arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

عراقچي: مشکلات دولت آمريکا با کنگره در روند مذاکرات تاثيرگذار نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزير امورخارجه ايران گفت ما دولت آمريکا را مسئول تعهداتش در توافق احتمالي مي‌دانيم و آنها خودشان بايد مشکلاتشان را با کنگره حل کنند.

«سيدعباس عراقچي» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال آنا که اگر آينده غني‌سازي ايران به (سانتريفيوژ) IR1 نيست پس آينده هسته‌اي ايران به چه مساله‌اي بستگي دارد؟ اظهار کرد: آينده غني‌سازي ايران وابسته به ماشين‌هاي پيشرفته‌تري است که مراحل تحقيق و توسعه آن طي شده باشد. اين ماشين‌ها سوي بالاتري دارند و با استفاده از آن‌ها مي‌توانيم در آينده به ميزان غني‌سازي صنعتي موردنظر در آينده دست يابيم.

براساس اين گزارش، «عراقچي» درباره تصويب طرح کنگره در کميته روابط خارجي سناي آمريکا گفت: ما با دولت آمريکا مذاکره مي‌کنيم و اين مذاکره در قالبي چندجانبه است. مذاکرات ما با شش کشور جهان در قالب گروه 1+5 است و مصوبات کنگره يک کشور نمي‌تواند روند مذاکرات را دچار اختلال کند.

مذاکره‌کننده هسته اي کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري آنا درباره تاثير تنش به‌وجود آمده ميان نمايندگان کنگره آمريکا برسر برنامه هسته‌اي ايران در روند مذاکرات گفت: دولت آمريکا مسئول تعهدات در توافق هسته‌اي احتمالي است. آن‌ها بايد مشکلات خود را با کنگره حل کنند ولي از نزديک تصميمات گرفته شده است و ما تأثيرات احتمالي آن را رصد مي‌کنيم.

وي افزود:‌ اين توافق نهايي شود توافقي چندجانبه بين‌المللي خواهد بود که از نظر حقوق بين‌الملل الزام‌آور است. ما به دليل تحريم‌ها وارد مذاکرات نشده‌ايم. ما وارد مذاکره شديم چون در صنعت هسته‌اي صلح‌آميز به دستاوردهاي خود رسيديم و احساس مي‌کنيم که اکنون زماني است که مي‌توانيم در صحنه بين‌المللي اين داشته‌ها را تثبيت کنيم .

«عراقچي» درباره دور جديد مذاکرات ايران و گروه 1+5 گفت: اين مذاکرات از روز چهارشنبه در سطح معاونان وزارت امورخارجه برگزار مي‌شود و در کنار آن جلسات کارشناسي هم در حوزه تحريم‌ها و هم در حوزه ابعاد ديگر هسته‌اي نيز برگزار خواهد شد. اين مذاکرات سه روزه خواهد بود.
نظرات بینندگان