arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

آزمون بورسیه‌ها برای «فرهادی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از آغاز دوران وزارت محمد فرهادی در وزارت علوم، روزبه‌روز اخبار متناقضی از مجلس، در رابطه با پرونده بورسیه‌های غیرقانونی اعلام می‌شود. اخباری که بیش‌ازپیش با رویکرد وزارت علوم در دوران وزارت و سرپرستی رضا فرجی‌دانا و محمدعلی نجفی در تناقض است و نکته حائزاهمیت سکوت وزارت علوم در این رابطه است. در جدیدترین رویداد روز یکشنبه نمایندگان کمیسیون اصل ٩٠ پس از چهار ماه بررسی پرونده بورسیه‌ها اعلام کردند، «تنها ۳۰ نفر از افراد، فاقد شرایط قانونی بورسیه بوده‌اند»

علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم در تکمیل این مسئله اعلام کرد: «براساس بررسی‌ای که کمیسیون اصل ۹۰ انجام داد، مشخص شد سایر بورسیه‌ها موردتأیید شورای مرکزی بورس قرار گرفته بودند؛ از آنجا که شورای مرکزی بورس و وزیر وقت براساس اختیارات قانونی حق این تصمیم را داشتند، پذیرش آنها نیز قانونی بوده است». از طرف دیگر اما مهدی دواتگری (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس) روز گذشته در واکنش به گزارش کمیسیون اصل ٩٠ با بیان اینکه دست‌های پنهانی وجود دارد که سعی می‌کنند به لحاظ اشتراکات و منافعی که دارند، این موضوع را مسکوت بگذارند، گفت: «ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم از حقوق جامعه علمی کشور دفاع و صیانت کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد حقوق جامعه علمی کشور خدشه‌دار شود، خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم در‌حال‌حاضر ٣٠٠ هزار نفر در کنکور کارشناسی‌ارشد و دکترا صف کشیده‌اند، اما متأسفانه در مقابل؛ افرادی بدون شرکت در آزمون، بورسیه و لابد فردا هم عضو هیأت علمی می‌شوند! دواتگری افزود: سؤال من این است که کدام عاقلی دلش می‌خواهد، خودش و فرزندش و عزیزانش را در اختیار یک پزشک بی‌سواد قرار دهد؟ ما نباید نظام علمی کشور را به افرادی که سطح علمی پایینی دارند، بسپاریم.

او همچنین اعلام کرد: «من به عنوان نماینده مجلس هشدار می‌دهم اگر پرونده بورسیه‌ها بسته شود، درصورت لزوم اسامی افراد و حتی نمایندگانی هم که در این لیست قرار دارند و از این رانت استفاده کرده‌اند را اعلام خواهیم کرد».

تمامی این موارد در شرایطی است که پس از آغاز دوران وزارت محمد فرهادی اخبار مربوط به بورسیه‌ها به جای این وزارتخانه، از سوی نمایندگان مجلس مخابره می‌شود و به‌نظر می‌رسد، سیاست وزارت علوم سکوت در پرونده بورسیه‌هاست. بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد، محمد فرهادی از آغاز دوران وزارت خود تنها یک‌بار در رابطه با مسئله بورسیه‌ها اظهارنظر کرده است و معاون پارلمانی او نیز تمامی اظهارنظر‌های خود را در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی ایراد می‌کند.

فرهادی در اولین و آخرین اظهارنظر خود درباره بورسیه در روزی که همراه با نوبخت در نشست خبری سخنگوی دولت حاضر بود اعلام کرد: «بررسی‌های جامعی توسط دکتر نجفی انجام شده بود. عده‌ای که تعیین تکلیف شده بودند، اعتراض داشتند و به اعتراضات آنان رسیدگی شد و امیدواریم تا پایان سال بررسی‌ها به اتمام رسیده و نتایج اعلام شود». او همچنین افزود: «سن، معدل و کارمنددولت‌نبودن از شروط بورسیه است و این بورسیه‌های غیرقانونی همچنان در حال بررسی هستند، نه رها شده و نه اغماض شده و در این بررسی‌ها نه حق به ناحقی داده و نه حقی از کسی گرفته می‌شود».

اتخاذ سیاست سکوت از سوی وزارت علوم در قبال مسئله بورسیه‌ها، در شرایطی است که پیش از این حسن روحانی در مراسم روز دانشجو اعلام کرده بود: «وزیر علوم جدید ادامه‌دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین در دولت یازدهم است همان راهی که بنا بود دکتر میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد نگذاشتند، ادامه راه برای دکتر فرجی‌دانا ممکن نشد، اما همان راه را دکتر نجفی ادامه داد و همان راه را قرار بود دکتر احمدی‌دانش‌آشتیانی ادامه دهند و امروز نیز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد».

اما آنچه امروز از عملکرد وزارت علوم به چشم می‌آید عملکردی غیر از این است و می‌توان پرونده بورسیه‌ها در مقطع کنونی را آزمونی برای محمد فرهادی دانست. هم‌اکنون بخش زیادی از اظهارنظر‌ها و گزارش‌های بررسی مجلس به کام افرادی است که از بورسیه‌های غیرقانونی استفاده کرده‌اند و هنوز مشخص نیست موضع رسمی وزارت علوم و محمد فرهادی در این رابطه چیست؟ وزیری که به‌نظر می‌رسد، اعتقاد و تمایلی به ارتباط با رسانه‌ها ندارد و براین اساس، دانشگاهیان نسبت به عملکرد او در قضیه بورسیه‌های غیرقانونی بی‌اطلاع‌اند.

این مسئله در صورت عدم‌توجه به آن می‌تواند باعث ریزش پایگاه اجتماعی روحانی در میان دانشگاهیان شود. چراکه دانشگاهیان مهم‌ترین طبقه حامی دولت روحانی در انتخابات سال ١٣٩٢ بوده‌اند و یک‌سال‌ونیم است که در دولت یازدهم رنگی از ثبات به خود ندیده‌اند.
نظرات بینندگان