arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

چشم دشمن به «عدن» است؛ تجاوز متوقف نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالی پایان تجاوز عربستان سعودی در قالب عملیات «طوفان قاطع» علیه یمن اعلام شده است که تجاوزات سعودی‌ها روز گذشته نیز ادامه داشت و ریاض تلاش می‌کند، به هر طریق زمینه بازگرداندن رئیس جمهوری فراری یمن را به عدن فراهم کند.

به گزارش فارس، «چشم دشمن به عدن است»؛ این جمله‌ای است که اوضاع کنونی جاری در یمن را خلاصه می‌کند، به گونه‌ای که عربستان سعودی برای اقدامی آماده می‌شود تا «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور را به عدن باز گرداند، در مقابل ایران به نبردی از نوع دیگر دست می‌زند، نبردی که بر کمک‌رسانی به این کشور ویران شده از جنگ متمرکز است.

«طوفان قاطعیت» پایان یافت، بدون آنکه کشتارها پایان یابد. تجاوز هوایی سعودی به شکل دیگر و در قالب فعال کردن گروه‌های نظامی هوادار هادی در عدن برای مقابله با ارتش یمن و «انصار الله» ادامه دارد و به موازات آن سفیر عربستان در واشنگتن حمله سیاسی و دیپلماسی را آغاز کرد تا پیش زمینه عملیات نظامی غافلگیرانه‌ای به صورت هلی برد دریایی و زمینی فراهم کند که هدف آن تسلط بر عدن و بازگرداندن هادی به آن است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» با بیان این مطلب نوشت: سرانجام آشکار شد که ائتلاف سعودی در تدارک اقدام نظامی گسترده در قالب حملات دریایی تمرکز یافته و گسترده علیه مواضع و پایگاه‌های ارتش و انصار الله در عدن است، در حالی‌که انصار الله میزان آمادگی خود را بخصوص در مرزهای مشترک و سواحل بالا برده و پافشاری کرده، تا توقف کامل و نهایی تجاوز و لغو محاصره دریایی و زمینی و هوایی در هیچ‌گونه مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی شرکت نخواهد کرد و سخنگوی این جنبش در بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد که نتایج گفت‌وگوهای ملی مرجع مورد توافق برای از سرگیری روند سیاسی است.

انصارالله همچنین آمادگی این جماعت با گروه‌های یمنی فعال در جنوب برای اداره این بخش از یمن جهت برقراری امنیت و ثبات و عدم اجازه حضور و فعالیت «القاعده» در این منطقه را آعلام کرده است.

از سوی دیگر سفیر عربستان در واشنگتن تصریح کرد که ریاض درصدد احیای روند سیاسی در یمن به گونه‌ای است که انصار الله را از هرگونه اقدام باز دارد و در این راستا عربستان دفاع از «مشروعیت» در یمن را ادامه خواهد داد که به معنای کنترل دریایی و هوایی یمن و تامین تنگه باب المندب است.

از جهتی سخنگوی طوفان قاطع اظهار داشت که عملیات نظامی متوقف نمی‌شود و بر سه هدف جدید تمرکز خواهد کرد که دو بعد سیاسی و نظامی را در برمی‌گیرد و انصار الله در گفت‌وگوها باید با دولت مشروع یمن برای دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز مذاکره کند.

واشنگتن خواستار از سرگیری سریع و غیرمشروط گفت‌وگو با حضور تمام طرف‌های یمنی براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و دستاوردهای مذاکرات ملی و قطعنامه‌های سازمان ملل شده و سازمان ملل نیز در این چارچوب اعلام کرده، دفتر فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن همچنان مسئول پیگیری روند امور در یمن است.

اما روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که عملیات طوفان قاطع تحت فشار آمریکا و برخی کشورهای سنی متوقف شد، چون انتقادات بسیاری را به دلیل کشتار غیرنظامیان ایجاد کرده بود و اگرچه عربستان ادعا می‌کند، به اهداف خود دست یافته، اما مشخص نیست، این اهداف چه اهدافی هستند.

این گزارش تاکید می‌کند: 27 روز جنگ در یمن حدود هزار کشته برجا گذاشت و زمینه را برای گسترش فعالیت القاعده در این  کشور فراهم کرد، در حالی‌که این امکان برای عربستان وجود داشت، بدون دست زدن به جنگ اهداف خود را در یمن از طریق هم پیمانان یمنی‌اش محقق کند، چون این عملیات هیچ طرفی را تضعیف نکرد.

لس‌آنجلس تایمز دیگر روزنامه آمریکایی نیز نوشت: مسئولان ارشد آمریکایی که با اقدام عربستان در یمن موافق نبودند، از این میزان قتل و کشتار ابراز نگرانی می‌کنند و بعید می‌دانند که بدون حمله زمینی امکان باز گراندن هادی وجود داشته باشد، در حالی‌که از بابت القاعده نیز نگران هستند و بیم دارند، مبادا القاعده از شرایط موجود برای توسعه و گسترش نفوذ خود استفاده کند.

در عرصه میدانی روز گذشته حملات هوایی علیه استان‌های جنوبی و حملات توپخانه‌ای علیه مناطق مرزی یمن ادامه یافت، در حالی‌که ارتش و کمیته‌های مردمی در استان مارب موفق شدند، بر عناصر القاعده در این استان فائق ایند.

جنگنده‌های سعودی 12 حمله هوایی از جمله علیه لحج و ضالع و تعز و مقر لشکر 35 ارتش یمن انجام دادند، در حالی‌که حملات توپخانه‌ای عربستان بخش‌هایی از استان صعده را هدف گرفت.
نظرات بینندگان