arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
سفیر پیشین ایران در یمن:

عربستان به اشتباهش در یمن واقف شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد ، نامه دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در برگیرنده طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن و ایجاد صلح در این کشور است را تحویل قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد کرد.

در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر چهار محور اصلی برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی، ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های انسان‌دوستانه (و پزشکی) برای مردم یمن، از سرگیری گفت‌وگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این‌ کشور و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن تاکید شده است.

مرتضی رحیمی سفیر پیشین ایران در یمن اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اساسا مخالف هرگونه دخالت نظامی و تعرض به تمامیت ارضی کشورهاست و به طور طبیعی این موضوع در ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان به صورت جدی‌تر مورد تاکید و پیگیری است.

رحیمی با اشاره به حمله عربستان سعودی به یمن در قالب ائتلاف موسوم به «طوفان قاطع» و همراهی صوری برخی از کشورهای منطقه، گفت: این کشورها علیرغم مخالفت مردم‌شان با دخالت نظامی در امور یمن این اقدام را انجام دادند و خود عربستان که آغازکننده این موضوع بوده اکنون متوجه اشتباه استراتژیکش شده است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن با اشاره به طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن، گفت: آقای رییس‌جمهور در جریان سفر اردوغان به تهران این موضوع را مطرح کردند و سپس آقای ظریف در سفرهایی که به برخی از کشورهای منطقه و همچنین پرتغال و اسپانیا داشتند این طرح را تشریح کردند.

رحیمی با بیان اینکه امیدواریم با توجه به این طرح پیشنهادی ائتلاف صلح در برابر صلح ایجاد شود، ادامه داد: ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه مستلزم همکاری همه جانبه کشورهای منطقه و عقب‌نشینی کشورهایی است که این خطای استراتژیک را انجام دادند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن با اعتقاد بر اینکه عربستان خود به اشتباهش واقف شده است گرچه شاید به این زودی این موضوع را اعلام نکند، افزود: آثار شکست و عقب‌نشینی اجباری را در حال حاضر در عربستان مشاهده می‌کنیم.

شورای امنیت سه‌شنبه هفته گذشته قطعنامه عربستانی 2216 را که توسط اردن در شورای امنیت مطرح شده بود را با چهارده رای موافق و یک رای ممتنع روسیه به تصویب رساند که در آن بر تمامی خواسته‌های اعراب حاشیه خلیج‌فارس تاکید شده بود و از گروه انصارالله خواسته شده بود تا از تمامی مناطقی که اکنون در دست آنهاست خارج شده و سلاح‌های خود را به منصور هادی باز گرداند.

رحیمی با اشاره به قطعنامه یکجانبه شورای امنیت علیه یمن، ادامه داد: تجربه نشان داده که این قطعنامه‌ها هیچگاه تکلیف جنگ‌ها و درگیری‌ها را مشخص نکرده است و از سوی دیگر این قطعنامه به صورت یکجانبه و بدون در نظر گرفتن خواست مردم یمن به تصویب رسیده است.

روز جمعه ده‌ها هزار یمنی با هدف محکوم کردن قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد یمن و ادامه تجاوزهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان که برای چهارمین هفته پیاپی ادامه دارد در صنعا تظاهرات کردند. در این تظاهرات که به درخواست کمیته انقلابی یمن و با شعار "مخالفت با قطعنامه شورای امنیت" برگزار شد، شرکت‌کنندگان از جامعه بین‌الملل خواستند تا هر چه سریعتر برای توقف حملات علیه یمن وارد عمل شود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن با اشاره به این تظاهرات، تصریح کرد: در طول چهار هفته گذشته بارها مناطق مختلف یمن توسط عربستان سعودی و هم‌پیمانانش مورد بمباران قرار گرفته است. آنها فکر می‌کردند که با این بمباران اختلاف بیشتری در بین مردم یمن ایجاد خواهد شد و آنها علیه انصارالله شورش خواهند کرد در صورتی که این بمباران هوایی باعث افزایش انسجام داخلی در یمن شده و گروه‌هایی که با یکدیگر اختلاف داشته‌اند در این مدت تلاش کردند که اختلافات خود را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه قدرت‌های استعمارگر به دنبال تضعیف کشورهای اسلامی هستند، اظهار کرد: عربستان با چراغ سبز آنها و اشتباه استراتژیکی که صورت گرفت در این مسیر تنگنا قرار گرفت و باید کشورهای منطقه کمک کنند تا عربستان از مسیری که در پیش گرفته باز گردد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن تاکید کرد: امور داخلی یمن باید به مردم یمن واگذار شود و احزاب داخلی در این کشور با نظارت سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل گفت‌وگوی یمنی یمنی را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان