arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۸۹

واکنش متکی به حوادث 25 بهمن

متكي با بيان اينكه همين شكل‌هاي بدلي در ايران وجود داشت،‌ گفت: افرادي در روز عاشورا يك حركت كپي‌برداري شده را انجام دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير امور خارجه سابق كشورمان خطاب به سران فتنه از آنها پرسيد: چرا وقتي ضد انقلاب جيره‌خوار خارجي در حمايت از حركت انحرافي و بدلي بيانيه صادر كرد، آن موقع اعلاميه نداديد؟

به گزارش فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه سابق كشورمان چهارشنبه شب در مراسمي كه به مناسبت آغاز هفته وحدت و سالگرد 22 بهمن توسط كانون اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با حضور سفير هند در ايران برگزار شد، طي سخناني ضمن تبريك سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و شصت و يكمين سالگرد تأسيس جمهوري هند و آغاز هفته وحدت و ميلاد نبي امجد اسلام، نسبت به تداوم عزت، سربلندي و استحكام پيوندهاي دوستي و صميمت دو كشور ايران و هند ابراز اميدواري كرد.
وي ضمن قدرداني از زحمات سفير هند در ايران در طول دوران ماموريتش در راستاي گسترش روابط تهران و دهلي‌نو، اظهار داشت: برگزاري كميسيون‌هاي مشترك اقتصادي بين دو كشور در دو سال گذشته و سفرهاي متقابل مقامات دو كشور، فرصت‌هاي جديدي براي توسعه همكاري‌ها فراهم كرد.

* تأكيد بر مدرنيزه كردن روابط ايران و هند

متكي ايران و هند را دو كشوري خواند كه در بستر تاريخ فرهنگ و تمدن از گذشته‌هاي دور چونان دو رود خروشان نويدبخش صلح، دوستي و صميميت براي جامعه بشري هستند و افزود: اين تاريخ در كلام نويسندگان، شاعران، انديشمندان و مورخان سرشار از دوستي‌ها و صميمت‌ها است.
وي بر مدرنيزه كردن روابط ايران و هند با توجه به ظرفيت‌هاي گسترده تاريخي،‌ فرهنگي، هنري و اجتماعي دو كشور تأكيد كرد.

وزير خارجه سابق كشورمان ادامه داد: اگر در گذشته جاده ابريشم بود و منسوجات و ادويه هند به ايران و از ايران به اروپا مي‌رفت و نيازهاي هند در زمينه انرژي و بخش‌هاي ديگر از ايران تأمين مي‌شد، امروز ايجاد گره‌خوردگي در روابط ايران و هند يك ضرورت است.

متكي با يادآوري اين نكته كه البته روابط بين كشورها گاهي از اراده طرف‌هاي ثالثي كه بعضاً علاقه‌مند به توسعه و گسترش روابط بين دو كشور نيستند، متأثر مي‌شود، افزود: بر مسئولان و مديران دو كشور است كه از دخالت‌هايي كه طرف‌هاي ثالث با اهداف خاص در روابط فيمابين صورت مي‌دهند، مراقبت كنند.

وي با بيان اينكه آمريكا علاقه‌مند روابط سالم و رو به گسترش بين دو كشور ايران و هند نيست،‌ تأكيد كرد: ما بايد در اين زمينه اين مراقبت را داشته باشيم.

متكي با اشاره به اظهارات سفير هند در ايران در خصوص بزرگاني از هند كه در ايران زندگي مي‌كردند، ايرانشناس بودند و از ايران سخن گفتند و شعر سرودند از جمله «رابينات تاگور» و با بيان اينكه امروز پارسي گويان در بين شعراي هند فراوان هستند، اظهار داشت: در دوره‌اي كه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مسئوليت داشتم به همراه آقاي محمدي عراقي سفري به هند داشتم، در آن جا مطرح شد كه در ايالت‌هاي جنوبي هند مثل كارناتاكا بنياد حافظ - تاگور را تأسيس كنيم.

وزير خارجه سابق كشورمان همچنين پيشنهاد داد كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهد و ابراز اميدواري كرد كه موضوع تأسيس مركز فرهنگي هند در ايران نيز به نتيجه بينجامد.

