arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴

ابهام گشايي از مرگ 9 نوزاد بيمارستاني در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 برخي کارشناسان، شيوع عفونت هاي بيمارستاني در کشور را بين 10 تا 15 درصد عنوان مي کنند؛ عفونت هايي که گاهي مانند عفونت اخير در بيمارستان وليعصر (عج) خبرساز مي شوند.

در خبرها آمده است که 9 نوزاد بستري در NICU بيمارستان ياد شده فوت کرده اند اين در حالي است که منابع آگاه اعلام کرده اند که فقط سه نوزاد از 9 نوزاد ياد شده به عفونت بيمارستاني مبتلا شده اند و بقيه بر اثر عوامل ديگري همچون نارسي و مشکلات زمينه اي جان خود را ازدست داده اند.

هرچند نارس بودن نوزاد، ناهنجاري هاي مادرزادي و پايين بودن قابل توجه وزن زمان تولد يا بيماري هاي جدي زمينه اي مانند پنوموني، هيدروسفالي و تشنج از جمله علل مرگ اين نوزادان از سوي مسوولان نظام سلامت عنوان شد اما آنچه بيش از همه ذهن افکار عمومي را درگير کرد، علت مرگ برخي از اين نوزادان به دليل عفونت بيمارستاني بود.

عفونت بيمارستاني چيست؟
به طور کلي عفونت بيمارستاني به عفونتي اطلاق مي شود که در طول زمان بستري بودن در بيمارستان ايجاد مي شود و هنگام پذيرش بيمار وجود نداشته و در دوران نهفتگي هم نبوده است.

آيا در ايجاد عفونت بيمارستاني در خصوص سه نوزاد از 9 نوزاد فوت شده ، اهمال شده است؟ آيا مسوولان بخش مراقبت ويژه مي توانستند از مرگ اين نوزادان پيشگيري کنند؟ و اصولا آيا عفونت بيمارستاني فقط در ايران رخ مي دهد يا اتفاقي مرسوم و طبيعي است؛ اگر موضوع طبيعي بوده است، چرا موجب جنجال رسانه اي شد و آيا اکنون بيمارستان وليعصر که به عفونت بيمارستاني آلوده بود ، دوباره مي تواند نوزادان را پذيرش کند؟

اين سووالاتي است که ذهن افکار عمومي به ويژه رسانه ها به عنوان نمايندگان مردم را درگير کرده است.

عفونتي که از بخشي به بخش ديگر بيمارستان حرکت مي کند
دکتر ژيلا ميرلاشاري، مدير دپارتمان مراقبت هاي ويژه پرستاري نوزادان دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين باره به خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: بخش مراقبت ويژه نوزادان بيمارستان وليعصر (عج) به عفونت آسينتوباکتر آلوده شده بود.

وي در عين حال بابت اين موضوع که اين عفونت چه زماني در بخش ياد شده ، منتشر شده است ، اظهار بي اطلاعي کرد.

به گزارش ايرنا البته دکتر صدف علي پور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تهران پيش تر اظهارداشت که بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان از 14 اسفند سال گذشته به مدت دو هفته تعطيل شده بود.



اين عفونت فقط به ايران اختصاص ندارد
ميرلاشاري افزود: اين عفونت فقط مختص بيمارستان هاي ايران نيست و حتي بيمارستان هاي کشورهاي پيشرفته نيز ممکن است به اين عفونت آلوده شوند. اين عفونت در جاهاي خيس و مرطوب رشد مي کند و بسيار هم مقاوم نسبت به تمام داروها است.

وي تاکيد کرد: اين باکتري، حالت مهاجم دارد و در همه بخش هاي بيمارستاني حرکت مي کند؛ بطورمثال اين عفونت از بخش زايمان با حرکت مادر به بخش NICU (مراقبت هاي ويژه نوزادان) منتقل مي شود.

ميرلاشاري تصريح کرد: آسينتوباکتر به سيستم ايمني نوزادان بستري در اين بخش حمله کرد و موجب مرگ برخي نوزادان نارس در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان بيمارستان وليعصر (عج) شد.

چرا مرگ 9 نوزاد ، توجه افکار عمومي را به خود جلب کرد؟
با آنکه وقوع عفونت بيمارستاني غيرقابل انتظار نيست و در ديگر کشورها نيز رخ مي دهد اما مرگ 9 نوزاد موجب توجه و نگراني افکار عمومي شد.

