arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

نیویورک پست: جهان باید به سخنان رهبر ایران در مورد مذاکرات هسته ای گوش فرادهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نشریه 'نیویورک پست' روز شنبه در گزارشی تاکید کرد که جهان باید به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مسیر مذاکرات هسته ای گوش فرا دهد.

این نشریه در مطلبی به قلم 'ریچ لوری' نوشت: زمانیکه آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران سخنرانی می کند، جهان باید گوش دهد. وی نسبت به 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا حس دقیق تری در مورد مسیر مذاکرات برنامه هسته ای ایران دارد و بر اساس شواهد و قراین صریح تر در این مورد سخن می گوید.

نشریه آمریکایی افزود: ایرانی ها و آمریکایی ها چارچوب توافق به دست آمده در مورد برنامه هسته ای ایران را به شکل متفاوتی توصیف می کنند.

'آمریکا تاکید دارد تحریم ها صرفا به تدریج لغو می شود و نظارت ها باید شفافیت را تضمین کند. آیت الله خامنه ای در صفحه توئیتر خود این موضوع را منتشر کرد که هنوز توافقی حاصل نشده است، تحریم ها باید به سرعت و بعد از رسیدن به توافق لغو شود و نظارت ها نباید امنیت ایران را مخدوش سازد، به عبارت دیگر سایت های نظامی را در بر نمی گیرد.'

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در اقدامی مشابه به برگه اطلاع رسانی آمریکا (fact sheet) در مورد توافق احتمالی اشاره کرد و آن را نادرست خواند و در صفحه توئیتر خود نوشت که نیازی نیست به این زودی با استفاده از 'فکت شیت ها'، راهکارها مصادره به مطلوب شود. ظریف به درستی فکت شیت آمریکایی ها را به تمسخر گرفت... در حالیکه موقعیت سیاسی دولت اوباما در کنگره رو به افول است، این دولت احساس کرد باید با ارائه جزئیات از چارچوب توافق با ایران وضعیت خود را بهبود بخشد.

در ادامه مطلب 'نیویورک پست' آمده است: زمانیکه اوباما از توافق با ایران دفاع و آن را تنها گزینه در برابر جنگ دانست او به کلی قدرت خود را از دست داد...در حالیکه ایرانی ها با صدای بلند اصرار دارند لغو تحریم ها سریع خواهد بود، اوباما بار دیگر در مورد لغو تدریجی تحریم ها مصر بود و خواستار مذاکرات خلاقانه برای رسیدن به توافقی شد که به طرف مقابل اجازه می دهد به فضای سیاسی داخلی خود نشان دهد توافق قابل قبول است.

به نوشته این نشریه، مهم ترین نکته این است که ایران همزمان با امضای توافق از بابت لغو تحریم ها 50 میلیارد دلار بهره مند می شود؛ در حالیکه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2013 تنها 370 میلیارد دلار بوده است و احتمال عنصر لغو تدریجی تحریم ها تنها در توافق نهایی اشاره می شود و واقعی نیست. در مورد نظارت ها نیز ایرانی ها اجازه نظارت بر تاسیسات نظامی خود را نمی دهند.

'نیویورک پست' افزوده است: ایرانی ها توانسته اند در مورد همه موضوعات مهم از دولت اوباما امتیاز بگیرند، از ادامه کار چند هزار سانتریفیوژ تا ادامه غنی سازی و حفظ سایت فردو که زیر کوه هاست. عقب نشینی اوباما به آخرین سنگر یعنی بازگشت سریع تحریم ها در صورت موارد نقض تعهد ایران نیز بی فایده است، اما ایران در این صورت می تواند به روسیه و چین تکیه کند. روس ها همین اخیرا با فروش سامانه دفاع موشکی به ایران نادرستی فرضیات اوباما را نشان دادند.

همانطور که 'مایکل دوران' از موسسه هودسون می گوید: ایران در طی مذاکرات طولانی با غرب سه هدف داشته است: حفظ تاسیسات هسته ای اش، سست کردن پایه تحریم ها و از بین بردن نظام حقوقی که این کشور را منزوی می سازد.

اکنون اوباما در آستانه محقق کردن هر سه این هدف ها برای ایران است زیرا از نظر وی تنش زدایی با ایران بیشتر از هر چیز دیگری ارزش دارد.

هر چند این امر قابل تغییر است، نمی دانیم چطور مشروعیت بخشی به برنامه هسته ای ایران، پاداش اقتصادی عمده به این کشور و خروج از انزوای تهران رفتار برتری جویانه آن را تغییر می دهد. همه دلایل از آن حکایت دارد که ایران به جسارت های خود ادامه می دهد و اکنون از کمک های اقتصادی آمریکا نیز برخوردار است.
نظرات بینندگان