arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

هشدار درباره وقوع فاجعه انساني در يمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شبکه خبري بي بي سي عربي در گزارشي اوضاع انساني در يمن را بسيار ناگوار دانسته و احتمال وقوع فاجعه انساني در اين کشور را زياد دانسته است.

به گزارش پايگاه خبري بي بي سي، اوضاع انساني در يمن هر روز ناگوارتر از قبل مي شود، و اين مساله با کمياب شدن سوخت در کل شهر صنعاء پايتخت يمن و ديگر شهرهاي بزرگ اين کشور مي رود تا يمن را با بحراني جدي رو به رو سازد.

اکنون اهالي يمن اگر غذايي هم فراهم سازند براي پخت آن حتي سوخت مناسب در اختيار ندارد و اگر قرار هم قرار باشد سوختي تهيه شود، گاز بسيار محدود است که بيشتر براي به حرکت در آوردن خودروها از آن استفاده مي شود.

هم اکنون در مناطق دور افتاده يمن مردم براي نقل و انتقال کالا از چهارپايان استفاده مي کنند و محصولات کشاورزي و مواد غذايي تنها با اين چهارپايان از جايي به جاي ديگر منتقل مي شود.

با وجود وعده ها براي فراهم شدن سوخت مورد نياز مردم از سوي شرکت نفت يمن و شرکت صافر هنوز اين سوخت به بازار مصرف انتقال نيافته است اگر چه مسئولان اين دو شرکت از انتقال بخش قابل ملاحظه اي از سوخت به شهرها خبر داده اند اما هنوز اين مشکل به قوت خود باقي است.

حتي غذا و مواد خوراکي مردم که از کالاهاي اساسي مورد نياز به شمار مي آيند اکنون در بازارهاي داخلي يمن با کمبود شديد روبه رو شده است و قيمت برخي از اين کالاهاي اساسي 80 تا 90 درصد افزايش قيمت را شاهد بوده است.

ادامه آوارگي مردم يمن و بخصوص کوچ اجباري اهالي شهر صنعاء پايتخت يمن به ديگر شهرها و افزايش خشونت هاي ناشي از جنگ برضد يمن و ادامه اين درگيرها باعث شده است تا برخلاف صنعاء شهرهاي تعز ، عدن ، الحوطه ، الضالع ، عتق ، بيحان ، مارب و لودر بيش از ساير شهرهاي ديگر اين کشور امنيت داشته باشند.

هم اکنون بخش اعظم آوارگان يمني که به استان هاي جنوبي اين کشور کوچ کرده و آواره شده اند در مدارس اين استان ها سکونت گزيده‌اند و در اين مدارس با شرايط بسيار سخت مواجه هستند.

اما در استان هاي شمالي يمن بيشتر مردم به خانه بستگان و نزديکان خود پناه مي آورند و بيشتر اين منازل در روستاها واقع شده است در اين مناطق حملات به صورت پراکنده اي ادامه دارد.

از 15 روز قبل تا به امروز اهالي شهر صنعاء پايتخت يمن با قطع کامل جريان برق رو به رو شده اند چرا که در جريان حملات اخير بر اين کشور دکل هاي انتقال جريان برق به اين استان از مارب به صنعاء منهدم شده است حتي به گفته منابع آگاه، تاسيسات انتقال برق در مارب هم با مشکلاتي روبه رو شده است.

هم اکنون گفته مي شود در هر روز تنها يک الي 2 ساعت برق در صنعاء وجود دارد و اين ميزان از برق نيز از طريق تاسيسات قديمي توليد برق در يمن تهيه مي شود.

البته در يمن برخي از خانواده‌هايي که از وضع درآمد و سطح اقتصادي خوبي برخوردار بودند براي حل مشکل برق به خريد صفحه‌هاي توليد برق از انرژي خورشيدي پناه برده اند و از اين طريق برق مورد نياز براي موارد ضروري را تهيه مي‌کنند.

البته مقامات پزشکي يمني از احتمال شکل گيري فاجعه بزرگ انساني در اين کشور خبر داده اند، حتي پيش بيني شده است هزاران يمني به دليل شيوع بيماري هاي مسري دچار مشکلات بهداشتي شوند و يکي از مهم ترين بيماري هايي که احتمال شيوع آنها قوت يافته بيماري هاي کليوي و نارسايي کليه است، چرا که سوخت ناياب شده است و آب شرب سالم هم مي توان گفت ديگر در اين کشور کم شده است از اين رو در برخي از نقاط يمن خطر شيوع وبا هم افزايش يافته است.

در اغلب شهرهاي بزرگ و کوچک يمن زباله هاي شهري جمع آوري نشده است و تراکم اين پسماندهاي شهري باعث بروز نگراني هاي بهداشتي و درماني شده است.

در برخي از مناطق يمن به دليل آسيب‌هاي جدي که به تاسيسات فاضلاب شهري وارد آمده ، آب‌هاي فاضلاب با آب شرب مصرفي مردم در هم آميخته است و اين امر براي سلامت مردم يک تهديد بسيار جدي است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان