arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۰۷۹
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

سخنان تکان‌دهنده مشاور جهانگیری / کوچ اجباری در سرنوشت میلیون‌ها ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بحران آب در ایران هنوز برای بسیاری از اقشار جامعه به یک باور تبدیل نشده است؛ چرا که به باور انبوهی از مردم، این سرزمین همیشه با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم کرده و حالا هم وضع بحرانی نیست! همین نگاه تا چندی پیش در بدنه مدیریتی کشور هم دیده می‌شد و کسی باور نداشت که مشکل داریم. بحث گسترده کردن جمعیت تازه و بیشتر ایرانی در عرصه‌های خاکی ایران هم یکی از همین استدلال‌ها بود که در دوره‌های اخیر مطرح می‌شد. اما حالا با تغییر رویکردهای مدیریتی کشور برخی مسائل اندک‌اندک روشن شده و برخی مسئولان متوجه وخامت اوضاع شده و کارهایی را برای مدیریت این بخش شروع کرده‌اند.

آن‌طور که عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست در این خصوص می‌گوید، در سال‌های گذشته وزارت نیرو جرأت اعتراف به واقعیت را نداشت؛ اما حالا بحران خشکسالی به اندازه‌ای رسیده که مسئولان متوجه قهقرای کشور شده‌اند، زیرا درحال حاضر ٧٠‌درصد جمعیت کشور با سرانه زیر ٩٠٠ مترمکعب آب در‌ سال زندگی می‌کنند و این از نظر استانداردهای جهانی یعنی رخداد فاجعه بزرگ. عیسی کلانتری که به تازگی سمت مشاوره از معاون اول دریافت کرده است، غروب شنبه به بنیاد ملی امید ایرانیان رفته بود تا  در جمع خبرنگاران، کارشناسان و پژوهشگران از همین واقعیت‌ها و وضع آبی کشور گزارشی دقیق دهد.

♦♦♦ در ادامه گزارش این نشست را می‌خوانید:

 ٩٧‌درصد آب‌های سطحی را خشک کردیم
عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دوران سازندگی در این جلسه با اعلام آمار تکان‌دهنده از ذخایر آبی کشور گفت: ایران با بهره‌برداری از ٩٧‌درصد آب‌های سطحی خود عملا تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده است. او ادامه داد: این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ٧٠‌درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ٥٠‌میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند. كلانتري با بیان این‌که سرانه آب تجدیدپذیر کشور به ١٠١‌میلیارد مکعب رسیده است.

بحرانی‌ترین وضع خشکسالی جهان در ایران
کلانتری با بیان این نکته که در زمینه بحران خشکسالی واقعیت‌هایی گفته نشده یا کتمان شده است یا با ناآگاهی از آن گذشته‌ایم، گفت: مسئولان دولتی تا امروز باور نداشتند که کشور دارد رو به قهقرا می‌رود و حالا متوجه این موضوع شده‌اند که کمی دیر است؛ مطابق با استانداردهای جهانی‌درصد بهره‌برداری از آب‌های سطحی نباید بیشتر از ٤٠‌درصد باشد. این درحالی است که بیشتر کشورهای پیشرفته حد ایده‌آل بهره‌برداری برای حفظ منابع آبی خود را لحاظ کرده‌اند که حداکثر ٢٥‌درصد برداشت است.

او افزود: تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به ٤٦‌درصد و در ایران با اختلاف فاحش به ٩٧‌درصد رسیده است. برای این‌که عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید عملکرد برخی از کشورهای جهان را در بهره‌برداری از آب‌های سطحی سرزمین‌شان مرور می‌کنیم: ژاپن ١٩درصد، آمریکا ٢١درصد، چین ٢٩درصد، هند ٣٣‌درصد و در کشوری مانند اسپانیا که از لحاظ اقلیم و ویژگی‌های جغرافیایی به ایران شباهت دارد تنها ٢٥درصد.

وزیر دولت پنجم گفت: این موضوع به آن معنی است که حتی در صورت بارش ایده‌آل و نفوذ آب به زیر زمین، جایی برای ذخیره آن وجود ندارد، در نتیجه آب در سطح خاک جاری شده و تبخیر می‌شود. این موضوع شورتر شدن خاک و از دست رفتن حاصلخیزی آن را به دنبال داشته است. درحال حاضر وضع آبی برخی از شهرهای ایران به سطحی رسیده است که آن شهرها از نظر تعاریف علمی و استانداردهای جهانی به «شهر مرده» تعبیر می‌شوند. به‌عنوان مثال درحال حاضر شاهرود و نیشابور از نظر هیدرولوژی شهر مرده به حساب می‌آیند و بخش عمده‌ای از شهرستان رفسنجان نیز شهر مرده تلقی می‌شود.

٥٠‌میلیون ایرانی باید مهاجرت کنند
وزیر اسبق کشاورزی با تأکید بر این‌که بحران خشکسالی در ایران به وضعیتی رسیده است که حیات و تمدن سرزمین در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: مطابق برآوردهای علمی، منابع کشش تأمین نیازهای جمعیت فعلی ایران را ندارد و در آینده نه‌چندان دور حدود ٧٠‌درصد جمعیت ایران باید از کشور مهاجرت کنند اما با وضع دیپلماسی خارجی ایران، کدام کشورها حاضرند ٤٠ تا ٥٠‌میلیون ایرانی را اسکان دهند؟!

وی ادامه داد: درحال حاضر در جزیره ماندیل هند ادامه سکونت غیرممکن شده است و این جزیره گاه و بیگاه به زیر آب می‌رود. این در شرایطی است که ماندیل تنها ٣٠٠‌هزار نفر جمعیت دارد اما دولت هند برای انتقال این جمعیت دچار دردسر شده است. ما چگونه می‌خواهیم برای اسکان قریب به ٥٠‌میلیون نفر ایرانی چاره‌اندیشی کنیم؟

گفتند توسعه پایدار غرب‌زدگی است!
کلانتری اشتباه‌های مدیریتی در دوره‌های گذشته را باعث رسیدن به این نقطه دانست و گفت: زمانی آمدیم گفتیم سیاستگذاری‌ها برای منابع کشور در راستای توسعه پایدار باشد اما عده‌ای گفتند توسعه پایدار و اصول غربی را کنار بگذارید. خود بنده در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی به خانم دکتر ابتکار شخصا نامه نوشتم و گفتم واقعا آب نیست و از لحاظ منابع آبی داریم رو به بحران می‌رویم. ایشان بی‌توجه شد و گفت چنین چیزی نیست! سازمان محیط‌زیست در ایران تا امروز یک سازمان مرده و تشریفاتی بوده است. همین الان آقایان هنوز دارند درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند.

او افزود: با این منابع آبی موجود و در صورت استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های صنعتی و در صورت فرض محال رسیدن به بهره‌وری ١,٥‌درصد تا‌ سال ١٤٠٤ تنها می‌توانیم برای ٣٣‌میلیون نفر غذا تولید کنیم. این در شرایطی است که بهره‌وری ما درحال حاضر تنها ٠.٢‌درصد است.

وی تأکید کرد: من حتی در این زمینه به مقام معظم رهبری نیز نامه نوشتم و آمار و ارقام و گزارش علمی خدمت‌شان ارایه دادم. گفتم اگر می‌خواهیم به جمعیت ١٥٠‌میلیون نفر برسیم قبل از هر چیز باید منابع آبی را نجات دهیم و پس از آن توان تولید ما در کشاورزی، تأمین غذا برای ٣٣‌میلیون نفر است برای تأمین غذای بقیه جمعیت باید به واردات فکر کرد.

هزینه کلان برای تبدیل آب شیرین  به آب شورتر از دریا!
کلانتری شیرین کردن آب را همراه با هزینه بسیار گزافی دانست و بیان داشت: در بسیاری از موارد شیرین کردن آب شور صرفه اقتصادی ندارد. جالب است که بدانید اشتباه‌های مدیریتی سال‌های گذشته باعث شده است که ما هزینه کلانی بدهیم و آب شیرین‌مان را به آب شور تبدیل کنیم آن هم آب شوری که غلظت نمک آن ٣,٥ برابر غلظت نمک آب دریای عمان است!

وی افزود: در‌ سال ٥١ آمریکایی‌ها به ایران آمدند و درباره پروژه احداث سد گتوند پژوهش کردند. طبق گزارش آمریکایی‌ها محل سد باید ١٤,٥ کیلومتر پایین‌تر از مخزن سد قرار می‌گرفت. علت این موضوع وجود گنبدهای نمکی گزارش شده بود اما مدیران وقت این گزارش‌ها را خیانت آمریکا به ایران دانستند و سد را روی گنبدهای نمکی احداث کردند. در آن زمان ١٣٠‌میلیارد تومان هزینه شد تا پتوی رسی روی گنبدهای نمکی قرار بگیرد اما با اولین آبگیری تمام پتوهای رسی از بین رفته و آب شیرین پشت سدها به آب شوری تبدیل شد که غلظت نمک آن ٣.٥ برابر غلظت نمک آب دریای عمان است. حالا این سد با مجموع سرمایه‌گذاری ٣‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومان علاوه بر شور کردن آب شیرین، سالانه ٣.٥ تن نمک به اراضی خوزستان اضافه می‌کند و خاک حاصلخیز منطقه را شور کرده است.

سدسازی بی‌حساب و کتاب رودخانه‌ها را خشک کرد
عیسی کلانتری همچنین با برگشت به عقب گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد، به ایشان اعلام شد اشتباه دوم را انجام نده و سد را آبگیری نکن که آب شیرین به آب شور تبدیل شود اما ایشان کار را به پیمانکار واگذار کرد تا دو خط لوله به طول ٢٧٠ کیلومتر از زیر سد رد کنند. برای این کار ٢‌هزار و ٢٠٠‌میلیارد تومان هزینه شد که درنهایت از لوله‌ای به قطر یک متر و ١٠ سانتی‌متر تنها ٢٠٠ لیتر آب خروجی داشته باشیم.  او افزود: مشکل ما نه‌تنها به برداشت بی‌رویه آب مربوط می‌شود که سدسازی‌های بی‌حساب و کتاب به این مشکلات دامن زده است. مسئولان ما از سدسازی به‌عنوان سند افتخار خود یاد می‌کنند اما از بس سد ساخته شده است دیگر در رودخانه‌ها آبی جاری نمی‌شود. درحال حاضر ٤٢‌درصد روان‌آب‌ها به دلیل سدسازی کاهش داشته و به خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها منجر شده است.

