arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

فروش تسلیحات آمریکایی، محرک جنگ‌های کشورهای عربی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ائتلافی دوفاکتو در منطقه علیه ایران، راه را برای فروش سلاح‌های بیشتر به کشورهای عربی هموار کرده و نگرانی‌ها درباره وقوع یک رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه بیش از پیش قوت گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی آورده است، عربستان سعودی در جنگ خود علیه یمن از جنگنده‌های اف 15 بوئینگ استفاده می‌کند. خلبان‌های امارات نیز از اف 16 شرکت لاکهید مارتین برای بمباران‌ها در یمن و سوریه استفاده می‌کنند.

امارات به زودی توافق خود با جنرال اتمیکز را برای دریافت پهپادهای پریداتور تکمیل می‌کند و از آنها در عملیات‌های جاسوسی در همسایگی خود بهره خواهد برد.

در شرایطی که خاورمیانه به سمت جنگ نیابتی، درگیری‌های فرقه‌ای و نبرد با شبکه‌های تروریستی کشیده شده است، کشورهایی در منطقه که جنگ‌افزارهای نظامی آمریکایی را ذخیره کرده بودند، هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنند و به دنبال دریافت تجهیزات بیشتر هستند. نتیجه آن شکوفایی بازار مقاطعه‌کاران دفاعی آمریکاست که به دنبال تجارت خارجی در دورانی هستند که بودجه پنتاگون رو به کاهش گذاشته است اما این امر همچنین چشم‌انداز رقابت تسلیحاتی جدید و خطرناکی را در این منطقه به تصویر می‌کشد.

مقام‌های صنایع دفاعی هفته گذشته در جلسه کنگره گفتند که متحدان عربی در ائتلاف ضدداعش شامل عربستان، امارات، قطر، بحرین، اردن و مصر احتمالاً طی روزهای آتی درخواست خرید هزاران موشک، بمب و سایر تسلیحات ساخت آمریکا را مطرح می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا از مدت‌ها پیش محدودیت‌هایی را برای فروش انواع تسلیحاتی که شرکت‌های دفاعی آمریکا می‌توانند به کشورهای عربی بفروشند، اعمال کرده است و هدف از آن حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه بوده است. اما از آنجایی که اسرائیل و کشورهای عربی هم‌اکنون به هم نزدیک شده‌اند، دولت باراک اوباما تمایل بیشتری به فروش تسلیحات پیشرفته در خلیج فارس نشان می‌دهد و اسرائیل نیز مخالفتی ندارد.

تحلیلگران صنعتی و کارشناسان خاورمیانه بر این باورند که آشوب در این منطقه و اراده کشورهای سنتی ثروتمند منطقه برای مقابله با ایران برای دستیابی به برتری منطقه‌ای منجر می‌شود تا صنایع دفاعی تمایل بیشتری به فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته نشان دهند.
نظرات بینندگان