arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

سوال طرح شده در حوزه اختیارات طیب نیا نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس باید با اختیارات خود شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد، که بانک‌ها کنترل‌پذیر شوند، چرا که با رفتن این وزیر و آمدن دیگری، مشکلات حل نخواهد شد.
 
عزت‌الله یوسفیان ملا، در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص بحث سوال از وزیر اقتصاد، گفت: باید در خصوص مسئله سوال از وزیر اقتصاد به اصل ماجرا بازگردیم و مشاهده کنیم که آیا مشکلات و مسائل مطرح شده در سوال، آیا با مذاکره، ملاقات و صحبت‌های رو در رو قابل حل است یا خیر.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد اهل مذاکره و تعامل است، عنوان کرد: این مسئله در حالی مطرح می‌شود که بعضی از وزراء حتی وقت ملاقات به نمایندگان مجلس را نمی‌دهند، یا اینکه خیلی معاونین وزرا هستند که امکان برقراری ارتباط نمایندگان مجلس با آن‌ها فراهم نیست.
 
وی در ادامه افزود: اما وزیر اقتصاد از جمله وزرایی است که به راحتی قابل دسترس است.
 
یوسفیان‌ملا خاطرنشان کرد: گفتنی است که نمایندگان مجلس و وزرا باید در هر شرایط به وظیفه خود عمل کنند، اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که سوال مطروحه از وزیر اقتصاد، آیا در حوزه اختیارات ایشان بوده یا خیر و آیا آقای طیب‌نیا می‌توانسته که آن‌ها را انجام دهد؟
 
عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه سوال طرح شده، در حوزه اختیارات آقای طیب‌نیا نیست، عنوان کرد: به طور مثال مسئله خلاء قوانین تعیین نرخ سود بانکی که قرار است تحت عنوان سوال از وزیر اقتصاد پرسیده شود، در مجموعه اختیارات آقای طیب‌نیا قرار ندارد، چرا که در حال حاضر بانک‌ها در حکم یک ابرقدرت هستند که هیچ کس قادر نیست با آن‌ها مقابله کند.
 
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر شرایط به‌ گونه‌ای نیست که وزیر اقتصاد بتواند حریف بانک‌ها شود، گفت: البته لازم به ذکر است که وزیر اقتصاد صرفا وظیفه منصوب کردن روسای بانک‌ها را برعهده دارد.
 
یوسفیان‌ملا تصریح کرد: بعد از انتصاب رؤسای بانک‌ها، این بانک مرکزی است که وظیفه هدایت، نظارت و کنترل بانک‌ها را برعهده دارد. با این وجود شرایط حاکم بر بانک‌ها به گونه‌ای است که رئیس بانک مرکزی در جلسه‌ای که بنده نیز حضور داشتم، عنوان کرد که ما به برخی از بانک‌ها درخواست استعلام دادیم، اما آن بانک حتی جواب استعلام ما را نداده است!
 
وی در ادامه افزود: بنابراین با این بافت فعلی موجود در بانک‌ها، وزیر اقتصاد چه کاری می‌تواند انجام دهد؟
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه مجلس باید صریحا قانون را بازنگری کند، گفت: مجلس باید با اختیارات خود شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد، که بانک‌ها کنترل‌پذیر شوند، چرا که با رفتن این وزیر و آمدن دیگری، مشکلات حل نخواهد شد.
 
عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه آقای طیب‌نیا فردی بسیار دانشمند، فهمیده و اهل تعامل است، خاطرنشان کرد: آقای طیب‌نیا در همه حال به دور از حب و بغض تصمیم می‌گیرد، اما ملاحظه می‌شود که در قوانین مشکلات زیادی داریم و باید خود مجلس مشکلات قانونی را حل کرده و مستقیما بانک‌ها را طرف حساب خود قرار دهد.
نظرات بینندگان