گرفته شود و این اطمینان حاصل شود که امنیت ملی آمریکا و امنیت ملی دنیا تامین شده است.

در ادامه ی این گفتگو یکی از شرکت کنندگان در میز گرد ام اس ان بی سی از وندی شرمن پرسید:

پاسخ شما به کسانی که این (تفاهم) را توافق اوباما توصیف می کنند چیست؟ گویی که هیچ بازیگر بین المللی دیگری در این روند حضور نداشت!

وندی شرمن در پاسخ گفت: به نکته ی بسیار خوبی اشاره کردید.ما این کار را به همراه تعدادی از دیگر کشورها مثل روسیه ، چین، انگلیس ،آلمان و فرانسه انجام می دهیم و اتحادیه ی اروپا هم به تسهیل این گفتگوها کمک می کند پس این گفتگوها بحث بین آمریکا و ایران نیست بلکه بحث ها و گفتگوهای چند جانبه است که شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز آن را داده است. شما به درستی گفته اید که همه در این مذاکرات نقش دارند. به نظر من چیزی که دراینجا اهمیت دارد این است که ما همه ی مسیرهای دسترسی ایران به مواد شکاف پذیر برای تولید سلاح هسته ای (!) را ببندیم که شامل اورانیوم،پلوتونیوم و مسیر مخفی می شود. چارچوبی که ما ایجاد کرده ایم به همه ی این ها دست می یابد و شفافیت مورد نظر را در اختیار ما قرار می دهد اما به طور اساسی اطمینان می دهد که ما توانایی آنها برای غنی سازی اورانیوم درصد بالا به اندازه ی کافی و تولید پلوتونیوم قابل بکارگیری در تولید بمب را ، به عقب رانده ایم. آنها نخواهند توانست این کار را بکنند.


ايران و آمريکا با اظهارات ضد و نقيض باعث ناراحتي يکديگر شده اند

در ادامه ی این گفتگو یکی دیگر از کارشناسان حاضر در میز گرد خطاب به وندی شرمن گفت: بعد از توافق بر سر چارچوب توافقنامه ، دو طرف یا همه ی طرف ها به کشورهای خود بازگشتند و برای مخاطبان داخلی شان صحبت کردند. شیوه ای که آمریکا درباره ی این چارچوب توافقنامه صحبت می کند اندکی با آنچه که ایرانی ها می گویند تفاوت دارد. آیا شما از ایرانی ها چیزی شنیده اید که خطاب به مخاطبان داخلی شان چیزی گفته باشند که باعث آشفته شدن شما شده باشد؟

وندی شرمن در پاسخ به این پرسش مهم گفت: فکر می کنم که هر یک از ما از طرف مقابل آزرده شده باشیم ، هرچند ما در این باره و قبل از آنکه (سوئیس ) را ترک کنیم قبلا بحث کرده بودیم. ما می دانستیم که روایت ما به احتمال زیاد با روایت آنها متفاوت خواهد بود اما وعده دادیم یکدیگر را نقض نکنیم . به نظر من به طور کلی همه چیز که گفته می شود در چارچوب توافقنامه است. به نظر من آنچه که ما اکنون باید روی آن تمرکز کنیم این نیست که چه روایتی از چارچوب توافقنامه می شود بلکه باید بازگردیم و درباره ی جزئیات صحبت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که به درکی رسیده ایم که به طور کامل جزئیات این چارچوب توافقنامه را پر می کند.

وندی شرمن درباره ی همراه داشتن یک وایت برد در مذاکرات گفت: ما در چند جلسه ی پیش ، از این وایت برد استفاده کردیم چون من می خواستم که وقتی با ایرانی ها درباره ی همه ی عناصر صحبت می کنم همه ی عناصر از جنبه ی بصری وجود داشته باشند و قابل رویت باشند و ببینند که قطعات پازل که باید چیده شوند چیستند؟ ما روی وایت برد اینها را نوشتیم و آنها را روی یک تکه کاغذ هم نوشتیم.

جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا این کاغذ را در مذاکرات همراه خود داشت. من هم این کاغذ را همراه خود داشتم چون می شد همه ی عناصر مورد بحث را روی آن دید. کارشناسان ما نیز مرتبا از وایت برد ها استفاده کردند تا فرمول ها و محاسبات و اعداد و ارقام مختلف را روی آن بنویسند و ایرانی ها هم می توانستند محاسبات و فرمول ها و اعداد و ارقام خودشان را روی آن بنویسند.کارشناسان دیگر کشورها نیز می توانستند اعداد و ارقام خود را روی این وایت بردها بنویسند. بحث های فنی که صورت می گرفت بحث های علمی بود که واقعا چشمگیر بود و ریاست آن برعهده ی ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بود که یک فیزیکدان هسته ای است و کمک زیادی به این تلاش کرد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۹
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
377
19
با این توافق میشه گفت که تقریبا بدبخت شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
یعنی قبلش خیلی خوشبخت بودیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
تا حالا خوشبخت بودی؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
فرق بین خوب و بد نمی دونی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
واسه مردم ایران که خیلی خوب بود این تفاهم
دلواپسه دلواپسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
ما بدبخت شده بودیم،درست از زمانی که آقای... رئیس جمهور شد،از زمانی که مشایی همه کاره شد،از زمانی که به جای عقل از توهم و سروش های آسمانی(!)گرفتیم،از زمانی که اختلاس شروع شد،از زمانی که...!به قول دکتر شریعتی:آری اینچنین بود برادر!!! هنوز بعد از 16ماه مذاکره تازه داره کارهای دور از تدبیر درست میشه،شماها هم خوب تینو فهمیدین،فقط نمس خواین باور کنین،ای کاش قدری دست از لجاجت برمیداشتید،ای کاش...
انتخاب،باید پاسخمو منتشر کنی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
البه راست میگه.
خیلیا بدبخت شدن.
اونهایی که بخاطر تحریم یک شبه راه چند ساله رو رفتن دارن بدبخت میشن.
من عاشق این بدبخت شدن هستم.
تا باشه از این بدبخت شدن ها.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
اره کاسب تحریم عزیز بدبخت شدین
سلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
من هم کاملا با مهدی موافقم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
بازهم نسبت به زمان احمدی نژاد خیلیییییییییییییی خوشبختیم..
بهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
شما نترسيد. بدبخت هم نميشين. خداوند روزيتان را از جاي ديگري ميرسونه! «خدا گر ز حكمت ببندد دري ز رحمت گشايد در ديگري»
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
تقریبا؟؟؟ما کاملا از صدقه سری محمود بدبخت شدیم اینا بهترین نتیجه رو هم بگیرن از توافق در رویایی ترین حالت برگشتیم به ده سال پیش باید دستشون رو بوسید که مانع نابودی کامل مملکت شدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
منظور مهدی از(ما)خودش و دوستانشه،نه مردم ایران
مجتبی زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
7
96
خانم شرمن شما داخل کشورت چقدر فشار روی شما هست شما درست میگید ولی فشار بی مورد چه کار میشه کرد ولی شما کار خودتان را انجام بدهیید به حرفهای با مصرف داخلی توجه نکنیید
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
4
121
آقا تازه داریم یه نفسی میکشیم اذیت نکنید دیگه خداوکیلی تا تیرماه که تواف نهایی بشه داریم لحظه شماری میکنیم
پاسخ ها
یاسر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
نفس گرون شدن نان
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
4
62
ایران که نقض نکرده
mehrab1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
6
58
برای من جای سوال شده که چرا دو طرف بخاطر راضی کردن ملت های خودشون اون چیزی که خودشون برادشت کردن از مذاکراتو میگن
مگه نباید قبلا این مسائل حل میشد؟
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
3
16
دنیای سیاست همینه
نگران نباشید
بدون این که غرض و مرضی داشته باشم دارم می گم که دوران آقای جلیلی سر اومد. ایشون زحمت کشید اما کاربلد نبود. زحمت کشیدن به تنهایی کافی نیست. تندروها خودشون هم از دست خودشون خسته شدن. چون کار سیاسی بلد نیستن و توانایی مدیریت ندارن ابداً