* سهم كم گردشگران ايران و هند

متكي با بيان اينكه اين تبادلات فرهنگي اتصالات بين مردم دو كشور را بيشتر مي‌كند، اظهار داشت: ميليون‌ها ايراني و هندي به ديگر كشورها سفر مي‌كنند، ولي سهم دو كشور از گردشگري و توريسم كم است.

وي 40 تا 60 هزار گردشگر ايراني به هند را عدد مناسبي براي ميزان گردشگران ايراني از هند ندانست و گفت: هند اقيانوسي از آثار تاريخي فرهنگ‌ها و زمينه‌هاي فراوان ديدني، گفتني و شنيدني دارد و تسهيل در دريافت رواديد براي گردشگران مي‌تواند اين عدد را به چندين برابر افزايش دهد.

* بررسي موضوع لغو رواديد بين ايران و هند

متكي با اشاره به تعداد گردشگران ايراني به تركيه كه امسال به مرز يك ميليون و 300 هزار نفر مي‌رسد، گفت: قبل از لغو رواديد با سوريه 500 هزار ايراني به سوريه سفر مي‌كردند و بعد از لغو رواديد، اين عدد به مرز يك ميليون نفر رسيد.

وي با اشاره به لغو رواديد بين ايران و گرجستان و ايران و سوريه در يك سال اخير كه به افزايش تعداد گردشگران منجر شد، افزود: دو كشور ايران و هند مي‌توانند موضوع لغو رواديد بين دو كشور را مورد بررسي قرار دهند.

وزير خارجه سابق كشورمان ابراز اميدواري كرد كه حوزه همكا‌ري‌هاي اقتصادي ايران و هند بتواند گره‌خوردگي‌هاي خود را پيدا كند.

* هفته وحدت خنثي كننده تبليغات دشمنان

متكي در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز هفته وحدت، گفت: هفته وحدت به ابتكار جمهوري اسلامي ايران و در كلام ماندگار امام راحل از يك سو بشارت دهنده قرابت و نزديكي و اتحاد امت اسلامي و از سوي ديگر خنثي كننده فتنه‌هايي بود كه ما در 30 سال گذشته شاهد بوديم كه در مقاطع گوناگون سعي مي‌كردند تحت عنوان اختلاف شيعه و سني و مسائل ديگر، در جهان اسلام ايجاد تفرقه كنند.

وي هفته وحدت را ابتكار زيبايي خواند كه با بهره‌گيري از دو روايت در تاريخ تولد پيامبر اسلام در 12 و 17 ربيع الاول نامگذاري شد و افزود: نامگذاري هفته وحدت همه تبليغات دشمنان كه به تعبير امام راحل «آنها كه از اختلاف شيعه و سني سخن مي‌گويند، نه شيعه هستند و نه سني» را خنثي كرد.

* دوران حكومت‌هاي ديكتاتورمآبانه و قلدرمآبانه به سر رسيده

وزير خارجه سابق كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه امروز در نظام حكمراني كشورها تحولات بنياديني در حال وقوع است، خاطرنشان كرد: كساني كه گمان مي‌كردند يا مي‌كنند كه به هر شكلي مي‌توانند به مردم كشورهايشان حكم برانند و كشورشان را تحت قراردادهاي ننگين در بياورند و سرمايه‌هاي كشور را به جيب خود و يا قداره بندان و سلطه‌گران بريزند، آرام آرام در مي‌يابند كه دوران اين گونه حكومت‌هاي ديكتاتورمآبانه و قلدرمآبانه به سر رسيده است.

وي با بيان اينكه بعد از انقلاب اسلامي كه نظام فاسد شاهنشاهي و يك حكومت مستبد خودكامه را در هم فروريخت، به فكر افتادند كه چگونه از وقوع انقلابات مشابه در مناطق مختلف به ويژه در جهان اسلام و بخصوص در منطقه خاورميانه جلوگيري كنند، اظهار داشت: سلسله مطالعاتي را موسسات پژوهشي غرب و مشخصا آمريكا به عمل آوردند و اين سؤال را طرح كردند كه اگر فلان حكومت در فلان كشور نباشد، جايگزين چيست؟

متكي ادامه داد: نسخه‌اي كه پيچيدند اين بود كه نهضت دموكراتيزيشن را در حوزه خاورميانه راه بيندازند، براي اينكه قدري از عقده‌هاي متمركز شده ملت‌ها را تخليه كنند.

وي با بيان اينكه بين آمريكا و انگليس در اين امر اختلاف ايجاد شد، اظهار داشت: انگليسي‌ها كه سابقه طولاني‌تري از حضور در اين منطقه را داشتند گفتند كه با «دموكراتيزيشن» زمينه از بين رفتن رژيم‌هاي فعلي در منطقه فراهم مي‌شود، اما رژيمي كه جايگزين مي‌شود الزاما رژيم مطلوب ما و غرب نخواهد بود. اگر قرار باشد مردم خودشان انتخاب كنند منافع خودشان را در نظر مي‌گيرند و اين منافع با منافع ما در تضاد و تعارض است.

وزير خارجه سابق كشورمان اضافه كرد: انگليسي‌ها موفق شدند نظر خودشان را به آمريكايي‌ها بقبولانند كه با توجه به بافت و شرايط موجود، منطقه را مديريت كنند.

وي ادامه داد: در ابتدا گمان مي‌رفت كه حكومت‌هاي موروثي در منطقه به سوي حكومت‌هاي جمهوري سير كنند، اما چون با آن مشكل مواجه بودند، آرام آرام بعد از ده‌ها سال ديديم كه حكومت‌هاي جمهوري ميل به حكومت‌هاي شاهنشاهي در منطقه پيدا كردند و روساي جمهور 20، 30 و 35 ساله بر اين كشورها حاكم شدند.

متكي گفت: در همين ايام برخي از جوانان مصري در مصاحبه‌هايشان مي‌گفتند من 25 و 23 سال دارم، ولي در طول عمرم يك رئيس جمهور ديده‌ام. هيچ وقت اين اراده براي ما ايجاد نشد كه انتخاب ديگري داشته باشيم.

وي با اشاره به شرايط مصر، تونس و ديگر مناطق، اظهار داشت: اتفاقي كه افتاد اگرچه به ظاهر يك حادثه كوچك و جرقه‌اي بود كه در نهايت مردم به جوش و خروش آمدند، اما اين گونه نبود كه يك حادثه در يك مقطع زماني مشخص اتفاق افتاد.

متكي افزود: اگر مقاله روزنامه اطلاعات در پاييز 56 عليه امام (ره) عقده‌ها را تركاند و خيزش عمومي 19 دي در قم و سپس 22 بهمن را در تبريز پديدار كرد و بعد فراگير شد، فقط موضوع يك مقاله نبود. ملتي كه از كودتاي 28 مرداد سرخورده شده بود، قيام 15 خرداد و تبعيد امام و روز به روز رنگ باختن از اسلام در يك جامعه مسلمان يعني ايران و مشاهده اينكه آمريكايي‌ها و غربي‌ها بر جان، مال، ناموس، حيثيت و عزت اين كشور سيطره نهادينه شده پيدا مي‌كردند، به يك جا اين خشم متمركز شده خود را نشان داد و 19 دي شد.

وي يادآور شد: اين گونه نيست كه در تونس آتش سوزي يك نفر و يا در مصر حادثه‌اي مشابه يك باره منجر به يك نهضت، قيام و حركتي شده باشد.

متكي با بيان اينكه شباهت‌ها به ما آدرس مي‌دهد، به شباهت‌هاي انقلاب ايران و تحولات اخير در تونس و مصر اشاره كرد و گفت: دي ماه 1356 مردم در قم قد علم كردند و بعد حركت‌ها عمومي‌تر شد و آبان 57 يعني 10 ماه بعد شاه گفت «پيام ملت ايران را شنيدم و تضمين مي‌دهم و ضمانت مي‌كنم كه از اين پس حكومت و حكمراني براساس اراده ملت و عدالت اجتماعي به دور از ظلم و فساد تداوم يابد»، ولي خيلي دير شده بود.

وزير خارجه سابق كشورمان با بيان اينكه شاه 10 ماه بعد به پيام خيزش مردم اعتراف كرد، اظهار داشت: ولي وقتي اين خيزش به تونس رسيد در كمتر از يك ماه، بن علي هم شنيد و هم رفت و اين شنيدن پيام در مصر، به كمتر از يك هفته رسيد.

متكي ادامه داد: زماني به سخنراني حسني مبارك نگاه مي‌كنيد باز آن كلمات رمز يعني عدالت اجتماعي، فساد، اسراف و شنيدن پيام ملت وجود دارد.

* چگونه است كه رئيس جمهور يك كشور ظرف مدت كوتاهي 70 ميليارد دلار سرمايه به جيب مي‌زند؟

وزير خارجه سابق كشورمان با بيان اينكه دو چيز در اين حوادث خيلي روشن‌ كليد خورد، اظهار داشت: نكته اول اينكه ملت‌هاي منطقه اين پيام روشن را دادند كه همين جوري و هر گونه بخواهي نمي‌شود حكمراني كرد. حكومت بايد براساس ضوابط و چارچوب‌ها باشد و چارچوب‌هاي قابل دفاع داشته باشد.

وي پرسيد: چگونه است كه رئيس جمهور يك كشور چهار، پنج يا 20 سال رئيس جمهور است و 70 ميليارد دلار سرمايه به جيب مي‌زند؟ اين از كجا آمده است؟

متكي نكته دومي كه كليد خورد و بسيار مهم است را پوشالي بودن اين حكومت‌ها دانست، حكومتي كه به قدرت‌هاي خارجي دل بسته و از مردم خود روي برگردانده و بهترين سلاح‌هاي عاريه‌اي دشمن مي‌تواند آن را از فروپاشي مصون بدارد.

* تجلي اراده ملت‌ها

وزير خارجه سابق كشورمان گفت: اگر ملتي يك هفته به پاخيزد هيچ كس نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد.

وي با بيان اينكه اراده ملت‌ها تجلي جديدي پيدا مي‌كند و دنياي جديدي در حال تولد است، گفت: كيست كه سهم انقلاب اسلامي را در اين تحول بنيادين انكار كند؟

* شوراي نظامي مصر ادامه راه مبارك

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه سابق كشورمان به شباهت‌هاي ديگر بين انقلاب ايران و تحولات اخير در منطقه اشاره كرد و گفت: زماني شاه ديد كه بايد برود آخرين حربه‌هايش را به كار برد و گفت «اگر من از ايران بروم، ايران، ايرانستان مي‌شود» يعني ايران ايالت و جمهوري از جمهوري شوروي سابق و بلوك كمونيسم خواهد شد. مي‌خواست غرب و مردم ايران را بترساند كه اگر من بروم ايران به دست شوروي مي‌افتد.

وي افزود: زماني حسني مبارك ديد كه سمبه خيلي پرزور است و بايد برود و آش آنقدر شور مي‌شود كه صداي آشپز هم در مي‌آيد گفت «من مشكلي با رفتن ندارم، ولي اگر بروم هرج و مرج در مصر به وجود مي‌‌آيد و ناامني ايجاد مي‌شود». مي‌خواست به غربي‌ها بگويد همه توافقاتتان از بين مي‌رود.

وزير خارجه سابق كشورمان ادامه داد: زماني شاه مجبور شد كه برود شوراي سلطنت تشكيل داد و حسني مبارك نيز وقتي خواست برود، شوراي نظامي تشكيل داد.
وي با بيان اينكه جنس‌هاي اينها يكي است، خاطرنشان كرد: شوراي نظامي مصر سياست و راه مبارك را مي‌رود.

* لباس نظامي پوشيده‌هاي حسني مبارك

متكي «طنطاوي» را رفيق شفيق اسرائيلي‌ها و آمريكايي‌ها خواند و گفت: آيا طنطاوي مي‌‌تواند به ملت مصر شرح دهد كه وقتي در آغاز اين حادثه به آمريكا رفت، چه مذاكرات پشت پرده‌اي داشت؟
وي با طرح اين پرسش كه اينها چه كساني هستند؟ پاسخ داد: اينها لباس نظامي پوشيده‌هاي حسني مبارك هستند.

