arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

مرتضوی: مفصل از خودم دفاع می‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرتضوی گفت: "من بعد از قطعیت رأی هیأت عمومی دیوان دیگر مدیرعامل نبودم، سرپرست بودم و اختیارات سرپرستی هم قانون خودش را دارد. مطلب دوم اینکه اگر کسی از اجرای رأی دیوان عدالت اداری استنکاف کند، دیوان خودش ضمانت اجرا دارد که در قانون پیش‌بینی شده و رأی‌ را اجرا می‌کند."

متن کامل گفتگوی مرتضوی با روزنامه شرق را در ادامه می‌خوانیم:
 
شما متهم به تحصیل یک‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال مال نامشروع شده‌اید و این اتهام آن‌طور که گفته شده، در کیفرخواست شما هم آمده ‌است.
گفته شده من از اجرای رأی دیوان عدالت اداری استنکاف کرده‌ام. این آن چیزی است که پنج نماینده مجلس طی نامه‌ای خواستار شده‌اند در اولویت رسیدگی قرار بگیرد و اتفاقا دادسرا همین کار را کرده و بعد از یک‌ونیم سال از رسیدگی، در قرار مجرمیت و کیفرخواستی که دادگاه زده، چنین ادعایی شده ‌است. یعنی گفته شده رأی هیأت عمومی دیوان عالی کشور اجرا نشده است و ما از اجرای آن استنکاف کرده‌ایم و کل حقوقی که در این دوران گرفته‌ایم، تحصیل مال از طریق نامشروع است.
 
ولی گویا فقط بحث حقوق شما نیست بلکه همه پرداخت‌های دیگری هم که داشته‌اید و حتی همه تصمیمات شما غیرقانونی بوده است.
نه. در کیفرخواست فقط روی همین موضوع تأکید شده است.  
 
یعنی فقط حقوق دریافتی شما؟  
بله، فقط حقوق خودم.
 
یعنی شما نزدیک به دومیلیارد ریال حقوق غیرقانونی برداشت کرده‌اید؟  
نکردم که مشکل ما همین است. رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اجرا شده و اینها اشتباه می‌کنند. من بعد از قطعیت رأی هیأت عمومی دیوان دیگر مدیرعامل نبودم، سرپرست بودم و اختیارات سرپرستی هم قانون خودش را دارد. مطلب دوم اینکه اگر کسی از اجرای رأی دیوان عدالت اداری استنکاف کند، دیوان خودش ضمانت اجرا دارد که در قانون پیش‌بینی شده و رأی‌ را اجرا می‌کند. من دفاع مفصلی امروز با اسناد و مدارک دراین‌باره خواهم داشت. اما یک درخواست هم همراه با لایحه‌ای به رئیس دادگاه دادم که وقتی که این پرونده برمبنای گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس است در صحن علنی قرائت شده و کل اسناد و مدارکی که در این رابطه بوده در رسانه‌ها وسایت‌ها منتشر شده و درباره کیفرخواست هم آقای ترک‌همدانی به‌عنوان وکیل شاکیان مصاحبه کرده است، به نظرم موضوع محرمانه‌ای باقی نمانده که دادگاه غیرعلنی برگزار شود. بنابراین من اصرار کردم که براساس ماده ١٨٨ قانون آیین دادرسی کیفری که اصل بر علنی‌بودن جلسه دادگاه است دادگاه علنی برگزار شود.

ولی جدای از همه اینها، نهادهای مختلف تخلفات را تأیید کرده‌اند. نظر حقوقی مرکز تحقیقات شورای نگهبان بخش عمده ایرادات دیوان عدالت اداری و مجلس را درخصوص غیرقانونی‌بودن انتصاب شما و مواردی دیگر در ارتباط با پرداخت‌ها تأیید کرده است. در نهایت تصمیمات و پرداخت‌ها و برداشت‌های شما در آن مدت غیرقانونی تلقی می‌شود.
ما که حرفی نداریم. به‌هرحال دولت تصویب و اختیارات را به رحیمی تفویض کرد و مجلس هم به این دلیل وزیر را استیضاح کرد. یکی از مواردی که در استیضاح آمده بود، همین بود. بعد هم که آقای لاریجانی نامه زدند و گفتند که مصوبه باطل است و بعد از آن هم اصلا طولی نکشید که من از سازمان رفتم.
 
یعنی می‌گویید شما بعد از ابطال مصوبه، هیچ اقدامی انجام ندادید؟  
بعد از ابطال مصوبه، وزیر خودش ابلاغ سرپرستی را برای من صادر کرد.
 
مسئله اصلی همین است که اصلا در سرپرست بودن شما هم تشکیک وارد است و برمبنای همان گزارش مرکز تحقیقات شورای نگهبان، انتصاب شما به‌عنوان سرپرست هم غیرقانونی بوده است.
من که این گزارش را ندیدم. امروز می‌روم دفاع می‌کنم. اما براساس ماده ١٤ قانون اساس‌نامه تأمین‌اجتماعی، وزیر می‌تواند هرکسی را شش‌ماه به‌عنوان سرپرست منصوب کند و هیچ شرطی هم نداد. شش‌ماه بعد هم که هم مأموریت من در دولت تمام شده بود، هم دولت تغییر کرده‌ بود.
 
فردا شما برای پرونده کهریزک هم قرار است محاکمه شوید درست است؟
آن پرونده جداست می‌تواند غیرعلنی برگزار شود. چون رفته دیوان عالی و برگشت خورده است. ٩ صبح، اول دادگاه تأمین‌اجتماعی است و احتمالا ادامه‌اش احتمالا کهریزک است.
نظرات بینندگان