arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۸۹

کیمیایی: سیمرغ از 30 قبل جا مانده بود؟ / گزارش اختتیامیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان سینماگران برگزیده بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در اغلب موارد با تشویق‌های پرشور حاضران همراه شد؛ سخنانی که معطوف به نگاه دوستانه نسبت به سینما و سینماگران بود.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبر، تعدادی از سینماگران ایرانی که در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه شدند، خواستار آزادی بیشتر سینما شدند.

فرخ‌نژاد؛ تشکر برای پخش فیلم
حمید فرخ‌نژاد که برای دریافت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش فیلم اول روی صحنه حاضر شد، گفت: «از همه ممنونم که برای نمایش «سفر سرخ» زحمت کشیدند و همچنین از بزرگواری آقای میرعلایی و لشگری‌پور برای فراهم کردن شرایط نمایش فیلم سپاسگزارم.»

فرخ‌نژاد که همراه پسرش روی صحنه حاضر شده بود میکروفن را در اختیار پسرش قرار داد تا نامه ای که نوشته بود بخواند: «سلام شبتان به خیر، وقتی «سفر سرخ» ساخته شد، من به دنیا نیامده بودم مرسی که به پدرم جایزه دادید.»

حمید فرخ‌نژاد هم گفت: «من خیلی خوشحالم که پسرم نمی‌گوید مرحوم پدرم و در قید حیاتم و این جایزه به من اهدا شد.»

رامین‌فر: جایزه مال جوانان است
ایرج رامین‌فر برگزیده بخش طراحی صحنه و لباس برای فیلم سینمایی «جرم» یعد از دریافت جایزه خود گفت: «باقی کاندیداهای بخش طراحی صحنه و لباس کارهای بسیار خوبی ارائه کرده بودند و به همه آن‌ها به خاطر کارهای خوبشان تبریک می‌گویم.»

او ادامه داد: «من در سن و سالی هستم که وقتی جایزه می‌گیرم نیرویی دوباره به دست می آورم. در عین حال جایزه را حق جوانان می‌دانم که باید سینما را پیش ببرند.»

رامین‌فر گفت: «فیلم «جرم» را خیلی دوست دارم. به همان اندازه که «سرب» را دوست داشتم و کارگردان این فیلم‌ها که همه کارهایم با مسعود کیمیایی برایم خاطره است.»

او در پایان سخنانش با یاد از همکاری با محمود کلاری و تورج منصوری به عنوان فیلمبرداران کارهای کیمیایی گفت: «جایزه‌ام را به کسی می دهم که مرا تحمل و پشتیبانی کرد و حامی من بود؛ همسرم خانم بیات که از من خیلی دور است.»

حسینی: امیدوارم فرهادی با دست پر از برلین بازگردد
شهاب حسینی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنتواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب دیپلم افتخار شد و گفت: «احساس این لحظه‌ام را با آثاری تقسیم می کنم که احیانا شایستگی حضور در بخش مسابقه را داشتند، اما این فرصت را به دست نیاوردند.»

او ادامه داد: «از اصغر فرهادی برای ساخت این فیلم متشکرم و امیدوارم با دست پر از برلین بازگردد و افتخاری به افتخار سینمای ایران اضافه کند.»

حسینی همچنین گفت: «جایزه‌ام را به جمعی از دانشجویانی که جمعیت امدادی امام علی (ع) را با دستگیری از نام این امام و بدون هیچ وابستگی راه انداخته‌اند و دست خانواده‌های با‌آبرو را می‌گیرند، تقدیم می کنم.»

تنابنده: تلاش کنیم پناهی به سینمای ایران بازگردد
محسن تنابنده هم دیپلم افتخار بازیگری مکمل را برای حضور در «ندارها» دریافت کرد و گفت: «بهتر است در این فرصت که به همه خوش می‌گذرد، یاد بعضی از دوستان باشیم که اینجا نیستند. از مسئولان تقاضا دارم تلاش کنند جعفر پناهی به سینمای ایران بازگردد.»

بهداد: خدا می‌داند چقدر خوشحالم آقای کیمیایی!
حامد بهداد برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای حضور در فیلم «جرم» گفت: «آقای کیمیایی خدا می‌داند چقدر خوشحالم که برای فیلم شما جایزه گرفتم.»

او ادامه داد: «برخلاف دیگرانی که می‌گویند سال به سال دریغ از پارسال من، می‌گویم هر روز بهتر از دیروز است و برای فردای بهتر باید زحمت بیشتری کشید. این چند سطر را برای اندکی شادی و آزادی خواندم.»

افشار: بعد از 15 سال کار من دیده شد
مهناز افشار بازیگر برتر نقش مکمل، پس از دریافت جایزه اظهار داشت: «از داوران تشکر می کنم که بعد از 15 سال تلاش کار من را دیدند. به اصغر فرهادی برای ساخت فیلمی همانند «جدایی نادر از سیمین» تبریک می‌گویم و برای افتخاری که نصیب سینمای ایران کرده‌اند، خسته نباشید می‌گویم.»

