arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
خطاب به لبنانی ها

سفیرسعودی ها درلبنان: توفان قاطعیت تمام شد، شما هم کوتاه بیایید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی عواض عسیری سفیرعربستان درلبنان که پیش از این برای مخالفان تجاوز نظامی سعودی ها علیه ملت مظلوم یمن خط و نشان می کشید، با تاکید به اینکه آل سعود مجبور به پذیرش توقف توفان قاطعیت شد از همه طرف های لبنانی خواست آنها هم کوتاه بیایند و این موضوع را دنبال نکنند.

به گزارش ایرنا،عسیری درمراسمی که انجمن خیریه اسلامی المقاصد برای تجلیل از او برگزار کرد وبیشتر نیروهای گروه 14 مارس به ویژه حزب جریان المستقبل در آن حضور داشتند، تاکید کرد:عمیات توفان قاطعیت علیه یمن خاتمه یافته است و ما خواستار همراهی لبنانی ها با این تصمیم پادشاه سعودی ها هستیم.

وی که تغییر لحنش ناشی از شکست عملیات توفان قاطعیت علیه یمن آشکار بود و از روی دست نوشته سخنرانی کرد، گفت: پادشاهی عربستان چند روز قبل پایان توفان قاطعیت علیه یمن و آغاز مرحله بازگشت امید را اعلام کرد و بر این اساس امیدواریم همه طرف های لبنانی با این تحول همراهی کنند تا لبنان به سمت برقراری آرامش و کم شدن التهاب ها و دورشدن شبح فتنه از آن حرکت کند.

سفیرعربستان در لبنان افزود: عربستان خواستار یکپارچگی صفوف لبنانی ها و همدلی و نزدیکی بین آنها است و از هم گسیختگی و دو دستگی و فاصله افتادن بین لبنانی ها را نمی خواهد.



** پیام برادرانه !!

عسیری اضافه کرد: مایلم از این تریبون اسلامی پیام برادرانه ای را هم به شخصیت ها و رهبران لبنانی در حال گفت وگو (حزب الله و جریان المستقبل) بفرستم و از آنان بخواهم در زمینه تداوم گفت وگو بین همه لبنانی ها تلاش کنند و راه را برای تکمیل روند انتخاب رییس جمهور جدید هموار سازند.

وی درعین حال از همه لبنانی هایی که از سعودی ها در تجاوز علیه یمن و کشتار ملت مظلوم این کشورعرب مسلمان حمایت کرده بودند ، تشکر کرد و در سخنانی ملایم تر و عاری از خط و نشان از لبنانی هایی هم که با این تجاوز موسوم به توفان قاطعیت مخالفت سرسختانه کرده بودند، گلایه کرد.

سفیر سعودی ها در لبنان این بار از حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله دبیرکل آن که با اظهارات روشنگرانه خود اهداف شوم این تجاوز سعودی – آمریکایی را برملا کرد، نامی نبرد و تنها ادعا کرد که مخالفت ها به نفع برخی طرف های منطقه ای و نه لبنان بوده است.

عسیری که سخنانش بیانگر خشم او از تاثیر اظهارات روشنگرانه دبیرکل حزب الله بود، افزود: به خطر انداختن منافع لبنان و لبنانی ها به نفع چه کسی است؟ چرا به عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می تازید؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بهترین پاسخ به کسانی که می گفتند سلاح های خریداری شده از فرانسه با هبه سه میلیارد دلاری سعودی ها به لبنان نمی رسد اما نخستین محموله آن تحویل شد، این است که لبنان احتیاج به همبستگی همه گروه های سیاسی دارد تا بتواند از وجود کشورشان حمایت کند.

سفیر سعودی ها ادعا کرد: برخی کشورها مانند ایران باید از گشایش سیاسی ، اعتدال و زندگی مسالمت آمیز در لبنان الهام بگیرند.

عسیری ادامه داد: عربستان برخلاف برخی کشورها که در صدد ایجاد فتنه در داخل لبنان و دیگر کشورهای منطقه هستند برای گفت وگو و آرامش و مصالحه تلاش می کند.

وی در حالی این ادعاها را مطرح کرد که آل سعود همین دیروز ده ها تروریست تکفیری سعودی را که برای ایجاد فتنه و جنگ به لبنان آمده و چندسال در زندان های این کشور بوده اند، با یک فروند هواپیمای اختصاصی به ریاض منتقل کرد.

عسیری هیچ اشاره ای به مرگ ماجد الماجد تروریست خطرناک سعودی که در بیمارستان نظامی لبنان به طرز مشکوکی به هلاکت رسید و یا تروریست های تکفیری که در هتل نزدیک سفارت سعودی ها در بیروت به هلاکت رسیدند، نکرد و این معنای تلاش آل سعود برای ایجاد آرامش در لبنان است.

سفیر سعودی ها در لبنان هیچ اشاره ای به حمایت های مالی وتسلیحاتی آل سعود از تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره و القاعده برای ریختن خون بی گناهان و تخریب زیرساخت ها و ارتش های کشورهای مسلمان عرب مانند سوریه و عراق و یمن نکرد.

وی در حالی مدعی دموکراسی و زندگی مسالمت آمیز است که هنوز زنان در عربستان یک شخصیت مستقل ندارند و حتی نمی توانند رانندگی کنند، انتخابات و قانون اساسی در این کشور معنا و مفهوم ندارد و یک خانواده مستبد بر آن حکومت و ثروت های مردم آن را چپاول می کند.
نظرات بینندگان