هزینه جبران از ٥٠‌میلیارد به ٢٥‌هزار‌ میلیارد تومان رسید
مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در شرایط فعلی برای نجات کشور از بحران خشکسالی نیازمند اقدامات فوری هستیم، تأکید کرد: برای این‌که بتوانیم ظرف ٥ تا ٦‌سال آینده به حالت نرمال برسیم باید سطح برداشت آب از منابع‌مان را به نصف برسانیم و کار را باید از همین امروز شروع کنیم چرا که تا الان هم دیر شده است. باید سطح برداشت آب از ٩٦‌میلیارد مترمکعب به ٥٦‌میلیارد مترمکعب برسد. او گفت: این موضوع درحال حاضر برای ما ٢٠ تا ٢٥‌هزار‌ میلیارد تومان هزینه دارد این در صورتی است که در دوره خاتمی این موضوع را تنها با ٥٠ تا ١٠٠‌میلیارد تومان هزینه می‌شد مدیریت کرد اما متاسفانه مدیران کشور تا امروز باور نداشتند که بحران جدی است و حالا این موضوع کم‌کم دارد بین دولتمردان جامی‌افتد و البته این هزینه گزاف هم برای نجات تمدن ایران و کشور ضروری و غیرقابل اجتناب است. آب، نفت نیست. بلایی که ما سر نفت آوردیم را نمی‌توانیم سر آب بیاوریم زیرا حیات‌مان و موجودیت کشور به آب بستگی دارد.

دولت نباید از موضع عده‌ای بترسد
کلانتری با اشاره به این‌که در زمینه فرهنگ‌سازی آب با یک مشکل عمده مواجه هستیم، گفت: برای اجرای سیاست‌های نجات‌بخش آب باید جدیت داشته باشیم و از واکنش عده‌ای نترسیم. درحال حاضر ما بنا داریم آب کشاورزی را به نصف برسانیم و برای این کار بودجه تأمین و آماده شده است تا سهم آب کشاورزان را خریداری کنیم اما دولت نگران واکنش مجلس و بقیه است. خود بنده در یکی دو روز گذشته چند جلسه خصوصی با آقای چیت‌چیان وزیر نیرو داشته‌ام تا ایشان را توجیه کنم که از واکنش نماینده‌های مجلس نترسد. نهایت این موضوع استیضاح است اما بحران آب دیگر شوخی‌بردار نیست.  او تأکید کرد: اولین مصوبه دولت و اولین شعار آقای روحانی در زمان انتخابات احیای دریاچه ارومیه بوده است. ایشان با وجود آن‌که به وعده خود عمل کرد و برای خرید حقآبه کشاورزان بودجه مورد نیاز را هم کنار گذاشت اما با اظهارات تند دو سه نماینده محلی در مجلس سریع عقب‌نشینی کرد. دولت باید برای نجات کشور از بحران خشکسالی جسارت و جدیت بیشتری به خرج دهد.

هنگم اجرای پروژه‌ها کم‌سوادیم!
مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان نشست به پاسخگویی به خبرنگاران و حاضران در جلسه پرداخت. او به پرسشی درباره احیای این دریاچه و سمتی که او در این پروژه دارد، پاسخ داد.

«شهروند» در سوالی از هدررفت بودجه کشور در نتیجه طرح‌های کارشناسی نشده و ازجمله طرح احداث میان‌گذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه پرسید تا کلانتری توضیح دهد: در زمان احداث میان‌گذر شهیدکلانتری دریاچه ارومیه، طرح کارشناسی شد و مطالعات به درستی انجام گرفت؛ طبق مطالعات انجام شده بنا شد در ٣,٥ کیلومتری غرب دریاچه که ٩٩.٧‌درصد جریان آب از آن منطقه می‌گذرد، پل دیگری احداث شود اما آن پل را حذف کردند.

وی افزود: مشکل ما این است که زمان اجرای پروژه‌ها یا کم‌سواد هستیم یا اتفاقات را پیش‌بینی نمی‌کنیم  یا نظر کارشناسی را باور نداریم. مجموع این فرهنگ مدیریتی باعث می‌شود بودجه‌های عمرانی کشور هدر رود.

