arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
شینهوا:

تلاش اسراییل برای نفوذ در مذاکرات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری شینهوا در گزارش نوشت: اسراییل تلاش می‌کند تا بر یک توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا ایران و قدرت‌های جهانی ابتدای ماه جاری به یک تفاهم تاریخی در سوییس دست پیدا کردند که راه را برای حصول توافقی جامع در ماه‌های آینده تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن همواره می‌کند.

پارامترهایی که این تفاهم به آن‌ها اشاره می‌کند موجب محدودیت توانایی ایران برای گسترش برنامه هسته‌ای‌اش در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور می‌شود.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود استقبال گسترده از این تفاهم موضع خودرا به عنوان منتقد سرسخت این تفاهم حفظ کرده است.

وی مدعی است که توافق هسته‌ای با ایران موجودیت اسراییل را به خطر می‌اندازد و تهدیدی است جدی علیه منطقه‌ی خاورمیانه، در حالی که به درستی ظرفیت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف نمی‌کند.

به گزارش شینهوا، نتانیاهو در تلاش برای تاثیر گذاشتن برنسخه نهایی یک توافق هسته‌ای احتمالی به سرعت دست به حمله به تفاهم به دست آمده در سوییس زده است.

مارک رگو، سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شینهوا تاکید کرد: این توافق باید محدودیت‌های سخت‌تری را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کند.

او ادامه داد: اسراییل مایل است تا توافقی متفاوت حاصل شود، یک توافق خوب، توافقی که به معنای واقعی موجب توقف زیربنای هسته‌ای ایران و از بین رفتن توانایی این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شود.

هر چند به نظر می‌آید یک رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر لحن خود را نرم‌تر کرده باشد.

در سندی که در آن خواسته‌های آن مشخص شده این رژیم از خواسته اخیر خود مبنی بر این که ایران باید اسراییل را به رسمیت بشناسد و موشک‌های بالستیک تهران باید نابود شود دست برداشته است.

یک تحلیلگر اسراییل به شینهوا گفت: که این تغییر در استراتژی است و نه خواسته‌های اصلی اسراییل.

این تحلیلگر افزود: تلاش‌های نتانیاهو روی لابی با کنگره آمریکا برای توقف حصول یک توافق نهایی است، رویکری که سرانجام به نتیجه خواهد نشست.

وی در ادامه به اختیارات کنگره برای تصویب لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پرداخت و گفت: بنابراین دست سنا برای برداشتن تحریم‌ها در توافقی که ممکن است آن را برای اسراییل یا آمریکا مناسب یا خوب ارزیابی نکند در برابر رییس‌جمهور بسیار قوی است.

این کارشناس بر این باور است که فشارهای نتانیاهو در نهایت بر این مذاکرات تاثیر گذار خواهد بود.

شینهوا در ادامه گزارش داد: اما فراتر از نگرانی‌های اسراییل نکات دیگری وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است: برای ایران و آمریکا توافق هسته‌ای اولیه‌ای که انجام شه به 35 سال بن‌بست روابط میان دو کشور پایان داد. بنابراین یک توافق نهایی نیز تاییدی است بر رویکرد ریاست جمهوری باراک اوباما درحوزه‌ی روابط خارجی.

بر اساس این گزارش، مذاکرات هسته‌ای با ایران نتانیاهو را مقابل و صورت به صورت اوباما قرار داد. سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی در کنگره سبب شد تا روابط واشنگتن – تل آویو کم‌تر شود.

اما به گفته‌ی سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی، خطر کم‌تر شدن این روابط موجب نمی‌شود تا اسراییل دست از فشارهای خود بردارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان