arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۹ بهمن ۱۳۸۹

کتابی که رهبری توصیه کردند جهانی شود

کتاب مسیرة التقریب نوشته دکتر محمدعلی آذرشب که به زبان عربی و در دو جلد به تازگی به چاپ رسیده، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین چاپ کتاب «مسیرة التقریب»، روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری تقریب، کتاب مسیرة التقریب نوشته دکتر محمدعلی آذرشب که به زبان عربی و در دو جلد به تازگی به چاپ رسیده، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.

محمدعلی آذرشب، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی جهان اسلام است که در کارنامه علمی خود، علاوه بر ترجمه فارسی به عربی حدود ۵۰ کتاب و مقاله، تألیف مجموعه‌ای از کتب در موضوع تقریب مذاهب اسلامی، روابط فرهنگی ایران و عرب، و فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی، چاپ شده در تهران و بیروت و دمشق را نیز داراست. تحقیق کتاب «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» (تفسیر شهرستانی) هم از آثار وی است.

آذرشب در گفت‌وگویی با خبرنگار تقریب، ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «مسیرة التقریب»، درباره محتوای این کتاب گفت: جلد اول مسیرة التقریب، درباره مؤسسات تقریبی و پیشتازان تقریب است و جلد دوم به موضوع استراتژی‌های تقریبی پرداخته است. ضمن آنکه در جلد دوم تحقیقی داشته‌ام در مجلات تقریبی. ذیل این عنوان موضوعات مطرح شده در «مجله رسالة التقریب» مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و «مجله رسالة الاسلام» دارالتقریب قاهره را مورد بررسی قرار داده‌ام.

وی هدف از نگارش این کتاب را چنین عنوان کرد: در این کتاب دو جلدی قصد بیان این مطلب را داشته‌ام که حرکت تقریب در ۱۰۰ سال گذشته، محوری مستحکم، فراگیر، ریشه‌دار و استوار بر پایه‌های قرآن و سنت بوده است.

آذرشب اضافه کرد: در این کتاب تأکید دارم که کلیه احیاگران جهان اسلام تقریبی بوده‌اند و کلیه کسانی که در راه احیای امت اسلامی قدم برداشته‌اند، خود به خود در مسیر تقریب حرکت کرده‌اند.

این نویسنده و استاد دانشگاه افزود: با مطالعه در زندگی مؤثران جهان اسلام خواهیم دید کسانی که اندیشه تقریبی ندارند، هرگز اندیشه احیای جهان اسلام را نیز نداشته‌اند. اساسا ضدتقریبی‌ها، ضد احیا نیز هستند.

وی ادامه داد: احیا و زنده کردن جهان اسلام هم‌معنی و مترادف تقریب مذاهب اسلامی است و اساسا اسلام نیز خود دین احیاست کمااینکه در قرآن کریم می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یحْییکُمْ.

آذرشب تصریح کرد: تقریب، از صمیم و درون اسلام است. اگر نگاهی به شخصیت‌های تقریبی داشته باشیم، خواهیم دید که همه احیاگران جهان اسلام و بیدارکنندگان مسلمین از خواب غفلت، همگی بر مسیر تقریب رفته‌اند.

وی در این زمینه به شخصیتی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی اشاره کرد و گفت: من سید جمال را سردمدار حرکت تقریبی معاصر می‌دانم؛ چراکه او در سخت‌ترین شرایط کار کرد.

آذرشب همچنین امام خمینی(ره) را اثرگذارترین فرد در احیای عملی و تقریب جهان اسلام نه به صورت نظری که در عمل دانست و گفت:‌ حرکت امام خمینی(ره) با داعیه تقریب نبود ولی حرکتی در ایران به وجود آورد، موجبات تقریب مذاهب اسلامی را در عرصه عمل در سطح جهان اسلام ایجاد کرد آن هم به دلیل همان روح احیاگری که در انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) وجود داشت. امام با ترغیب جهان اسلام به اسلام ناب محمدی(ص)، روح تقریب را در پیکر جهان اسلام دمید و بسیاری را بیدار کرد.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی جهان اسلام، همچنین سید حسن نصرالله را نیز از پرچمداران تقریب مذاهب اسلامی در فضای کنونی جهان اسلام دانست و گفت: سید حسن نصرالله در ظاهر داعیه تقریب ندارد ولی از آنجا که احیاگر است، در مسیر تقریب حرکت می‌کند و آن هم بسیار اثرگذار.

در ادامه این گفت‌وگو، درباره کتاب «مسیرة التقریب» گفت: ابن کتاب به زبان عربی منتشر شده و به زودی کار ترجمه کامل فارسی این کتاب نیز آغاز خواهد شد.

وی همچنین در پایان این گفت‌وگو به نکته‌ای دیگر درباره این کتاب اشاره کرد و گفت: بنده این کتاب را بعد از انتشار، خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم تا مطالعه‌ای فرموده و دیدگاه خود را درباره آن بفرمایند. این کتاب را بنده ظهر به ایشان تقدیم کردم ولی شب همان روز، از دفتر رهبر انقلاب با بنده تماس گرفتند و گفتند که حضرت آقا فرموده‌اند، این کتاب بسیار مهم و بسیار مفید است. توصیه می‌کنم این کتاب به کتابخانه‌های دنیا ارسال و جهانی شده و در جهان اسلام مطرح شود. این عنایت عظیم رهبری معظم برای من بسیار جالب توجه، مهم و گرمابخش بود.
نظرات بینندگان