arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

شرایط پیوند اعضای اتباع افغانستان در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت با تایید آزاد شدن پیوند کلیه افاغنه در ایران شرایط پیوند برای آنها را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، در پنجمین‌ماه گرم تابستان 93 بود که به دلیل تخلفات در حوزه پیوند علی الخصوص پیوند کلیه که متعاقب آن با مرگ یک خارجی از اتباع کشورهای عربی در ایران رخ داد، وزیر بهداشت با بررسی معضل قاچاق اعضاء (تخلفات در پیوند اندام‌ها) و با تشکیل شورای عالی پیوند در ایران به این مشکل پرداخت و در نهایت در مرداد سال 93 در یکی از نخستین مصوبات این شورا، ممنوعیت پیوند اتباع خارجی در کشورمان کلید خورد، کما اینکه انتقاداتی به این تصمیم گرفته شد ولی هاشمی بارها از این مصوبه دفاع کرد، زیرا معتقد بود تخلف بزرگی در حوزه درمان کشور رخ داده است و بهترین تصمیم مقطعی برای این امر فعلاً ممنوعیت پیوند اتباع خارجی در ایران است.

به هر حال پس از گذشت حدود 6 ماه و آرامش یافتن فضای پیوند در کشور و همچنین مطالبه مسلمانان همسایه کشورمان از جمله بیماران نیازمند پیوند از کشورهای عراق و افغانستان؛ تصمیم و مصوبه قبلی شورای عالی پیوند تغییراتی را شاهد بود، بطوریکه در اسفند سال 93؛ سیداحمد تارا مدیرکل سابق دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از آزاد شدن پیوند کلیه برای اتباع افغانستانی در ایران خبر داد و عنوان کرده بود که اتباع دیگر کشورها نیز به صورت موردی و با اجازه شورای عالی پیوند می‌توانند در ایران پیوند کلیه کنند.

براین اساس برای پیگیری بیشتر درباره وضعیت کنونی پیوند افاغنه در ایران، این مسئله از وزیر بهداشت پرسیده شد که سید حسن هاشمی با تایید آزاد شدن پیوند اعضای افاغنه در ایران به تسنیم گفت: البته طبق شرایطی این کار باید صورت پذیرد از جمله اینکه افاغنه ای که در ایران ازدواج می‌کنند یا اینکه به صورت قانونی در ایران در حال زندگی هستند.

به گزارش تسنیم، با آغاز جنگ‌های سخت میان نظامیان وابسته به شوروی سابق و شبه نظامیان مجاهدین افغان تعداد زیادی از مردم افغانستان به‌خاطر نجات از جنگ و فقر؛ افغانستان را ترک و به کشورهای مختلف پناهنده شدند که در این میان بیشترین آنان به ترتیب به پاکستان و ایران مهاجرت کردند. در میان کسانیکه بیش از همه از جنگ متضرر می‌گشتند، پشتون‌ها بیشتر به پاکستان و تاجیک‌های افاغنه به ایران پناهنده شدند. در نتیجه با وقوع انقلاب در سال 1357 و سپس حملهٔ شوروی به این کشور، صدها هزار نفر از مردم افغانستان به ایران آمدند. بر اساس آمارها حدود سه میلیون مهاجر افغان به‌تدریج وارد ایران شدند.
نظرات بینندگان