arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
پايمردى از بقاياى جام بلايتان سرازير است

نامه فرزند آیت الله جوادی آملی به آیت الله هاشمی رفسنجانی

اكنون كه جامعه انديشه انقلاب را از بينش و دانش و روش و منش شما مى آموزد نه تنها مطمئن است كه سخنان جاهلانه بر سيماى شما گردى نمى نشاند و رفتار نابخردانه بر اندامتان غبارى نمى فشاند، بلكه شاهد است كه راستى و صداقت از كاسه صبرتان فرو مى چكد و استقامت و پايمردى از بقاياى جام بلايتان سرازير است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرزند آیت الله جوادی آملی طی نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی از سخنرانی ایشان در مراسم گرامیداشت بانوی انقلاب تجلیل کرد و گفت: جامعه مطمئن است كه سخنان جاهلانه بر سيماى شما گردى نمى نشاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل این نامه در پی می آید:
 
محضر شريف و گرانقدر آية الله هاشمى رفسنجانى ( دام مجده)

با اهداء سلام و تحيّت

خاطر گرامى استحضار دارد كه جامعه و نظام اسلامى در مسير دستيابى به توسعه و پيشرفت مادّى و رشد و تعالى معنوى لزوماً از فرازهاى پيچيده و فرودهاى دشوارى مى گذرد كه احياناً ناچار است هزينه هاى فراوانى در جهت پشت سر نهادن موانع سخت و يا فراهم نمودن شرائط سازنده پرداخت نمايد. بدون شك اگر روشنگريهاى ارباب فكر و خرد و اصحاب همّت و مدد از يك سو و اعتماد و اطمينان مردم و همراهى و حمايت  آنها از سوى ديگر نباشد اين هزينه ها به مراتب افزايش يافته و راهيابى به هدف سخت و دشوار خواهد گرديد.

براى اينجانب كه خود در محفل عظيم تكريم از بانوى انقلاب سركار خانم خديجه ثقفى ( قدّس سرها) حاضر بوده و مستقيماً بيانات جنابعالى را استماع مى نمود ، بسيار گوارا بود كه در سالگرد ولادت عطيّه الهى و كوثر ربّانى حضرت زهراى اطهر (عليها السلام ) و همچنين سالروز ميلاد فرزند راستين آن حضرت ، از نزديك شاهد نكوداشت مقام والاى همسر مكّرم امام راحل ( ره ) باشم . بانوئى كه به حق و صدق نام خديجه ( سلام الله عليها ) را بر خود داشت و شايد به جرئت بتوان گفت نقش و تأثيرى كه حضرت خديجه كبرى ( س ) اسوه تقوا و طهارت و نمونه گذشت و پارسائى در برابر رسول مكّرم اسلام ( ص ) داشت همسر و كفوّ امام راحل ( ره ) نيز به نوبه خود كه كفوّ و همتائى بى همتا براى خمينى كبير (رضوان الله تعالى عليه ) بود چنين رسالتى براى خويش احساس مى نمود. او در خلوت و تنهائى و يا در جلوت و پيدائى ياور امام و بر باورهايش مهر تأييد بود ، او كه با صبر و تمكينش بلكه تسليم و رضايش مسير دشوار امام ( ره ) را هموار و آسان مى ساخت در طول قريب يك قرن همراهى و مصاحبت لب به شكايت نگشود و همانگونه كه مولايمان امير مؤمنان ( عليه السلام ) در شأن همسر عزيز و شفيق خود بيان داشت : نعم العون على طاعة الله ، چنين مسئوليتى را در برابر امام و رهبرش و اينبار نه همسرش احساس مى نمود .

درباور نگارنده آن نشست كه به بانوى انقلاب لقب يافت بسيار شكوهمند به ياد ماندنى و به تعبير شما تاريخى بود  زيرا تجليل از شخصيّتى بود كه تمام ابعاد وجودى او در مسير اراده و رضايت الهى قرار داشت ، اگرآن بانو از جايگاه همسر امام( ره ) بنيانگذار انقلاب و نظام  مورد مطالعه و بررسى قرار گيرد تمام همّ و اراده اش در مسير اهداف  والاى امام ( ره ) كه نجات دين از بند استعمار و آزادى جامعه از قيد استبداد بود مصروف مى گشت. اگر او را از منظر مادر شهيد آن هم شهيدى همانند آية الله مصطفى خمينى ( ره) و يا از جايگاه مادر داغدار فرزند رشيدى همچون حجة الاسلام و المسلمين احمد خمينى ( رض) مورد بررسى و تحقيق قرار گيرد صاحب مقام رضا و متولّى مكانت صبر بود و اگر از مقياس تدبير و تربيت فرزندانى فرزانه ، شايسته و فاضل مورد ارزيابى واقع شوند صاحب جمال تعليم و كمال تربيت بود و اگر از نگاه زن بودن مورد مطالعه قرار گيرد هنرمندى بود كه كمالات انسانى و فضائل نفسانى و شايستگيهاى رفتارى را در خود جمع داشت او وقار ، نجابت و شكوه زن بودن را در تمامى شئون آن حفظ نموده و صيانت نمود و هرگز تا زنده بود اجازه نداد تا گرد كمترين ستايشى بر آستان بلند فضائلش بر نشيند. در تبيين شخصيت والاى اين بانوى عظيم الشأن ، آية الله جوادى آملى در يك كلمه پر معنا ايشان را ستود و عقيله انقلاب لقب داد .