کلانتری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر طرح خرید آب شیرین از کشورهای همسایه گفت: این طرح غیرقابل اجراست زیرا عمدتا همسایگان ما منابع کافی برای صادرات آب شیرین را در اختیار ندارند، در این زمینه با چند کشور نیز مذاکره شده اما نتیجه‌بخش نبوده است. به‌عنوان مثال تاجیکستان اعلام کرد آبی برای صادرات ندارد و جمهوری‌آذربایجان نیز حاضر شد سالانه ١٥٠ تا ٢٥٠‌میلیون مترمکعب آب به ایران انتقال دهد آن هم برای مدت محدود که با هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل و میزان ناچیز توافق شده، این طرح توجیه اقتصادی کافی ندارد.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۳۸
غیر قابل انتشار: ۵۶
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
4
187
ما تو یک ده پرآب زندگی میکردیم! یه رودخانه تقریبا دائمی داشتیم! ولی از بس اینور و اونورش چاه حفر شده رودخونه ما خشک شده ! مردم شالیزار داشتند الان مردم بیکارند در عوض چندین سرمایه دار با حفر چاه آبی که روزی مردم از اون نشئت میگرفت رو به نفع خودشون حیف و میل کردن و میکنن. این چه وضضع مدیریت است؟ من شاهد بودم از بچگی تا اکنون که مدرنیته هیچ سودی برای ما نداشت زیرا با مدیریت و تعقل همراه نبود ما از مدرنیته فقط وسایل آن( مانند پمپ آب حفر چاه با دستگاه.....) را دشتیم و ای دریغ که فرهنگ مدرنیته رو نداشتیم. بنظر این حقیر دولت باید هرچه سریعتر تمام چاههای این منظقه را پلمپ کند و تا اطلاع ثانویه مجوز حفر چاه صادر نند. مطمئنم میشود آبادانی را رگرداند
پاسخ ها
امیر
| Romania |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
مرد مومن خدا انصافت بده
در این مقاله با این همه تحقیق و تجربه علل اصلی را سد سازی و عدم سدسازی صحیح و عدم مدیریت بهره وری در صنعت و کشاورزی دانسته و توضیح می دهد
آنوقت شما میخواهید علل اصلی را نتیجه گیری از روستاتون عنوان کنین
تشنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
6
186
انگار هیچکس قصد نداره کاری کنه.باید به فکر مهاجرت بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
149
چرا استفاده از تجهیزات کم مصرف آب اجباری نمی شود? ایران دارد نابود میشود کاری کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
اگه از تجهیزات کاهنده مصرف اب استفاده بشه خوبه اما برادر اوضاع خیلی وخیمتر از این حرفاس وقتی 94درصد مصرف کشاورزی میشه
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
6
249
اون وقت حالا جمعیت 150 میلیونی رو هم اضافه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
برادر من چه ربطی داره.
بی عرضه گی برخی اقایان در قبل و الان را نباید پای افزایش جمعیت گذاشت.
ابراهیم
| United States |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
برادر ناشناس از این مرتبط تر چی میخوای ؟ چون شما میگی گور بابای کم آبی؟ بیخیال کم آبی چون ی سری بی عرضه بودن؟ اصلا موافقید با 200 میلیون جمعیت؟ کم آبی کیلویی چنده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
ناشناس جان
جمعیت آب می خواهد. این ربطشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
اما با عرضه ها کجا هستند؟
من نمیدونم مگر عرضه ی همراه با یارانه ی وسایل لازم آبیاری قطره ای یا بارانی و امثالهم چقدر سخته؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
يعني چي نبايد پاي افزايش جمعيت گذاشت؟؟ دوست عزيز جمعيت رو بر اساس منابع موجود در كشور تعيين مي كنند
محمد ق
|
Romania
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
58
19
ولکن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
151
از رسانه ها بخصوص سایت محترم انتخاب تقاضا دارم این موضوع را رها نکنند و خبرها و گزارشهای مفصلی آماده کنند تا حساسیت مردم و مسوولان به این موضوع بالا رود. موضوع مرگ و زندگی بچه های ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
به نظر بنده پرداختن به این موضوع وظیفه ملی است و هر کس به قدر توانش باید در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب اقدام نماید البته وظیفه رسانه ها سنگینتر است
ابوالفضل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
آره خدا پدرتون رو بیامرزه، هرچند پیگیری این مسدله قطعا کار رو به جاهای باریکی می کشونه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
113
من ساکن شهر قم هستم که بحران آب در این شهر جدیه. بارها دیدم مغازه‌دارها با شلنگ آب بی حساب و کتاب جلوی مغازه را می‌شورند و این کار را هر روز انجام میدن. وقتی هم اعتراض می‌کنم و میگم که بحران آب داریم باور نمی‌کنند. هم باید حسابی فرهنگ سازی بشه و هم باید این‌جور افراد که آگاهانه و از سر لجبازی آب را اسراف می‌کنند جریمه بشن.
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
داداش من اون مقدار آبی که این آقا و دیگر مردم ما اسراف می کنند و کار مذمومیه در مقابل آبی که در شبکه لوله کشی فرسوده ما هدر میره خیلی کم به حساب می آد و البته در مقابل آبی که در کشاورزی ما هدر می ره که اصلا هیچ هیچ به حساب میادو اونم در کشوری که نباید با وجود این منابع آبی کم اصراری به کشاورزی داشته باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
شما درسی که بعضی رشته های فنی دارند با عنوان تصفیه آبهای صنعتی رو مطالعه کنید.متوجه میشید که 90% هدر رفت آب از لوله کشی فرسوده هست.تازه بیشترین هدر رفت در حوزه کشاورزی هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
118
همينجوريشم اميد به زندگيمون خيلي کمه با اين گزارشم که ديگه کلا نسخمون پيچيدس
ناشناس
|
Romania
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
139
پس چطور می خواهیم جمعیت به 120 میلیون افزایش یابد ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
152
سالهای آینده 50میلیون نفر باید مهاجرت کنند؟؟
پس واقعا رو چه حسابی بعضی مسئولین فکرمیکنند که باید جمعیت ایران دو برابر بشه؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
152
اونوقت میگن برای 200 میلیون نفر جا داریم ....!!!!!
پاسخ ها
دمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
جا داریم آب نداریم
حمید کرسفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
آن مرد رفته از این دست حرفای بیهوده زیاد می زد.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
جا که زیاد داریم برا بیشترشم داریم ولی متاسفانه آب نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
40
توی همون رفسنجان که یکی از شهر های مرده اعلام شده چند دهه بود بی محابا سرمایه داران چاه میزدند و زمین ها را با بدترین شیوه مصرف آب (غرقابی) زیر کشت پسته بردند و بعضا در مقابل این (به اصطلاح خودشان) طلای سبز صادراتی دلار های سبز گرفتند و گرفتند تا به اینجا رسید!! حالا میپرسم یکی از همان سرمایه دارها حاضرند یک دلار برای آباد سازی دوباره شهر و یا انتقال آب (اگر امکان داشته باشد؟!!) خرج کنند؟ خیر !! اکثر این سرمایه های ارزی را هم به خارج منتقل کرده اند!! واقعا برای این وضع متاسفیم!
مالباخته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
41
ما که کمبود همه چی داریم اینجوری شاید مردم فقیر
که همون 70 درصد هستن بمیرن یا مهاجرت کنن تا اون 30 درصد از ما بهترون بتونن خیلی راحتر زندگی کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
43
برای 200 میلیون نفر جا داریم آب و نان نداریم
زنجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
28
در دشت قیدار از شهرستان های زنجان همینجوری آب رو استخراج می کنند و تبدیل به محصولات بی کیفیتی مثل سیب زمینی غیر طبیعی می کنند و آن را به کشورهایی مثل عراق صادر کی میکنند.آبی که حق طبیعی همه مردم منطقه ونسل های آینده است توسط چند نفر انگشت شمار استخراج میشه و تبدیل به پول میشه و...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
32
درود بر شرافتت دکتر کلانتری .
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
5
52
من در استانبول دانشجو هستم،و یک خونه اینجا اجاره کردیم و دو نفر هستیم. ماهیانه با وجود صرفه جویی بسیار زیاد، هشتاد هزار تومان پول أب میدیم. آب هم که ممکنه بدونید فقط برای شست و شو قابل استفادست و ماهیانه ٥ گالن بیست لیتری هم سفارش آب آشامیدنی میدیم که قیمتش هر گالن ٥ لیر هستش. یعنی در مجموع ١٢٠ هزارتومان دو نفری پول آب میدیم در صورتیکه خانواده ی ٤ نفری ما در ایران ٢٠ هزارتومان پول أب تصفیه شده رو میدن. از لحاظ باران و برف هم ترکیه بسیار ایده آل تر از ایران هست و منابع آبی خوبی دارند. از مقایسه نظر درامد هم باز هم آب بسیار گرانتر از ایران هست. مسلما وقتی خدماتی انقد ارزانه،کسی تلاشی برای صرفه جوی نمیکنه. هر هفته آگهی های جدید بسازید و در ساعات پربازدید از تلویزیون پخش کنید تا مردم یاد بگیرند،باور کنید با جرات میگم ما هنوز مسائل ساده مثل حمام رفتن رو بلد نیستیم. حمام رفتن درایران تفریحه و شخص مدتها دوش رو باز میذاره و حمامی که باید کمتر از ٢ دقیقه طول بکشه بیشتر از ده دقیقه طول میکشه و بعد هم با غرور میگن من حمامم طولانیه! از نسایل ابتدایی آموزش بدید تا مردم یاد بگیرند،.کسانی که بیشتر از نرم استفاده میکنند رو جریمههای جدی کنید اا این آب ارزشمند رو صرف آب دادن به باغچه نکنند. آب مصرفی مغازه داران و صاحبان مشاغل رو گرونتر کنید تا جرات نکنند جلوی درب مغازرو با آب صبح به صبح بشوزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
همین دکتر در 35 سال گذشته بجز 8 سالش همه کاره آب این مملکت بوده
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
30
هیچکس جدی نمی گیرد هیچکس !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
42
آقای رسایی فکری کن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
اقای رسایی دلش واپسه! حوصله فکر کردن به این مسایلو نداره. فعلا گیر الکی دادن به دولت و دخترای مردم مده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
40
معلوم نيست چرا حرف هاي خوب و فكرهاي خوب و مواضع علمي و جسارت همه و همه پس از كنار رفتن از وزارت است .ايشان در طول سالها تكيه بر صندلي وزارت كشاورزي همان كردند كه امروز دچار كم آبي هستيم .اتخاذ راهكار هاي نا مناسب در دوران ايشان و تداوم آن در سالهاي پس از ايشان ما را به اينجا رسانده .لذا ضمن ارج گذاشتن به ايشان بخاطر توجه و اهميتي كه به موضوع داده اند و مطلب را به حق گفته اند.ليكن ايشان يك عذر خواهي از برنامه هاي غير علمي دوران خودشان به ملت بدهكارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
32
من همیشه نگران فرزندانمان هستم . زمانی که نه نفتی برای فروش داشته باشیم و نه آبی برای خوردن . آن روز دیر نیست . از مسئولین کشور خواهش دارم که مسئله آب و افزایش جمعیت را به کارشناسان مربوطه واگذار کنند و فکری برای نسل آینده بکنند . باور کنید ایران از سومالی بدتر خواهد شد .
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
3
28
ببین چه کسی داره واسه ما از سدسازی های بیش از حد حرف میزنه!!!
همون کسی که در دولت خودش(وزیر کشاورزی دولت سازندگی) بیشترین سدها شروع به ساخت کردن و طراحی شدن!
بعد حالا میاد میگه , تقصیر احمدی نژاد هست و در دوره ایشون سدسازی غیراصولی انجام شده!
جناب کلانتری , اول باید یقه خودتون رو بچسبید! بعدش نوبت بقیه دولت هاست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
15
150000000!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
12
150000000!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
11
اي كاش همه ي ما خودمون رو تو اين قضيه مسئول بدونيم و چاره انديشي رو از خودمون شروع كنيم! ما ايراني ها به مصرف بي رويه آب عادت داريم و حاضر نيستيم تن به سختي مصرف كم بديم! اي كاش همه اين بحران رو جدي بگيريم و تو زندگي روزمره لحاظ كنيم
منافی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
14
خیلی از این سدها در زمان وزارت ایشان ساخته شده اند آنموقع چرا واکنشی انجام ندادند ،قسمتی از مشکل مملکت ما اینه که مسولین بعد از مسئولیتشان متوجه میشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
7
در شهر بندرعباس سالانه فقط 1 بار باران میبارد و آن باران هم بیشتر بجای اینکه رحمت باشد شبیه عذاب الهی است. در کمتر از 6 ساعت 10 سانتی متر باران می آید و زمین و زمان را میشورد. من در مرکز شهر سوار ماشین بودم که در ترافیک آب هر لحظه بالا می آمد تا جایی که ماشینم روی آب شناور بود
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
63
1
ایشان بهتر است در کار خدا دخالت نکنند همه امور دست خداست
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
33
من همیشه با مهاچرت به کانادا و ... مخالف بودم با وجود اینکه تقریبا تمامی دوستان و فامیل و اقوام ما به کانادا یا استرالیا رفتند یا در پروسه ی رفتن هستند ، باز هم من همواره عاشق وطن بودم و هرگز برای گرفتن اقامت کشور ها اقدام نکرده ام
اما ...
با دیدن سوء مدیریت های اینچنین و خبرهای ناامید کننده در مورد آینده ی آب و هوا و ....
مثل اینکه ما هم باید کم کم بفکر مهاجرت باشیم

اقای روحانی و مسئولین عزیز
ما وطنمان را دوست داریم با همه سختی هایش .

اما خواهشا کاری بکنید
بحرانها خیلی جدی است
کسرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
26
تو شهرستان ما به وفور سیب زمینی میکارند و از چاههای غیر مجاز استفاده میکنند به ازای هر کیلو سیب زمینی 250 لیتر آب مصرف میشه . دولت پارسال اومد چاههای غیر مجازه سیب زمینی کارهای منطقه مارو پلمپ کنه اما نماینده محترم مجلس واسه اینکه دوستای سرمایه دارش سیب زمینی کاشته بودن اومد و جلوگیری کرد گفت تا پاییز بهشون وقت بدین.........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
16
قیمت زمین بعضی جاها-مهاجرپذیرها-به شدت بالا میره
یعنی در آینده جنگ بر سر آب و زمین خواهد بود.
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
5
اب مايهء حيات است بيهوده ان را هدر ندهيم..اشرب ماء
کارشناس برنامه ریزی اجتماعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
14
با سلام نمیدانم متأسفانه چرا اینقدر از خودکفایی محصولات کشاورزی سخن میگویید من این کلمه را علت اصلی بحران کم آبی و خیانت به مردم و نسل های آینده میدانم زیرا که برای محصولات بیشتر و حتی مازاد بر نیاز بخصوص در بعضی محصولات مانند ذرت و گندم آب های زیرزمینی را بصورتی غیر ضرور بیرون کشیدیم و اینچنین بلایی را بسر خود نازل کردیم در حالی که با واردات هرچه بیشتر محصولات کشاورزی از همه جای دنیا میتوانستیم آب های زیرزمینی خود را حفظ کنیم و هر زمان لازم شد و از بیرون از محصولات کشاورزی خبری نبود از آب خود برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم این یک زرنگی است و باید در ادامه واردات محصولات کشاورزی با توجه به نیاز و با گستردگی صورت گیرد و کشاورزان را به اندازه لازم به کشاورزی تشویق کرد زیرا که کشاورزان ما فرهنگ درست مصرف کردن و یا امکانات لازم را برای بهینه مصرف نمودن آب را ندارن و بنوعی میان آنها رقابت است برای هرچه بیشتر مصرف نمودن آب ، وزرات نیرو باید برای مصارف خانگی نیز از ابزارآلات جدید به خانوارها تلاش کند تا مصرف به پایین ترین میزان خود برسد در زمان بارش باران از هدر رفت آب باران به جوب ها خودداری کند و از عدایت آنها به مخازن آب و تصفیه خانها بهره برداری کند . . .
پاسخ ها
الناز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
حرف های شما کاملا متین و کارشناسانه است. اما واردات در کشور ما یعنی وابستگی و بهانه دادن دست دشمنان ! برای تحریم.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
14
بیش از سی سال هست که به شهر آمده ام ولی مرتبا به روستا سر می زنم . تو خونه روستایی مان در اطراف رودسر زمانیکه روی تلار می خوابیدیم از صدای شرشر آب لذت می بردیم ولی سالهاست نه تنها اون رودخانه بلکه رودخانه های دیگه ازبین رفتند و مردم برای آبیاری شالیزار که رزق اصلی روستای ما بود به چاه عمیق روی آورده اند. سفید رود که زمانی آب آن به یک تا دو متری پل می رسید الان با خودرو از اون رد می شوند .
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
17
آقای کلانتری خودتون خوب می دونید که اگر واقعا بخوایم جلوی این ضرر رو بگیریم باید کشاورزی رو کلا تعطیل کنیم چون کشت بیشتر محصولات کشاورزی برای ما خصوصا گندم فقط ضرره و ضرر. اون وقت باید این محصولات رو وارد کنیم وخب این تعارض داره با کشور منزوی مثل ما که هر دم احتمال تحریم داره و می خواد که مستقل باشه. پس مطئن باشید این مشکل هیچ وقت حل نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
شما هم مثل کلانتری ندانسته فقط اظهار فضل می کنید. ایران یکی از بزرگترین وارد کننده های گندم در جهان ویکی از بزرگترین صادر کنندهای هندوانه و خربزه و خیار (بعنوان محصولات آب بر) هست. طبق آمار منتشر شده ما رتبه دوم صادرات هندوانه و پسته را داریم ولی بزرگترین وارد کننده گندم هستیم.

