arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

تشديد اختلافات خاندان آل سعود در پي شکست در جنگ يمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تشديد اختلافات درون خاندان آل سعود در پي شکست در يمن، پيشنهاد وسوسه انگيز عربستان براي ترغيب سربازان مصر به حضور در جنگ زميني عليه يمن، اعزام اتباع خارجي از سوي عربستان به يمن و وحشت پراکني نيروهاي گارد ملي عربستان در جنوب اين کشور از جمله تحولات عربستان در ارتباط با جنگ يمن است.

منابعي سعودي در صنعا از اختلافات شديد بين اعضاي خاندان آل سعود خبر دادند.
اين منابع تصريح کردند: اختلاف بين «محمد بن سلمان»، وزير دفاع سعودي و فرمانده عمليات عليه يمن با «محمد بن نايف بن عبدالعزيز» جانشين وليعهد و وزير کشور به بهانه حمله به يمن و در واقع به خاطر آينده نگري دو طرف در مورد جانشيني سلطنت در کشور عربستان شدت گرفته است.

به گفته منابع سعودي بن نايف و بن سلمان با به رخ کشيدن نيروهايشان به دنبال اثبات موجوديت خود هستند، بن نايف از تهديد داعش عليه عربستان سخن مي‌گويد و بن سلمان به يمن حمله کرده است و بدين ترتيب مناقشه بين دو طرف بر سر تصدي قدرت در عربستان بالا گرفته است.

اين منابع گفتند:«متعب بن عبدالله» وزير گارد ملي عربستان هم به صورت محرمانه مانع مشارکت گارد ملي در حمله به يمن شده و به همين دليل شاه سعودي متعب را در مضيقه گذاشته و تاکيد کرده که اگر بخواهد با دستور پادشاه مخالفت کند برکنار مي‌شود.

به گفته اين منابع، متعب همچنان تصاوير پدر مرحوم خود را به جاي شاه جديد سعودي در همه دفاتر و اداره‌هاي وابسته به گارد ملي نگاه داشته و مي‌خواهد دستگاه نظامي وي مستقل باشد و هيچ دستوري از پادشاه نگيرد.

منابع مذکور پيش‌بيني کردند که اين اختلاف نظرها طي چند ماه آتي به درگيري جدي بين بن نايف و بن سلمان منجر شود چرا که هر دو به دنبال سيطره بر حاکميت سعودي هستند.

9 هزار دلار جايزه هر سرباز مصري براي حضور در جنگ زميني عليه يمن
از سوي ديگر منابع ويژه به خبرنگار فارس خبر دادند که محمد بن سلمان وزير دفاع عربستان به عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهور مصر پيشنهاد داده در صورت مشارکت اين کشور در حمله زميني به يمن به هر سرباز مصري 9 هزار دلار جايزه مي‌دهد.

پيشنهاد وسوسه انگيز عربستان به مصر پس از آن مطرح شده که رئيس امنيت ملي کويت به عربستان ابلاغ کرده که کشورش از هر جنگ خارجي که امنيت داخلي آن را تضعيف کند دوري مي‌کند.

در همين حال منابعي ويژه به خبرنگار فارس گفتند: اعضايي از خاندان آل سعود ملک سلمان و فرزندش را عامل شکست عربستان در تجاوز به يمن دانستند.

اين منابع تاکيد کردند در پي مخالفت پاکستان و مصر در حمله زميني به يمن و عقب نشيني ترکيه از موضع خود در پي سفر اردوغان به تهران اختلاف بين سران سعودي بر سر يمن بالا گرفته است.

به گفته اين منابع، در خاندان آل سعود انتقادها از ضعف ارتش عربستان در برابر قدرت نظامي انصار الله و ارتش يمن و همچنين افزايش تهديدها عليه عربستان از سوي يمني‌ها در پي شکست عمليات طوفان قاطعيت شدت گرفته است.

ناظران يمني معتقدند اختلاف درون خاندان آل سعود به احتمال زياد به مناقشه داخلي قدرتمندي مبدل مي‌شود و بعيد به نظر مي‌رسد که شاهزاده سلمان و فرزندش با هم در قدرت بمانند بلکه يکي ديگري را سرنگون خواهد کرد و ديگر اعضاي اين خاندان هم به طرق مختلف زور بازوي خود را عليه يکديگر نشان خواهند داد.

تلاش عربستان براي جذب سربازان خارجي در جنگ يمن
از سوي ديگر در پي ناکامي عربستان در جذب کشورهايي عربي و اسلامي براي مشارکت زميني در يمن و کاهش نقش آمريکا در حمايت از اين تجاوز امروز عربستان در تلاش براي به کارگيري اتباع خارجي است.

منابعي ويژه به فارس گفتند که رژيم آل سعود علماي وهابي را براي ايراد نطق در شرکت‌هاي سعودي که کارگران خارجي در آنجا مشغولند اعزام کرده تا آنها را به بهانه دفاع از حرمين شريفين براي جنگ يمن ترغيب کند.

اين منابع گفتند که حدود يکصد کارگر پاکستاني شرکت بن لادن فعلا آموزش جنگ در داخل اردوگاه‌هاي سعودي در منطقه الطائف را آغاز کرده‌اند.

استقرار نيروهاي گارد ملي عربستان در استان‌هاي جنوبي و وحشت پراکني ميان شهروندان سعودي

در همين حال نيروهاي گارد ملي عربستان به دستور پادشاه در مناطق گسترده‌اي از استان‌هاي جنوب اين کشور و به خصوص در نجران مستقر شده‌اند به گونه‌اي که حضور اين نيروها در مناطق مسکوني موجب ترس و وحشت ساکنان شده چرا که اقدام به بازرسي از مناطق و نشانه گرفتن سلاح به سوي زنان و کودکان مي کنند.

اين منابع گفتنداين اقدام رژيم آل سعود به خاطر ترس از نفوذ وابستگان انصار الله در اقوام ساکن در مناطق جنوبي عربستان است که بيش‌تر آنها از مذهب اسماعيلي هستند که به مذهب زيدي انصار الله نزديک است.

به گفته اين منابع رژيم آل سعود در چارچوب طرحي موسوم به مقابله با پيامدهاي جنگ عليه يمن اقدام به کشتار چهره‌ها و شخصيت‌هايي در مناطق جنوب عربستان مي‌کند که تصور مي‌کند به آنها اعتمادي نيست.
نظرات بینندگان