arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۸۹

60 لیتر بنزین 400تومانی هدیه نوروزی دولت

بر اساس اعلام مسئولان مختلف دولتی، تاکنون اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای ایام نوروز در سطح دولت نهایی شده اما برای تصمیم گیری نهایی کل طرح در قالب یک بسته پیشنهادی به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروز در قالب بسته‌ای پیشنهادی به دفتر رئیس جمهوری ارسال شده است که پیش بینی می شود در ایام نوروز علاوه بر سهمیه فروردین ماه، 50 تا 60 لیتر بنزین نوروزی هم به خودروها اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای به پایان رسیدن سال همچون سالهای گذشته اختصاص سهمیه ویژه سفر برای ایام نوروز به یک سوژه داغ پایان سال تبدیل شده است.

بر اساس اعلام مسئولان مختلف دولتی، تاکنون اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای ایام نوروز در سطح دولت نهایی شده  اما برای تصمیم گیری نهایی کل طرح در قالب یک بسته پیشنهادی به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.
 
پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد که تاکنون دو سناریوی 50 و 60 لیتر جدا از سهمیه فروردین ماه برای اختصاص سهمیه ویژه نوروزی در نظر گرفته شده است که در صورت موافقت رئیس جمهور، این سهمیه به خودروهای مختلف شخصی و عمومی اختصاص می یابد.
 
با توجه به اینکه مطابق با سیاستهای قیمتی دولت امکان اختصاص سهمیه ویژه بنزین خودروها با قیمت 100 تومانی (یارانه ای) به طور کامل منتفی شده است، قیمت بنزین ویژه ایام نوروز با نرخ نیمه یارانه ای 400 تومان اختصاص می یابد.
 
تاکنون برای استفاده از سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت به هیچ وجه محدودیت زمانی تعریف نشده است.
 
دست باز دولت برای اختصاص سهمیه بنزین نوروزی
 
از ابتدای بهمن ماه سالجاری به متوسط 51 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
 
در همین حال با توجه به کاهش سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت پیش بینی می شود با ورود به آخرین ماه سال مصرف این حامل انرژی کاهش بیشتری یابد.
 
همزمان با کاهش مصرف بنزین در بخش حمل و نقل تولید این فرآورده نفتی در پالایشگاههای کشور هم روندی رو به افزایش داشته است. به طوری که با بهره برداری رسمی از طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان تولید این محصول نفتی افزایش یافته است.
 
پیش بینی می شود با تکمیل طرحهای توسعه ای این دو پالایشگاه نفتی تا هفته های آینده ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهی ایران از مرز 50 میلیون لیتر در روز عبور کند و در این صورت بدون نیاز به واردات از خارج کشور و یا تولید بنزین در صنایع پتروشیمی حتی با اختصاص سهمیه نوروز امکان تامین نیازهای داخلی از محل پالایشگاههای نفت وجود دارد.
 
این در حالی است که مطابق با برنامه زمان بندی در وزارت نفت از اواسط بهار سال آینده به تدریج هشت طرح توسعه و بنزین سازی در پالایشگاههای نفت تهران، آبادان، لاوان، اصفهان و تبریز راه اندازی می شود و در مجموع ظرفیت تولید بنزین ایران از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد.
 
خودروهای لوکس تنها طرفداران بنزین 700 تومانی
 
به گزارش مهر، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت برخی از فرآورده های نفتی امکان عرضه بنزین با ساه نرخی یارانه ای (بنزین ذخیره شده در کارتها)، نیمه یارانه ای (بنزین 400 تومانی) و آزاد (بنزین 700 تومانی) در سطح جایگاههای کشور فراهم شد.
 
با گذشت بیش از دو ماه از اجرای این قانون و افزایش نرخ بنزین آزاد تاکنون فروش بنزین 700 تومانی در جایگاهها با استقبال خودروسواران مواجه نشده است به طوری که تنها برخی از صاحبان خودروهای لوکس برای خرید بنزین آزاد 700 تومانی روی خوش نشان داده اند.
 
بر اساس اعلام مسئولان دولتی سهمیه بنزین 100 تومانی و 400 تومانی به خودروهای ساخت داخل با قدرت موتور بالاتر از دو هزار سی سی و خودروهای لوکس خارجی با قدرت موتور بالای یکهزار و 300 سی سی اختصاص نمی یابد اما برای این خودروها کارت هوشمند سوخت صادر شده است.
 
در بهمن ماه سالجاری به استناد آمارهای رسمی وزارت نفت به طور متوسط روزانه 11 میلیون لیتر بنزین با نرخ 100 تومانی، بیش از 31 میلیون لیتر با نرخ 400 تومانی، 2 میلیون لیتر بنزین سوپر و تنها چهار میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد 700 تومانی در سطح جایگاهها توزیع شده است.
 
سهم خودروهای لوکس داخلی و خارجی از مصرف روزانه چهار میلیون لیتر بنزین 700 تومانی حدود سه میلیون لیتر در روز بوده است و عملا سایر خودرو سواران هنوز تمایلی برای استفاده از بنزین با نرخ آزاد ندارند.
نظرات بینندگان