arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴

پیش‌بینی نرخ ارز در ماه‌های آینده و احتمال تک‌نرخی شدن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نسبت به تک نرخی شدن ارز در سال جاری اظهار خوش‌بینی و عنوان کرد که سقوط نرخ ارز نمی‌تواند اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور باشد.

ابوالحسن خلیلی ایسنا، درباره اینکه چقدر احتمال نوسات ارز در ماه‌های آینده وجود دارد، اظهار کرد:‌ به نظرمی‌رسد بازار ارز تا تیرماه که مذاکرات ایران با 1+5 ادامه داشته باشد نوسانات خود را در جهت افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: از تیر ماه که توافق نهایی صورت بگیرد به صورت موقت و مقطعی شوکی به بازار ارز وارد خواهد شد و قیمت‌ها با شیب نه چندان تند به سمت کاهش سوق خواهند یافت.

خلیلی افزود: واقعیت این است که اقتصاد و پشتوانه‌های ارزی ما و همچنین ارزش ریال در مقابل دلار واقعیت‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم، حتی بعد امضای توافق‌نامه آنچه مهم است موضوع ارزش دلار در مقابل ریال است. تمام علائم نشان می دهد که این ارزش کمتر از 3000 تومان نخواهد بود.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران معتقد است: اتفاقی که با امضای تفاهم نامه رخ می دهد این است که ابتدا ثبات بلند مدت و قابل پیش بینی‌تری در تغییرات نرخ ارز به وجود خواهد آمد. موضوع دوم نیز تک نرخی شدن ارز و خروج از شکل دو نرخی بودن ارز بانک مرکزی و ارز آزاد است.

وی اضافه کرد: امضای تفاهم نامه باعث می‌شود دسترسی به منابع ارزی که درخارج از کشور داریم بسیار راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین برای مبادلات ارزی هزینه زیادی نپردازیم.

خلیلی با اشاره به پیامدهای سقوط قیمت ارز اظهار کرد: الزاما سقوط قیمت دلار به معنی به وجود آمدن نقطه مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد بود. آنچه باید به آن توجه کنیم این است که در دوران بعد از تحریم نیاز کشور به صادرات غیر نفتی بیشتر خواهد شد و باید توجه‌ها به نکات اقتصاد مقاومتی بیشتر شود؛ بنابراین می طلبد که اسیر یک نوع توهم در مذاکرات هسته‌ای نشویم و سازوکارهای مناسبی را برای قوی شدن اقتصادمان جست‌وجو کنیم.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران ادامه داد: یکی از سازوکارها این است که قیمت ارز در کشور واقعی باشد، واقعی شدن قیمت ارز به این معنی است که از نوسانات شدید جلوگیری شود چون طبیعتا مصرف کننده در صورت بروز نوسانات شدید متضرر خواهد شد.

وی با بیان نقش بانک مرکزی در کنترل نوسانات ارز اشاره و تصریح کرد: درحال حاضر نوساناتی که در نرخ ارز مشاهده می کنیم آن شور و هیجانات گذشته را ندارد که بخواهیم تصور کنیم قیمت دلار به یکباره از 3000 تومان به 4000 تومان افزایش پیدا کند. درست است ظرف یک هفته گذشته دلار با نوسان حدود 60 تومانی مواجه شد اما این تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی بود.

خلیلی ادامه داد: بانک مرکزی که طبیعتا تنظیم کننده بخش ارز در کشور است به دلیل نیازمندی‌های کشور و تبدیل ارز به ریال به نظر می رسد دراین خصوص راهکارهایی را برای افزایش‌ها یا کاهش‌های ناگهانی پیش بینی کرده است.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران درباره پیش بینی خود از این که آیا می‌توان به تک نرخی شدن ارز در سال 94 امیدوار بود یا خیر؟ گفت: بعد از توافقی به ثباتی در پیش بینی‌ها و روند قیمت‌های ارز خواهیم رسید که باعث می شود امکان تک نرخی شدن ارز به وجود بیاید.

به اعتقاد وی البته این عدم تک نرخی شدن ارز به این دلیل است که دولت سعی دارد روند کاهشی تورم را حفظ کند. قاعدتا اگر پذیرفته شود که شوک تورمی در کنار تک نرخی شدن ارز ایجاد شود، می توانیم به ثبات نرخ ارز و شفاف سازی اقتصادمان برسیم.
نظرات بینندگان