 اينجانب ناظر و حاضر بود كه چگونه شما با توجّه به شناخت عميق نسبت به امام ( ره ) و بيت شريفشان با عزمى جزم و اراده اى مصمّم تلاش داشتيد تا اين كوه سر به فلك كشيده كمالات و اين پهندشت بيكرانه فضائل را به جامعه تشنه و علاقمند معرّفى نمائيد تا شايد قطعه اى از اين صحراء و يا قطره اى از اين دريا بهره جامعه اى شود كه اكنون از آن دور مانده و در حسرت رتبه اى از اين مقام حيران است .

از ويژگيهاى برجسته اى كه ازايشان به يادگار نهاديد عشق وافر و ارادت سرشار ايشان به انقلاب و اينكه هر آنچه موجب كجروى و انحراف از مسير انقلاب شود ايشان را دل آزرده ، رنجور و نگران مى نمود ، تقاضاى حضور ازشما در يكى از گذرگاههاى پيچيده نظام نشانگر ارادت كامل و عشق شامل ايشان به بقاء و پايدارى نظام بوده است . انتظار مى رفت هر كسى با هر انديشه اى و يا با هر انگيزه اى حريم اين حرم را كه خاستگاه همه افتخارات و مبداء همه شكوهمنديهاى روزگار ماست پاس بدارد و آن مكانت رفيع را كه نقطه اتكاء و مركز اعتماد است از تمامى شهوتها ، شبه ها و شائبه ها منزّه داشته و حفظ و صيانت نمايد .

 درود بر كسانى كه دنيا و جلوه هاى آن را به درستى و راستى مى شناسند و از فرازش بهره شكر برده و از فرودش ميوه صبر مى چينند ، بلكه در هر دو حال جام رضا مى نوشند و بر تسليم در برابر حق اصرار مى ورزند .

درود بر ره پويانى كه با تأسّى از باريافتگان به درگاه الهى مى كوشند تا خويشتن خويش و پيكر پاره پاره جامعه را در نهايت إتقان و كمال إحسان بر صراطى كه اكنون باريكى آن به موئى و تيزى آن به شمشيرى مى ماند، با اعتصام به مستمسك الهى به سر منزل مقصود برسانند

اكنون كه جامعه انديشهء انقلاب را از بينش و دانش شما و انگيزه  آن را از روش و منش شما مى آموزد و شما را روح و باطن انقلاب و فراتر از جريانها و برتر از جناحها مى شناسد ، مطمئن است كه سخنان جاهلانه بر سيماى شما گردى نمى نشاند و رفتار نابخردانه بر اندامتان غبارى نمى فشاند . بلكه شاهد است كه راستى و صداقت از كاسه صبرتان فرو مى چكد و استقامت و پايمردى از بقاياى جام بلايتان سرازير است .

در چنين حالات و شرائطى است كه مى توان به راز و رمز بيانات حضرت رسول نبوى ( ص ) به برادر و وزير خويش حضرت ولىّ علوى ( ع ) پى برد كه فرمود : [  إنّ منكم من يقاتل على التأويل كما قاتل معى على التنزيل ] و روشن است كه مبارزه بر تآويل به مراتب از پيكار بر تنزيل دشوارتر است .

نگارنده اين سطور در بهت و حيرت كلام حضرت مولا (ع ) مانده است كه چگونه ممكن است انسانى بر فراز مسند ولايت الهى تكيه دهد امّا در عينحال از غربت و مظلوميّت خويش حكايت و نه شكايت نمايد كه ؛[ الدّهر انزلنى ثمّ انزلنى ... امّا آنچه مولاى دو سرا را در مسير حق و صدق استوار و در جهت عدل و داد پايدار مى دارد بيان دلنشين حضرت نبوىّ ( ص ) است كه فرمود : طوبى للغرباء.

عزّت و سر بلندى نظام و عظمت و اقتدار معنوى مقام معظّم رهبرى آرزوى همگان است .

 ارادتمند. مرتضى جوادى آملى
نظرات بینندگان