مدير دپارتمان مراقبت هاي ويژه پرستاري نوزادان دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: همه 9نوزادي که در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان وليعصر (عج) مجتمع امام خميني (ره) بستري شدند، نارس بودند ، يا مشکلات جسمي متعدد و بيماري هاي زمينه اي داشتند.

ميرلاشاري خاطرنشان کرد: اين نوزادان نسبت به نوزاداني که در موعد تعيين شده به دنيا مي آيند از سيستم ايمني پايين تري برخوردار هستند و زودتر به عفونت مبتلا مي شوند.

وي افزود: اما آنچه غيرمعمول بود و موجب جلب توجه و نگراني مردم شد، فاصله زماني نزديک مرگ اين نوزادان بود.

اين مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکي تهران با تاکيد براينکه هر نوزاد نارسي لزوما از بين نمي رود، گفت: حتي نوزدان 25 هفته اي با وزن زير يک کيلوگرم نيز به سلامت از بيمارستان مرخص مي شوند.البته اين نوزادان با نوزادان معمولي ، تفاوت هايي دارند و وضعيت آنان بايد پيگيري و بررسي شود و مدام تحت نظر پزشک باشند.

وضعيت فعلي مجتمع وليعصر (عج) چگونه است؟
مدير دپارتمان مراقبت هاي ويژه پرستاري نوزادان دانشگاه علوم پزشکي تهران در رابطه با اين سوال ، اظهارداشت: همه جاي بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان بيمارستان وليعصر (عج) به دقت شستشو شده و چندين بار از آن نمونه گيري به عمل آمده است تا آلودگي عفوني در آن باقي نمانده باشد.

ميرلاشاري افزود: از پرستاران و مادر نوزادان نيز آزمايش هاي لازم به عمل آمده است و هر پرستار يا مادري که جواب آزمايش او ، مثبت بوده باشد، ايزوله مي شود.

وي تصريح کرد: وضعيت بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان بيمارستان وليعصر (عج) تا حدودي کنترل شده است اما ممکن است آسينتوباکتر در گوشه اي مانده باشد و از مادر به نوزاد منتقل شده و دوباره منتشر شود.

وي تاکيد کرد: تدابير بهداشتي زيادي براي بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان درنظر گرفته شده است؛بطورمثال اين بخش کاملا ضدعفوني و کنترل شده است اما با اين وجود تضميني نيست که آلودگي برنگردد.

آيا مي شد از مرگ نوزادان پيشگيري کرد؟
مدير دپارتمان مراقبت هاي ويژه پرستاري نوزادان دانشگاه علوم پزشکي تهران در پاسخ به اين سوال، گفت: نمي توان پذيرفت که چون عفونت هاي بيمارستاني در بيمارستان هاي کشورهاي پيشرفته هم رخ مي دهد، نمي توان از بروز عفونت پيشگيري کرد.

ميرلاشاري با تاکيد براينکه عفونت بيمارستاني قابل پيشگيري است ، افزود: تدابيري پيشگيري از انتشار اين عفونت بايد از اتاق زايمان آغاز و امکانات بهتري فراهم شود.

وي تصريح کرد: مادران و نوزادان بايد روي تخت هاي خاص قرار گيرند اما به دليل کمبودها ، مادران ، ساعت ها روي برانکارد باقي مي مانند.

وي يادآور شد: به دليل تعداد زياد بيماران و به رغم حداکثر تلاش پزشکان و مسوولان، امکانات بيمارستان وليعصر (عج) مجتمع امام خميني (ره) کم است ؛ از سوي ديگر مجتمع امام خميني (ره) ، مجتمعي مرجع است و همه بيماران از سراسر کشور به آن مراجعه مي کنند.

اين مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: با فراهم آوردن امکانات، کنترل و نمونه گيري بيشتر و استفاده از لوازم يک بار مصرف و پيشگيري از به وجود آمدن سطوح خيس و مرطوب مي توان ، ميزان بروز عفونت بيمارستاني را کاهش داد.

توضيحات روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران
پيش از اين روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي در خصوص وضعيت پيش آمده در بيمارستان وليعصر (عج) اعلام کرده بود که عفونت نوزادان در NICU با توجه به وزن پايين، نارس بودن و بيماري هاي زمينه اي نوزادان امري اجتناب ناپذير است و مرگ و مير در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان در ماه مورد نظر تفاوتي با آمار ماه هاي قبل نداشته است.

همچنين بيش از 60 درصد زايمان هاي انجام شده در اين بيمارستان از زايمان هاي پرخطر به شمار مي آيند که معمولا با درصد بالايي از مرگ و مير نوزاد همراه است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان