arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴

چرایی فرود نیامدن پرواز ایرانی در عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گذشت چند روز از اقدام عجیب و غیر متعارف ماموران فرودگاه جده در ممانعت از ورود هواپیمای ایرانی، هنوز مسوولان این فرودگاه توضیح قانع‌کننده‌ای نسبت به اقدام خود ارائه نکرده‌اند و کار تا جایی پیش رفته که نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند برای روشن شدن ماجرا به قضیه ورود خواهند کرد.

یکی از اعضای کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است به منظور روشن شدن بهانه جدید عربستانی‌ها برای ممانعت از ورود هواپیمای ایرانی به فرودگاه جده و نشستن آن بر روی باند بررسی‌هایی را آغاز می کند تا در نهایت به گزارش قطعی دراین زمینه دست یابد.

طبق اعلام یکی از اعضای کمیته حمل و نقل مجلس با توجه به این که تا پیش از این نیز این هواپیما و تعداد قابل توجهی از هواپیماهای ایرانی در میانگین سنی بیشتر از 25 سال در این فرودگاه رفت و آمد داشته و بدون هیچ مشکلی عملیات پروازی خود را پشت سر می گذاشتند به نظر می‌رسد اقدام سعودی‌ها بیشتر از آن که جنبه فنی داشته باشد با مسائل سیاسی عجین شده و از این رو باید گزارش‌های مرتبط با آن بررسی شود.

ماموران فرودگاه جده در حالی از فرود آمدن بویینگ 747 ایران ایر در این فرودگاه ممانعت کردند که طبق اعلام مسوولان این ایرلاین تا پیش از این بویینگ 747 ایران ایر بدون هیچ مشکلی در این فرودگاه به صورت برنامه‌های پروازی ماهانه و بلند مدت رفت و آمد داشته و تاکنون نیز هیچ خللی در پروازهایش نداشته است.

مسوولان عربستانی درحالی ادعا کرده‌اند که طبق قرارهای از پیش تعیین شده مجبور شده‌اند از فرود این هواپیما در جده خودداری کنند که طبق اعلام مسوولان ایران ایر بحث ممنوعیت فرود هواپیماهای با عمر بیشتر از 25 سال حدود یک سال قبل مطرح شده و با مذاکرات چند جانبه ایرلاین‌ها با هواپیمایی عربستان این مساله در همان ایام مختومه اعلام شده است.

هر چند هنوز دولت عربستان در رابطه با این اظهارات انجام شده از سوی مقامات ایرانی توضیح قانع کننده‌ای ارائه نکرده است اما به نظر می رسد ورود کمیته تخصصی از مجلس ایران به این موضوع و تلاش برای بررسی گزارش‌های ارائه شده در آن بتواند آینده روابط تجاری و هوایی دو کشور را وارد مرحله‌ای جدید کند.

به گزارش ایسنا، اقدامات غیر قابل دفاع مسوولان عربستانی در طول روزها و هفته‌های گذشته باعث ایجاد موج‌های مختلف اجتماعی در ایران شده که بسیاری از آن خواهان تحریم سفرهای عمره در کوتاه مدت هستند.

رییس جمهوری نیز در دستوری مستقیم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از او خواسته تا تمام مقدمات لازم برای پروازهای مسافران ایرانی به عربستان را مهیا کند و از بوجود آمدن مشکلات این چنینی جلوگیری نماید.
نظرات بینندگان