وي با طرح اين سؤال كه ماموريت چيست؟ اظهار داشت: آمريكايي‌ها در مصر حسني مبارك، ارتش و سيستم اطلاعاتي مصر را داشتند كه جزو قوي‌ترين سيستم‌ها در جهان عرب است و اين‌ها ظرفيت‌هاي آمريكايي‌ها در مصر بود.

وزير خارجه سابق كشورمان ادامه داد: زماني حسني مبارك سرنگون شد، سازمان امنيت و اطلاعات مصر كه عمر سليمان رياست آن را عهده‌دار بود دو مأموريت عمده داشت، يكي سركوب هرگونه حركت در مصر كه وضع را به اينجا رساند و ديگري پاسداري از دستاوردهايي كه انور سادات خائن و حسني مبارك ديكتاتور با قرارداد ننگين كمپ ديويد بر ملت مصر، ملت فلسطين، خاورميانه و جهان اسلام تحميل كردند.

متكي با بيان اينكه مصر اولين كشوري بود كه رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت، اظهار داشت: اين رژيم هنوز از عدم مشروعيت رنج مي‌برد.

وي ادامه داد: 32 سال پيش همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي كمپ ديويد را به راه انداختند، البته اتفاقات ديگري در منطقه واقع شد كه شرح آن مجال بيشتري را مي‌طلبد كه چگونه آمريكايي‌ها در مقابله با انقلاب اسلامي ناتوان شدند و به سياست مهار انقلاب اسلامي پناه آوردند و سعي كردند ترسي از ايران و جمهوري اسلامي در جاي‌ جاي جهان به وجود بياورند.

وزير خارجه سابق كشورمان تشكيل شوراي همكاري خليج فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف آنها اين بود كه اين شورا ظرفيتي براي مقابله با ايران باشد، البته موفق نشدند. ريچارد مورفي كه سفير آمريكا در چند دهه قبل در اندونزي بود و آسه‌آن را به وجود آورد، وقتي در يكي از كشورهاي خاورميانه سفير بود، شوراي همكاري خليج فارس را با هدف مقابله با انقلاب اسلامي ايجاد كرد.

متكي با ذكر اين نكته كه همين ترس را در چين، شوروي، هند و در اقصي نقاط جهان به وجود آوردند، يادآور شد: اما بعدها كه حركت‌هاي انحرافي از جمله القاعده، وهابيت و سلفي‌گري به راه افتاد ديدند كه فرهنگ اسلامي ايران فرهنگ مبتني بر گفتمان عدالت خواهي و روابط سالم بين كشورها و ملت‌هاست.

وزير خارجه سابق كشورمان اضافه كرد: بعد كه چيني‌ها ديدند مسلمان‌هايشان در چنگ مشكل ديگري گرفتار مي‌آيند، آن زمان ارتباطشان را با ايران در حوزه فرهنگي و ديني قوي‌تر كردند.
به گفته وي شباهت‌هاي اين تحولات در ايران و منطقه از اين جهت نويدبخش است كه ديگر نمي‌توان يك ملت آگاه كه به حقوق خودش واقف شده را سركوب كرد.

* حركت‌هايي كه به جز تنفر چيزي به همراه نداشت

متكي گفت: مصري‌ها در چند شهر بزرگ فقط ايستادند، نه به جايي حمله كردند و نه حركت خشني را صورت دادند و گفتند اين نظام را نمي‌خواهيم.

وي با اشاره به تعبير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه مي‌‌خواستند كاريكتاتور اين حركت را درست كنند، ولي موفق نشدند، اظهار داشت: اسب سوار و شترسوار را بين جمعيت فرستادند و با ماشين به ميان جمعيت رفتند، اما اين حركت‌هاي سطحي جز افزودن تنفر هيچ چيزي به همراه نداشت و خيلي زود معلوم شد كه ايجاد جريان جوي باريك مصنوعي با امواج خروشان برآمده از اقيانوس يك ملت، اصلاً با همديگر قابل قياس نيستند.