آقای کلانتری به جای این اظهار فضل ها بهتر است ابتدا نسبت به عملکرد یک دهه خود به عنوان وزیر جهادکشاورزی و این بی برنامگی در این حوزه پاسخگو باشد بعد بیاید خود را مدعی العموم معرفی کند. متاسفانه دقیقا جای شاکی و متهم عوض شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
16
درود بر همه
حالا بگید ایرانیان آب و خاک و آتش پرست بودن ؟؟!؟ شما چی کردید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
4
گو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
4
برادر خيلي خوب بود باز هم بكنيد فقط با جابلوسي و اينكه ثعريفات كنيم كافي نيست واقعيتا را بايد گفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
6
فقط در تربت جام و تایباد بیش از 2000 حلقه چاه عمیق وجود دارد. که شبانه روزی مشغول استخراج آب هستند.
جالبه بدانید این آب نه صرف کاشت محصولات استراتژیک مانند گندم بلکه صرف کاشت خربزه مسموم می شود که هیچ سودی ندارد و تمام این سود آن به جیب عده ای سودجو می شود.
حاج و واج
|
Romania
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
6
موضوع مهاجرت 50 میلیون یک جوک است اما موضوع بی آبی هم جدی است لذا دوکارم شود کرد
1- اصلاح نظام مدیریت آب براساس کارکارشناسی
2- برطرف کردن تنش های سیاسی با سایرکشورها
3- جنگ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
2
اولین راه موفقیت دانستن اشتباهات گذشته هست اگر مسولان با شهامت اشتباهات گذشته را قبول کنند پیشه گفت یک قدم روبه جلو هستیم .بحران آب خیلی جدی هست ولی چند درصد مردم و مسولان میدانند چه قدر برنامه ازش داریم چقدر صدا وسیع اهمیت میدهد .؟ برای حل بحران فقط حرف میزنیم .چقدر عمل کردم .کدام برنامه را دادیم .آب که در مملکت ما از هرچیز بی ارزشتر ه متاسفانه کجایی دنیا مثل ایران آب مفت هست . تو کشور ما 16 برابر جهانی هنگام مسواک زدن آب مصرف میکنیم .حمام و بقیه موارد که دیگر معلومه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
12
من واقعا در عجبم چرا معضلات مهم و اساسی همچون اپیلاسیون تمام بدن را رها کردیم و چسبیدیم به موضوع کم اهمیتی مثل بحران آب؟!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
4
مواظب باشید همین مقدار آب را هم گل نکنید...........
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
4
سلام دوستان لطفا هر کسی ک اینارو میخونه به اطرافیا و فامیلاش انتقال بده سرسری نگیریم
قادری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
2
تا دیر نشده و برای اینکه فاجعه گودوند و دریاچه ارومیه تکرار نشه نباید سد سیروان آبگیری بشه. با آبگیری سد سیروان چشمه عظیم بل به زیر آب و کل زیستگاه پایین سد از بین میره این یعنی بحران جدید.
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
4
3
متاسفانه آقای دکتر کلانتری کلام قسار زیاد دارند و گذشته نشان می دهد که ایشان پیش بینی و شناخت درستی از ظرفیت های کشاورزی و اقلیمی کشور ندارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
9
3
احتمالا یک عده از این حرف خوششون نیاد اما بسیاری از امارهایی که داده اغراق امیزه
بحران اب هست یعنی همیشه تو ایران کمبود اب بواسطه اقلیم خشک کشور بوده اما در این حد و اندازه ای که کلانتری داره میگه نیست

