arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

پوتین: آمریکا با گروه های تروریستی ارتباط دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در یک فیلم مستند، آمریکا را به ارتباط با گروه های تروریستی در سطح بین المللی متهم کرد.

پوتین در فیلمی مستند به نام 'پرزیدنت' که روز یکشنبه از شبکه تلویزیونی روسیه1 پخش شد، گفت: آمریکا از تروریسم برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده است.

وی به عنوان نمونه به ارتباط و همکاری سازمان های اطلاعاتی آمریکا با گروه های تروریستی بین المللی فعال در منطقه قفقاز روسیه اشاره کرد.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: سازمان های اطلاعاتی روسیه شواهدی دال بر همکاری سازمان های اطلاعاتی آمریکا با برخی سران تروریست های فعال در منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان به دست آورده اند.

پوتین گفت: در گفتگو با جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا این اطلاعات را به وی بازگو کردم و وی وعده مساعدت داد. اما پس از 10 روز یک مقام امنیتی آمریکا به طرف روس اعلام کرد که آمریکا به همکاری با گروه های مخالف دولت روسیه ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: این در حالی است که مسکو در روابط با واشینگتن صادقانه رفتار کرد و روسیه نخستین کشوری بود که پس از حادثه 11 سپتامبر با آمریکا ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد.

رییس جمهوری روسیه گفت: آنها بر این باور بودند که اگر از هر گروه تروریستی که علیه روسیه مبارزه می کند حمایت کنند به نفعشان خواهد بود اما این گونه نیست و این رفتار در سطح بین المللی اشتباه و کوته بینانه است.

پوتین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که روسیه فکر می کرد آمریکا پس از فروپاشی شوروی و برقراری دمکراسی در روسیه و ازجمله همکاری در عرصه کاهش تسلیحات هسته ای، با این کشور روابط خوبی خواهد داشت اما رویدادها نشان داد که واشینگتن چنین نگاهی به روابط با مسکو ندارد.

وی در مورد تحریم های غرب و آمریکا در مورد روسیه گفت: این تحریم ها برای بازداشتن روسیه از پیشرفت بر کشور تحمیل شده است. این گونه تلاش ها همواره در تاریخ روسیه و از دوره تزار انجام گرفته است.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: اما در شرایط کنونی نباید به شدت ناراحت شویم. روسیه هیچ یک از معیارهای مناسبات بین المللی را نقض نکرده است. این امر مربوط به مساله اوکراین و موضوع کریمه و مبارزه با تروریسم بین المللی هم می شود.

وی ادامه داد: غرب روسیه را رقیب ژئوپلیتیکی خود می داند و سعی می کند مانع از پیشرفت این کشور شود.

پوتین گفت: نخبگان غربی و افراد حاکم بر این کشورها دوست دارند روسیه فقیر باشد و همواره از آنها کمک بطلبد. اما به محض این که روسیه قدرتمند می شود و به دفاع از منافع خود می پردازد غرب این کشور را رقیب خود می داند.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که کشورش هیچگاه در مساله کریمه کوتاه نخواهد آمد و تمام امکانات خود را برای دفاع از این منطقه از قلمرو خود به کار خواهد گرفت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان