arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۸۹

قیمت آب شرب تهرانی‌ها چگونه محاسبه مي‌شود؟

قیمت آب شرب تهرانی‌ها چگونه محاسبه مي‌شود؟ این پرسشی است که از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای ساکنان شهر تهران مطرح بوده است. چه برج نشینانی که به دلیل داشتن عنوان دهک هشتم، نهم‌ و دهم احیانا حاضر نشدند یارانه‌های نقدی دولت را دریافت کنند و چه آنها که در مناطق حاشیه پایتخت به تازگی به خانواده میلیون‌ها مشترک آب شهری تهران پیوستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قیمت آب شرب تهرانی‌ها چگونه محاسبه مي‌شود؟ این پرسشی است که از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای ساکنان شهر تهران مطرح بوده است. چه برج نشینانی که به دلیل داشتن عنوان دهک هشتم، نهم‌ و دهم احیانا حاضر نشدند یارانه‌های نقدی دولت را دریافت کنند و چه آنها که در مناطق حاشیه پایتخت به تازگی به خانواده میلیون‌ها مشترک آب شهری تهران پیوستند.

اگرچه هنوز سیاست افزایش هزینه زندگی برای پایتخت نشینان چند سالی است که به طور محسوس به منظور جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و افزایش جمعیت تهران در برنامه‌ریزی اقتصاد شهری دنبال مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد که تعیین سیاست‌های ترجیحی به منظور تعیین قیمت انرژی ارزان برای سایر شهرها، یکی از تصمیم‌های دولت برای سبک‌سازی تهران باشد.

بر همین اساس، قیمت آب شرب شهری برای تهراني‌‌ها گران‌ترین قیمت آب در کشور باشد. البته استدلال وزارتخانه مسوول، برای بالا بودن قیمت آب تهران، بالا بودن کیفیت آن است؛ موضوعی که بسیاري از شهروندان تهران به دلیل مشاهده لایه سنگین رسوب درته سماور و کتری شان آن را باور نمي‌کنند. به هر شکل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران همزمان با توزیع قبض آب در بهمن ماه بروشوری را توزیع کرده است که قیمت آب تهرانی‌ها براساس آن محاسبه مي‌شود.

اگر چه قیمت‌های آب در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر مبنای مترمکعب اعلام شد، اما در بروشوری که از سوی شرکت آب و فاضلاب شهر تهران به همراه قبوض آب توزیع شده، قیمت آب برای پله‌های مصرفی به ازای هر هزار لیتر در نظر گرفته شده است.

در جدول قیمتی مندرج در بروشور، مصارف در 9 پله تقسیم‌بندی شده است، به طوری که اگر واحدهای مسکونی در یک ماه بین هزار تا 5 هزار لیتر مصرف داشته باشند، در پله اول مصرفی قرار می گیرند که قیمت آب برای این بازه مصرفی از 5/141 تا 5/707 تومان اعلام شده و سایر قیمت پله‌های مصرفی نيز در جدول شماره یک و دو خبر پیش رو ارائه شده است.

اما در خصوص تحلیل جدول با اطلاع‌رسانی پیشین، باید اشاره کرد که از آنجایی كه قیمت آب برای شهرهای مختلف کشور بر اساس پارامترهای مختلفی چون ضرایب استحصال آب، آمایش منطقه و کیفیت آب تعیین می شود، در این جداول مشخص نیست که آیا قیمت‌های اعلام شده با محاسبه ضرایب بوده یا نه؟

از سوی دیگر، نحوه محاسبه قیمت آب به خصوص برای مصارف بالاتر از 50 هزار لیتر نیز در این بروشور بطور کامل برای مشترکان مشخص نیست ؛ به طوریکه بر اساس فرمول مندرج، میزان مصرف بیش از 50 هزار لیتر باید ابتدا تقسیم بر 1000 شده و در عدد 56625 ضرب و از عدد 2311016 کسر شده تا قیمت آب بهای یک ماه یک واحد مسکونی به دست آید.

افزون براین، در ابتدای ستون جداول بروشور که در اختیار مشترکان قرار گرفته است، عنوان «مصرف آب یک ماهه یک واحد مسکونی» به همراه بهای آن درج شده است که نشان می‌دهد مدیریت مجتمع‌ها باید براساس این قیمت‌ها، هزینه آب مصرفی را از واحدها دریافت کنند.

اين در حالی است که در قبوض مشترکان آب به دلیل عدم تفکیک کنتور‌ها، قیمت آب کلیه واحدها به ویژه در مجتمع‌ها درج شده است که با قیمت اعلامی همخوانی ندارد. بنابراین در صورتی که واحدهای مسکونی بخواهند قیمت آب را براساس جدول مزبور قیمت آب تقسیم کنند، لازم است که ابتدا مصرف یک ماهه تک‌تک واحدها را بدست آورند .

این در شرایطی است که میزان دقیق مصرف هر واحد به دلیل وجود کنتور اشتراکی مشخص نیست.

در عین حال در این فرمول، توضیحی نیز در مورد ضرایب این فرمول داده نشده است. به گزارش خبرنگار ما، بعد از اینکه وزارت نیرو طرح شفاف‌سازی قبوض آب را مطرح کرد، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که ساده‌سازی قبوض باید به گونه ای باشد که مصرف کننده بتواند نحوه تغییر قیمت قبض (افزایش یا کاهش) را محاسبه کند. اما به نظر می رسد که با توزیع قبوض جدید برای پایتخت‌نشین‌ها، این ساده سازی کمتر دیده شده است و هنوز ابهامات زیادی در خصوص نحوه محاسبه قیمت آب وجود دارد.
نظرات بینندگان