* چرا وقتي ضد انقلاب در حمايت از شما بيانيه داد، اعلاميه نداديد؟

متكي با بيان اينكه همين شكل‌هاي بدلي در ايران وجود داشت،‌ گفت: افرادي در روز عاشورا يك حركت كپي‌برداري شده را انجام دادند.

وي با اشاره به حضور گسترده مردم در 9 دي و 22 بهمن 88 و 22 بهمن 89، به حركت بدلي كه در 25 بهمن انجام گرفت پرداخت و از سران فتنه پرسيد: منتظر بوديد كساني كشته شوند بعد بيانيه بدهيد؟ چرا وقتي ضد انقلاب جيره‌خوار خارجي در حمايت از حركت انحرافي و بدلي بيانيه صادر كرد، آن موقع اعلاميه نداديد.

وزير خارجه سابق كشورمان ادامه داد: آن جا مي‌خواستند يك چيز بدلي در حمايت از مبارك و آمريكا و رژيم ديكتاتور درست كنند و اينجا در حمايت از آمريكا و هر دو به يك نتيجه رسيدند. چون ‌آنچه براي ملت‌ها نفع دارد، ماندگاري خواهد داشت، اما كف روي آب ماندگار نيست و نمي‌ماند.

* هيچ نوكري شيرين‌تر از نوكري براي مردم نيست

وي با ذكر اين نكته كه روح بلند آن عزيز سفر كرده، امروز شاهد به بار نشستن پيام‌ها و آرمان‌هاي بلندش در دعوت جهانيان و مسلمانان براي بازگشت استقلال و عزتشان است، اظهار داشت: براي يك ملت هيچ ننگي بالاتر از وابستگي نيست و هيچ پيامي از پيام‌هاي امام براي ملت‌ ايران شيرين‌تر از استقلال نبود و نيست و اگر كسي، كساني، گروهي و حزبي بخواهند نوكري كند هيچ نوكري شيرين‌تر از نوكري براي ملت خودش نيست و هيچ ننگي بالاتر از نوكري براي اجنبي و خارجي‌ و به ويژه سلطه‌گران نيست.

* 50 تا 60 ساعت در قطار براي دو ساعت حضور در تظاهرات

وزير خارجه سابق كشورمان در ادامه سخنان خود در جمع اعضاي كانون اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند، گفت: در مجموعه ما كساني هستند كه در سال‌هاي سخت و سياه كنار هم بودند و در شرايط نخواستن‌ها و نداشتن‌ها از شمال به جنوب هند راه مي‌افتادند و 50 تا 60 ساعت را براي دو ساعت تظاهرات و گفتن «شاه ايران مرده باد» در قطار سپري مي‌كردند.

وي افزود: بچه‌ها در اين فضاي سنگين از همه شهرهاي هند به راه مي‌افتادند و در نيمه‌هاي شب به نظام‌الدين مي‌رسيدند و در آنجا اتراق مي‌كردند و هيچ كس به فكر امكانات و تسهيلات نبود. همه انتظار مي‌كشيدند سپيده بزند تا براي تظاهرات عليه رژيم فاسد شاه و دفاع از امام و آرمان‌هاي آن، حركت كنند.

* نقش مؤثر نهضت اسلامي دانشجويي هند در حركت دانشجويي خارج از كشور

متكي با بيان اينكه نهضت اسلامي دانشجويي هند نقش مؤثري در حركت دانشجويي خارج از كشور و رساندن صداي ملت ايران و پيام‌هاي انقلاب داشت، خاطرنشان كرد: زماني دانشجويان ايراني كنسولگري رژيم شاه در حيدرآباد و يا در بمبئي و يا سفارت در دهلي‌نو را به تسخير درآوردند، تجلي شعار «ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد» بود كه ملت در مناسبت‌هاي بعد از انقلاب سر مي‌داد. دوستان ما چنين حال و هوايي داشتند و با چنين روحيه‌اي در حركت بودند و زمين بايد زير پاي آنها تسليم باشد.