او که برای بازی در فیلم «سعادت‌آباد» به کارگردانی مازیار میری جایزه گرفته بود با یادی از بازی بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: «به پیمان معادی برای بازی خوبش در فیلم فرهادی باید تبریک گفت. برای ایران و ایرانیان، صلح و سعادت و آبادی آرزو می‌کنم و جایزه نقدی ام را به کودکان کار که تحصیل می کنند تقدیم می کنم.»

هاشمی: جایزه‌ام را به خانه سینما می‌دهم؛ خانه خودم
مهدی هاشمی بازیگر فیلم های «آقا یوسف» و «آلزایمر» که موفق به کسب سیمرغ بلورین شد، گفت: «از داوران جشنواره ممنوم. همچنین از دکتر رفیعی و احمدرضا معتمدی.»

او ادامه داد: «نیمی از جایزه‌ام را به خانه سینما، خانه خودم اهدا می کنم و نیمی دیگر به کیانوش عیاری که فیلمش را در جشنواره نشان ندادند.»

هاشمی گفت: «دلیل حضور من در اینجا به خاطر این است که بگویم سینما مال ماست، مال همه ما، بدون اینکه آن را شقه شقه کنیم و آن را به این وری و آن وری تقسیم کنیم.»

کلاری: با هدایت فرهادی از قواعد پیشین سینما فاصله گرفتم
محمود کلاری فیلمبردار «جدایی نادر از سیمین» و برنده سیمرغ بلورین بخش فیلمبرداری با حضور روی صحنه گفت: «قصد ندارم جایزه‌ام را به کسی و به خصوص به همسرم تقدیم کنم چون هرچه دارم متعلق به اوست.»

او ادامه داد: «بعد از سه دهه کار در سینما «جدایی نادر از سیمین» اولین فیلمی بود که سعی کردم در آن از قواعد پیشین فاصله بگیرم و با هدایت فرهادی به سمت نوعی از فیلمبرداری بروم که دیده نشود. اینکه هیئت داوران این فیلمبرداری را دیدند به من حس غریبی می‌دهد.»

کلاری گفت: «امشب شب استاد مسعود کیمیایی است. دلم نمی‌آید امشب از دوست عزیزم و استادم تورج منصوری یاد نکنم.»

او همچنین از محمود سماک‌باشی و محمد ابراهمیان نیز قدردانی کرد.

کلاری برای دومین بار زمانی روی صحنه آمد که اصغر فرهادی به عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس معرفی شد و گفت: «شش ساعت قبل با آقای فرهادی صحبت کردم و به واقع «جدایی نادر از سیمین» برلین را تکان داده است. فرهادی در شب آخر فیلمبرداری گفت ما با ساخت این فیلم کیفمان را کردیم و لذتمان را بردیم و بعد از این هرچه اتفاق بیافتد باز هم موجب لذت ما می‌شود.»

حسینی: تقدیر از یک کارگردان متفکر
شهاب حسینی هم دو مرتبه روی صحنه آمد و برای دومین بار جایزه بهترین کارگردانی فرهادی را دریافت کرد. او گفت: «این جایزه تقدیر از یک کارگردان متفکر است. فردی که در وهله اول متفکر است، بعد کارگردان»

کیمیایی: این جایزه از 30 سال قبل جا مانده بود؟
مسعود کیمیایی برنده جایزه بهترین فیلم با «جرم» گفت: «نمی دانم این سیمرغ از 30 سال قبل جا مانده بود یا مال کسی بوده و به من رسیده؟ نمی‌دانم چه شده بعد از این همه مدت این جایزه به من تعلق گرفته است.»

او گفت: «درود به داوران که نگاهی مستقل دارند. من فیلمسازی مستقل هستم که فیلم‌هایم را با پول‌های قرضی می‌سازم.»

پولاد کیمیایی نیز در سخنان کوتاهی از همکاری با پدر خود ابراز خشنودی کرد.

فرهای: دلم می خواست آنجا باشم
اصغر فرهادی که برای حضور در جشنواره فیلم برلین در آلمان به سر می برد و در پایان مراسم اختتامیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با احمد میرعلایی مدیرعامل فارابی در مورد دریافت جایزه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: «دلم می‌خواست آنجا باشم. فیلمم اینجاست و برای نمایش آن به اینجا آمدم. گروه «جدایی نادر از سیمین» بهترین گروهی بود که در این سال‌ها با آنان کار کرده بودم و از تک تک آنان تشکر می‌کنم. از همه کسانی که مرا در ساخت این فیلم کمک کردند سپاسگزارم.»
نظرات بینندگان