کاهش بارش و رواناب داشتیم و داریم اما در حد بیست درصد ،
در حوضه های مختلف معمولا تناوب ترسالی و خشکسالی داریم که این بحث در هیدرولوژیو اقلیم شناخته شده است
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
5
لطفا با صاحب نظران دیگر نیز مصاحبه کنید تا مشخص شود چند درصد از صحبتهای اقای کلانتری صحیح است و چه باید کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
3
از همه بدتر خطر زلزله تو تهرانه که متاسفانه نادیده گرفته شده حتی ساختمانهای نوساز هم بعلت کیفیت پایین مصالح ساختمانی عملا ناکارامد هستند باید یه فکر اساسی کرد اول از همه باید پایتخت سیاسی کشور جابجا بشه تهران هم پایتخت اقتصادی بمونه مهم نیست
وطن پرست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
2
4
کجایند آقایان دلواپس. با این تحلیلهای آقای کلانتری چه کاری باید کرد کو طرح و برنامه و کو عملتان. حرف دیگر بس است. مردم از دلواپسی شما خسته شده اند. 
كارشناس اقتصاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
2
1
نظرات دكتر كلانترى ، نظراتى كارشناسى شده مى باشد و اميد است كه مورد عنايت لازم مديران ارشد ذيربط واقع شود. تهيه برنامه جامع ، "تحت عنوان برنامه راهبردى اب ايران " و تصويب قانون مربوطه در مجلس يك ضرورت اساسى محسوب مى شود كه ميزان مطلوب توليد محصولات كشاورزى در دوره هاى مشخص چند ساله و نياز به واردات كالاهاى اساسى غذايى ، مؤلفه مهمى در تدوين ان بشمار مى رود...
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
19
2
بابا چقدر ساده اید.یه مشت دروغه می خوان جلوی افزایش جمعیت کشورو بگیرن چون اسراییل ناراحته جمعیته ایران شیعه زیاد بشه.صهونیست ها کلی برنامه ریزی کردن برای کاهش جمعیت ایران شیعه اینو خودشون میگن.
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
8
جالب از نظر ایشون همه مقصرند الا خود ایشان که بیش از 14 سال وزیر کشاورزی بوده !!!
خود ایشان چرا پاسخگوی سومدیریت خودش در بیش از ده سال وزارت کشاورزی نیست؟
ایا ایشان در حال حاضر نقدهای دلسوزان رادر خصوص سومدیریت خودشان در دریاچه ارومیه می پذیرند کهاینگونه خودش را مبرا و داناتر از بقیه مدیران می داند؟

ایشان نقدهای استید دانشگاه به نگاه ها و طرح های ایشان در ارومیه را سیاسی می کند و با انگ های بعضا سیاسی پاسخ می دهد
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
2
3
پس تمام اين وقت تلف کردنها براي همين بود که همين ها را به مردم اعلام کنيد که کشاورزي در ايران متوقف خواهد شد؟ کشاورزان را به تکدي گري بياندازيد؟ متوقف کردن کشاورزي راه حل است؟ و مهاجرت پنجاه ميليون ايراني راه حل است يا بي برنامگي شما ها. از چه چيز ترسيده ايد از اينکه مجبوريد کار واقعي انجام دهيد نه تن پروري و نمايش کار؟
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
4
حالا رفسنجان صاحب داره وجهت زنده شدنش وزنده ماندنش درحال اقدام جهت انتقال آب سرشاخه های سمیرم (سمیرم شهری که خودش بعلت بی آبی درحال نابودی است ) میباشند پس وای به حال شهری مثل سمیرم که بدلیل نداشتن مسئولینی بادرایت درحال فناشدن ونابودی برای شهر دیگری است
محمدیاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
4
سلام ودرود بروزیر دوران سازندگی دکترکلانتری-دغدغه شما در زمینه مساله آب کاملا بجاست بارها وبارها درگیر این بحث آب بوده ایم وهستیم ما بکمک دوستان در دانشگاه یک ارزیابی از آبیاری سطحی به روش سنتی انجام دادیم ونهایتا به این نتیجه رسیدیم که مشکل هدر دادن آب در مزرعه است یعنی راندمان کاربرد آب در مزرعه براساس فصل رویش وزمان آبیاری بین 34تا 75 درصد متغیر است در این خصوص بنظرم بهترین راهکار آگاهی از زمان دقیق آبیاری مزرعه است که اینکار با نصب لایسیمتر در مزارع ایران واندازه گیری مکش رطوبتی خاک قابل اندازه گیری می باشد ولی آموزش وامکانات می خواهد واستفاده از آب بصورت مداری در چاه موتورها ونداشتن استخر از مشکلات پیش رو می باشد.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
11
عزیزان گوش هیچ کس بدهکار نیست .از مردم گرفته تا مسئولین چه بی سواد باشن چه تحصیلکرده .همه میگن ماکه چیزی مصرف نمی کنیم برو ببین بقیه چه آبی هدر میدن .همسایمون هر روز کل کوچه و محله رو با شلنگ میشوره بهش اعتراض میکنیم میگه مگه پول اب را شما میدید که اعتراض میکنید .فقط طرز فکر را ببینید !!!!!!!!!!!!!دیگه چه توقعی میشه داشت .
نظرات بینندگان