وزير خارجه سابق كشورمان با بيان اينكه خدا را شاكرم كه برگ كوچكي از اين كتاب پرشكوه، قطور و پرافتخار عزيزانمان در نهضت اسلامي در هند بودم، گفت: ياد پيش قراواني كه در جمع شهداي ما هستند و ياد عزيزاني كه چهره در نقاب خاك كشيدند و از بين ما رفتند، گرامي مي‌داريم.

وي با اشاره به نشست‌هاي كانون اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند و با ذكر اين نكته كه در پنج سال گذشته كمتر توفيق داشتم در اين نشست‌ها حضور يابم، اظهار داشت: انشاءالله با فراغتي كه پيدا كردم بيشتر توفيق حضور دست دهد.

متكي گفت: اگر تا ديروز رسالت ما حفظ انقلاب اسلامي در مرزهاي جغرافيايي بود، امروز اين پيام به روشني و آشكار ابعاد منطقه‌اي و جهاني خودش را نشان مي‌دهد و رسالت ما سنگين‌تر شده است.

وي در ادامه به ذكر خاطره‌اي از شهيد توسلي از دانشجويان شبه قاره هند پرداخت و اظهار داشت: زماني عكس شهيد توسلي بر روي ديوار كنسولگري ايران در حيدرآباد در روزنامه‌هاي هند منتشر شد، بچه‌ها به او گفتند انقلاب پيروز شد و سفير ايران در هند شدي و او در پاسخ با چهره‌اي متبسم، صميمي و متواضعانه گفت «انقلاب پيروز شود چيزي نمي‌‌خواهيم، يك نخست ما را بس است» بچه‌ها گفتند منظورت نخست‌وزير است و او گفت هر كس هر طور مي‌‌خواهد تفسير كند.

وزير خارجه سابق كشورمان يادآور شد: او نخست شد، ولي نخست شهداي ايراني شبه قاره هند.

متكي ادامه داد: شهيد توسلي 3 ماه بعد از جنگ ماموريتي را پيدا كرد كه در زندگي عادي خود از آن پرهيز مي‌كرد، او از آب مي‌ترسيد و شنا بلد نبود و به همين دليل سوار قايق نمي‌شد. اين شخص ماموريت يافت كه با قايق از روي رودخانه كارون اهالي روستايي كه زير بمباران بودند را به اين سمت رودخانه منتقل كند، چند بار رفت و آمد و زماني بچه‌اي از قايق به درون آب افتاد براي نجات آن به داخل آب رفت و جنازه‌اش 3 روز بعد پيدا ‌شد.

وي ادامه داد: حركت اسلامي دانشجويي هند به حد و وسع خود، شهداي گرانقدري را از شمال، مركز و جنوب هند تقديم انقلاب و دفاع مقدس كرد و ما به آنها افتخار مي‌كنيم. در هر مناسبتي اين سرود را سر داديم كه ياران همه سوي حق رفتند، بشتاب كه تا ز ره نماني.

* كار سياسي بازنشستگي ندارد

متكي ضمن قدرداني از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه سال‌هاي متوالي پذيراي نشست‌هاي كانون اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند بود، گفت: انشاءالله نشست كنگره كانون نيز به به زودي برگزار خواهد شد و ما جمع دوستان را از سراسر كشور در تهران داشته باشيم.

وي افزود: ممكن است از لحاظ اداري بازنشست بشويم يا شديم، ولي كار سياسي بازنشستگي ندارد، احكام و مرخصي و ... ندارد. تا وقتي پادگان انقلاب نياز به سرباز دارد، همه ما بايد سربازان اين پادگان باشيم و در خدمت آرمان‌هاي آن.

وزير خارجه سابق كشورمان در پايان با قدرداني از سفير هند در ايران به خاطر حضورش در اين مراسم، گفت: اگر زودتر مي‌دانستيم ماموريت آقاي سفير در حال پايان است از مجموعه دوستان مي‌خواستيم تلاش كنند تا ايشان در ايران بماند.

وي براي دولت و ملت هند آرزوي توفيق و براي دولت و ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي آرزوي عزت و سربلندي و توفيق هر چه بيشتر كرد.

برچسب ها: متکی
نظرات بینندگان