arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
وقتی حسنی مبارک به زحمت افتاد...

ویکی لیکس از "گاف ناطق نوری" می گوید

ویکی لیکس در تازه ترین اسناد خود به حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رقیب سید محمد خاتمی در انتخابات 76 پرداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ویکی لیکس در یکی از اسناد خود آورده است: پس از سخنان یکی از مقامات ایران در مورد بحرین، رئیس جمهور مصر(مبارک) به منامه رفت تا اتحاد بین اعراب را نشان دهد.  

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب؛ در این سند آمده است:  بحرین و دیگر کشورهای عرب در رسانه ها از مقامات ایرانی به این دلیل که بحرین را "استان چهاردهم" ایران خوانده بود بسیار انتقاد کردند.

روزنامه القدس العربی در روز 10 فوریه ای خبر را از زبان ناطق نوری منتشر کرد.



ویکی لیکس، این اقدام ناطق نوری را "گاف بزرگ ناطق نوری" می خواند که  "باعث شد که دول عربی فرصتی پیدا کنند تا ایران را در موضع ضعف و دفاعی قرار بدهد و هچنین باعث شد که همین کشوهای عربی از قطر به خاطر اوردن ایران به شورای اعراب انتقاد بسیار کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب؛ حسنی مبارک در روز 16 فوریه در سفری چند ساعته به بحرین آمد و دخالت های خارجی را مجکوم کرد. این دیدار فقط برای واکنش به ناطق نوری از طرف حسنی مبارک ترتیب داده شده بود.

همچنین وزارت خارجه بحرین، سفیر ایران در بحرین را احضار کرد و به او اعتراض کرد. سفیر ایران گفت که سخنان ناطق نوری سخنان دولت ایران نیست.

رهبران بحرین به نظر نمی ایند که در مورد یکی شدن با ایران نگران باشند. برای مثال، در جلسه ای در روز 17 فوریه، ولیعهد بحرین یک لیست بلند بالایی از آنچه "تهدیدات ایران علیه ثبات منطقه ای" خواند، جمع و جور کرد که شامل کمک به جزب الله و حماس، مسائل هسته ای و توطئه برای اختلاف انداختن در بین اعراب با کمک و همکاری قطر است.  اما در در این مورد، تنها اشاره ای به ناطق نوری شد.
نظرات بینندگان