arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

آمریکا باز هم ناآرام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بالتیمور در شرق آمریکا عصر روز گذشته باز هم صحنه اعتراضات مردم به کشته شدن جوان سیاه پوست آمریکایی بود؛ اعتراضاتی که مقام های این شهر را وادار به اعتراف درباره برخورد نامناسب با جوان کشته شده آمریکایی به دست پلیس کرد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اسکای نیوز؛ عصر دیروز، شنبه صدها تن از مردم بالتیمور آمریکا در اعتراض به کشته شدن «فردی گرای» به دست پلیس این کشور و برخورد خشونت آمیز با سیاه پوستان به خیابان ها آمدند.

فردی گرای 25 ساله در 12 آوریل (23 فروردین) به علت شکستگی در ستون فقرات هنگام دستگیری وی از سوی پلیس آمریکا درگذشت؛ حادثه ای که همچنان شعله اعتراضات را در آمریکا روشن نگه داشته است.

فردی به اتهام همراه داشتن سلاح سرد (چاقو) با ضرب و شتم و خشونت شدید از سوی پلیس مواجه شد؛ برخوردی که به شکستن ستون فقرات وی منجر شد.

جوان سیاه پوست ابتدا به مرکز پلیس این شهر صنعتی آمریکا و با وخیم تر شدن حال او به بیمارستان منتقل شد اما یک هفته بعد در آنجا درگذشت.

پلیس بالتیمور روز جمعه اذعان کرد که در نجات جان جوان آمریکایی کوتاهی کرده و اقدامات درمانی را بموقع فراهم نکرده است.

«آنتونی باتس» کمیسر پلیس می گوید که فردی گرای وقتی سوار خودروی پلیس شد، کمربندش توسط ماموران بسته نشده بود که این نقض سیاست دپارتمان پلیس است. «کوین داویس» معاون کمیسیونر پلیس می گوید علیرغم درخواست های مکرر، گری تحت مراقبت پزشکی قرار نگرفته بود. این در حالی است که افسران پلیس می بایست وقتی او را دستگیر کردند، برای گرای مصدوم آمبولانس خبر می کردند.

پلیس آمریکا اما درباره خشونت پلیس در برخورد با مظنونان چیزی نگفت.

از زمان مرگ این جوان سیاه پوست آمریکایی تقریبا هر روز عصر تجمعاتی در اعتراض به خشونت و نژادپرستی در آمریکا برگزار می شود.

شعار اصلی معترضان در این تجمعات «بدون عدالت صلحی برقرار نمی شود» است.

هنوز تشییع جنازه جوان آمریکایی به دلیل لزوم تکمیل تحقیقات انجام نشده و قرار است روز دوشنبه (فردا) این مراسم برگزار شود.

ویدیوی عملیات دستگیری گرای که از سوی یک رهگذر تصویربرداری شده نشان می دهد که دو پلیس جوان سیاه پوست را که از درد فریاد می کشد روی زمین خواباندند سپس او را در خودروی پلیس انداختند و خودروی مذکور بارها در مسیر به سوی مرکز پلیس متوقف شد.

مسئولان آمریکایی بعد از این حادثه و با افزایش اعتراض های مردمی ناچار به برکنار کردن شش نیروی پلیس شدند.

مرگ این جوان سیاه پوست آمریکایی جدیدترین حلقه از زنجیره حوادث مشابهی است که در ماه های اخیر برای چندمین بار تکرار می شود و تنش های نژادی را با اعتراض سیاه پوستان به برخورد خشونت آمیز و نژادپرستانه مسئولان آمریکایی تشدید کرده است.
نظرات بینندگان