arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

پیاده‌روی ایران و آمریکا برای رسیدن به یک «دپیلماسی محترمانه» /واشنگتن از یاران عربی‌اش به نفع تهران عبور خواهد کرد؟

پنجره های دیپلماسی میان ایران و غرب یکی پس از دیگری در حال گشوده شدن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خدیجه غبیشاوی در نامه نیوز نوشت: دیپلمات های ارشد تهران و واشنگتن با هم پیاده روی می کنند، سر یک میز می نشینند و با هم «گفت وگو» می کنند، همدیگر را با نام های کوچک صدا می کنند، تلفنی رایزنی می کنند و در برخی مواقع بر سرِ یکدیگر نیز داد می کشند.

ایران و آمریکا این روزها گام های بلندی به سمتِ یکدیگر بر می دارند و در پی شکستِ شدن دیوار بلندِ بی اعتمادی میان طرفین هستند؛ هیئت های اقتصادی-تجاری آمریکایی و ورزشکاران از یک سو و مردان دیپلماسی از سوی دیگر در حال رفع شک و بی اعتمادی و در نهایت به دنبال رسیدن به «عادی شدن روابط» ایران و آمریکا هستند.

پر بیراه نیست اگر بگوییم که تهران و واشنگتن در حال تجربه روابط بی سابقه ای طی 35 سال قطع کامل روابط دوجانبه هستند؛ نقطه ای که با تاکیدات مقام معظم رهبری، اگر بتوانند با موفقیت از آن عبور کنند راه برای گذشتن از دیگر موانع و پستی و بلندی ها بس هموارتر خواهد شد.

مقام معظم رهبری اخیرا عنوان کرده داده بودند که در صورت حل مشکل هسته ای ایشان به دولت اجازه مذاکره با آمریکا را روی یک موضوع مشخص دیگر خواهد داد.

هرچند که باید در نظر داشت که نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر با چالش بزرگی به نام «کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی» مواجه خواهد بود؛ چرا که این کشورها هرچه در توان داشته باشند برای سنگ اندازی در این مسیر به کار خواهند گرفت و از سوی دیگر نیز آمریکا متحدان عربی خود و رژیم صهیونیستی را به ایران ترجیح خواهد داد و تهران باید به موازات حرکت به سمت غرب دوستان منطقه ای خود را نیز دریابد و اطمینان های لازم را به آنها بدهد.

با این وجود تهران و واشنگتن «امروز» دریافته اند که مسیری جز دیپلماسی محترمانه بر پایه اصل برد-برد بر روی میز گزینه های طرفین وجود ندارد و باید همانند 18 ماه گذشته تلاش و توان خود را برای حل و فصل نهایی پرونده هسته ای ایران و همچنین عادی سازی روابط دوجانبه بردارند چرا که هردوی این موضوع دو شاخص وابسته و پیوسته به یکدیگر هستند.

روشن است که تهران و واشنگتن در کنار دستور کار رسیدن به توافق نهایی، عادی شدن روابط میان دو کشور را نیز در دستور کار خود قرار داده اند و گواه آن نیز رایزنی اخیر تلفنی محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر حمله نظامی عربستان به یمن بود که از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تایید شد.

بازارها و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز ضلع دیگر مثلث حرکت تهران و واشنگتن به سمت بهبود روابط را تشکیل می دهند؛ امری که با امضای توافق نهایی هسته ای و برداشته شدن کامل تحریم ها از روی ایران لبخند و اطمینان را به سرمایه گذاران غربی برای حضور در ایران هدیه می دهد.

سایت آمریکایی «کوارتز» اخیرا در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: در حالی که مذاکره کنندگان ایران و 6 قدرت جهانی در حال کار برای نهایی کرده توافق هسته ای تا 30 ژولای (دهم تیرماه) هستند، تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در حال تحقیق و بررسی آینده شغلی خود در تهران هستند. توافقی که حتی اگر بخشی از تحریم های ایران را لغو کند به شرکت های آمریکایی اجازه دسترسی به بازارهای غنی از مصرف کننده ایرانی را می دهد.

در نهایت می توان گفت که تهران و واشنگتن اکنون در سراشیبی تندی از رسیدن به یک نقطه مشترک و آغازی برای عادی سازی روابط قرار دارند؛ نقطه ای که با دیپلماسی هوشنمدانه و همه جانبه و جلوگیری از فضا سازی مخالفان می توانند از ره آورد آن به باز شدن پنجره های باز دیپلماسی رسید.


نظرات بینندگان