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
2
7
شما چرا به حرف اين و ان گوش ميدهيد وندي ما دوست داريم اين تفاهم نامه هر چه زودتر به توافق نامه نهايي تبديل شود دنيا بايد تكريم كند در مقابل خواسته هاي بحق كشور ايران مخصوصااهداف و ابعاد صلح جويانه ما در جهت مصارف انرژي هسته اي.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
2
10
مابه هیچ کشوری تعدی نکردیم که خانم شرمن این جمله بگوید-این اطمینان حاصل کنیم که امنیت ملی امریکاوامنیت ملی دنیاتامین شود-که چقدراغراق آمیزگفته هدفشان ازفشارها برماتامین منافع اقتصادی خودشان است
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
3
16
هر جور حساب می کنم ما بریم.هیچ جا تعطیل نشد هیچ چیز از کشور خارج نشد.انرژی هسته ای ما به رسمیت شناخته شد.قدرت چانه زنی بالای دستگاه دیپلماتیک ایران مقابل شش کشور به همه ی دنیا ثابت شد.در مقابل لاوی های اسرائیل و پول های کشورهای عرب باز دنیا تصمیم گرفت تحریم های ایران رو برداره چون فهمید ایران همیشه باید قدرت منطقه باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
شاهنامه آخرش خوش است .فقط کافیست احساس کنند کمی از مواضعمان کوتاه آمدیم آنوقت همین همسایگان عزیزمان از همه پرروتر خواهند شد.امیدوارم نظرمو چاپ کنی انتخاب جان.....
مجيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
1
1
به قول مولوي :
هر کسي از ظن خود شود يار من
هر کسي بنا به شرايط بهترين مطالب مفيد براي کشورش را بيان ميکنه
ولي واقعا دستتون درد نکنه و خدا قوت بهتون بده تا تکميلش کنيد.
بصیر
|
-
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
6
0
قبل از هر چیز باید به دکتر ظریف و همراهانش (فرزندان انقلاب) خدا قوت و خسته نباشید گفت که بیش از یک سال از عمر و وقت و تجربه خود را صرف عزت مردم کشورشان کردند.اشکال اصلی که وارد است، این است که دولت طی نزدیک به دو سال گذشته حل همه مشکلات را به نتیجه مذاکرات و رفع تحریم ها گره زدند. به عبارت دیگر اگر فرض را بر این قرار دهیم که حق با کسانی باشد که این چند روز به جشن و شادمانی پرداختند و این توافق به سود ملت ایران باشد، آیا روحانی و کابینه اش می تواند ضمانت دهد که پس از امضای توافق نامه و رفع تحریمها، همه مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد؟ یعنی سکه 200 هزار تومان می شود یا بنزین به قیمت 100 تومانی باز می گردد؟! یا شرکتهای خودروسازی که پراید 5 میلیونی را به بهانه تحریم ها به 4 برابر قیمت فروختند، امروز حاضرند با قیمت ده میلیون تومانی آن را عرضه کنند؟!من نظرم اینه که باید روی پای خودمان بایستم.
امیر
|
-
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
4
1
ما ایرانی ها به وعده خود عمل خواهیم کرد که فردوحداقل برای 15 سال نه‌فقط غنی‌سازی اورانیوم صورت نپذیرد بلکه هیچگونه فعالیت تحقیق و توسعه‌ای که مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم باشد نیز انجام نشود2/در توافقنامه لوزان تعهد داده ایم که از حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعال فقط تعداد 5060 دستگاه آنهم از نوع IR-1 که نسل اول سانتریفیوژهاست در تاسیسات نطنز استفاده شود و متعهد شده‌ایم دستکم برای مدت 10 سال از سانتریفیوژهای پیشرفته مدل‌های 2 و 4 و 5 و 6 و 8 که دستاورد دانشمندان هسته‌ای کشورمان است استفاده‌ای نشود3/ایران در توافق لوزان متعهد شده است که حداقل برای مدت 15 سال ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از 10 هزار کیلوگرم کنونی به 300 کیلوگرم کاهش دهد و 9700 کیلوگرم دیگر را اکسیده کرده و از تیپ اورانیوم غنی شده خارج کند، که کاهش 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ذخایر کشورمان که حاصل زحمات شبانه‌روزی و ایثار و شهادت دانشمندان هسته‌ای است رادر بردارد/حالا که ما این همه امتیاز دادیم قضاوت با شما آیا نباید تمام تحریم های هسته ای به یکباره لغو بشه/تازه 10 یا 15سال از پیشرفت هسته ای در جهان که الان یکی از قویترین کشورهادر زمینه ای هسته ای هستیم عقب خواهیم ماند/ولی طرف های مقابل میگن که تحریم ها تدریجی لغو یا متوقف خواهد شد.
Admin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
0
5
شماها خلف وعده کردید!!!
نظرات بینندگان