arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

ارسال محموله هسته‌ای از پاکستان به عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه آمریکایی از ارسال یک محموله هسته ای از پاکستان به عربستان به دنبال افزایش احتمال توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از وال استریت ژورنال، کاخ سفید مدعی بود که با حل پرونده هسته ای ایران و انجام توافق با این کشور از به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه جلوگیری می کند اما باید گفت که چنین مسابقه ای به راه افتاده و پاکستان اخیرا یک محموله هسته ای را به عربستان ارسال کرده است.

پاکستان از جمله کشورهای دارای تسلیحات هسته ای است که با هیچگونه فشاری از سوی غرب مواجه نیست.

به نوشته این رونامه، تحویل محموله هسته ای به عربستان از سوی پاکستان پس از افزایش احتمال رسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق جامع بوه است.

این روزنامه آمریکایی توضیح بیشتری در مورد این محموله و اینکه چه تجهیزات و یا تسلیحاتی در آن بوده نداده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که در سال گذشته دبکا فایل یک سایت صهیونیستی اعلام کرد عربستان سعودی از موشکی قاره پیما با برد ۲۶۵۰ کیلومتر و با قابلیت حمل کلاهک اتمی رونمایی کرده است.

در اسفند ماه سال گذشته نیز فایننشال تایمز از وجود یک تفاهم هسته ای غیر رسمی بین ریاض و اسلام آباد خبر داده بود.

در همان زمان روس ریدل تحلیلگر سابق سیا با اشاره به این موضوع که پاکستان بیشترین سرعت افزایش زرادخانه هسته ای در جهان را دارد از احتمال تعهد این کشور به تامین بمب اتم برای عربستان سعودی خبر داد.

کارشناس فعلی موسسه بروکینگز گفت: در حال حاضر هیچ کس نمی داند که آیا در این خصوص توافقی بین عربستان و پاکستان صورت گرفته است یا نه.

وی با طرح این سوال که چرا زرادخانه هسته ای پاکستان با سرعت در حال تقویت است و سرعت تولید سلاح اتمی در آن ۲ تا ۳ برابر هند است گفت: این سوال مطرح است که آیا این کشور شریک خارجی دارد؟

وی در ادامه می گوید: ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد اما من احتمال می دهم که مذاکراتی بین عربستان و پاکستان در این خصوص بوده است و احتمالا پاکستان متعهد شده است که بمب اتمی عربستان را تامین کند.
نظرات بینندگان