arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

افزایش ۳۳ درصدی مرگ زنان معتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قائم مقام دبیر ستاد مواد مخدر از مرگ ۲ هزار و ۴۶۸ معتاد مرد و ۲۷۹ معتاد زن به علت سوء مصرف مواد خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر علیرضا جزینی در نخستین نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران از پذیرش روزانه ۶۰ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ این ستاد خبر داد و افزود: در مجموع ۶ هزار و ۷۷۳ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور بیش از ۷۳۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اند که این مراکز در طول سال ۹۳ از سوی کارشناسان ۱۰ هزار بار مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه میزان انتقال بیماری های واگیردار از طریق سرنگ های آلوده ۴۵ درصد کاهش یافته است، افزود: میزان انتقال بیماری های واگیر از طریق رابطه جنسی از ۱۲ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است که جا دارد مسئولان نسبت به این افزایش حساسیت بیشتری نشان دهند.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از وجود ۳۷ مرکز نگهداری زنان و ۱۷ مرکز کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور خبر داد و گفت: مقرر شده تا در تمام مراکز استانها یک مرکز ویژه نگهداری زنان معتاد تاسیس شود.

جزینی از ساماندهی هزار و ۵۳۰ مرکز درمان غیرمجاز در سطح کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها ۱۰۰ مرکز غیرمجاز در کشور وجود دارد که فراوانی این مراکز بیشتر مربوط به استان های البرز، خراسان رضوی و تهران می شود.

وی همچنین از حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان در سطح تهران و ۵۰۰ نفر در سایر استانها خبر داد و افزود: به صورت نمونه مرکز اخوان در تهران ۲۵۰ نفر را تحت آموزش های سازمان فنی و حرفه ای قرار داده و در حال حاضر این افراد آموزش دیده و بهبود یافته مشغول به کار هستند.

دکتر جزینی از افزایش دو برابری ظرفیت آموزش بهبود یافتگان نسبت به سال گذشته در سال جاری خبر داد و افزود: در حالی که از بودجه ۳۰ میلیاردی سال ۹۳ تنها ۵ درصد محقق شده است، قرار است تا مابقی این بودجه در کنار بودجه ۳۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ در سال جاری به ما اختصاص یابد که این موضوع به وزارت رفاه نیز ابلاغ شده است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه معتادان هم گفت: در سال ۹۲، ۲۲.۵ میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان اختصاص یافته است که این مقدار در سال ۹۳ به ۳۰ میلیارد تومان افزایش رسیده است.

وی گفت: بیمه درمان برای همه معتادان تحت پوشش بیمه پایه قرار داده شده و شامل همه مراکز سرپایی و اقامتی می شود و اولویت درمان با کودکان معتاد و زنان معتاد پرخطر اعلام شده است.

به گفته جزینی، در سال ۹۳، ۲ هزار و ۴۶۸ معتاد مرد با ۳ درصد کاهش و ۲۷۹ معتاد زن با ۳۳ درصد افزایش به علت سوء مصرف مواد جان خود را از دست داده اند.

وی در مورد فعالیت سازمان های مردم نهاد در خصوص جمع آوری و درمان معتادان نیز، گفت: در سال ۹۳، ۸۶۷ سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی و پیشگیری، هزار و ۳۱ سمن در حوزه درمان، ۱۹۱ سمن در حوزه کاهش آسیب فعالیت داشتند که برای آنها ۳۲۹ دوره آموزش برگزار شده است.
نظرات بینندگان