arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
تحلیل فرانس پرس از سخنان کم سابقه سردار جعفری

هشدار سپاه به آل سعود ؛ نشانه ای دیگر از روابط رو به وخامت ایران - عربستان

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه عربستان را به خیانت متهم کرد و گفت حملات هوایی عربستان به یمن این کشور را در اردوی اسرائیل که دشمن اصلی ایران است قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه عربستان را به خیانت متهم کرد و گفت حملات هوایی عربستان به یمن این کشور را در اردوی اسرائیل که دشمن اصلی ایران است قرار داده است.

به گزارش «انتخاب»؛ اظهارات سرلشکر محمد علی جعفری پس از انتقادات شدید آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران و سایر مقامات بلندپایه این کشور از عربستان عنوان شده و نشانه دیگری از روابط رو به وخامت تهران و ریاض است.

عربستان و ایران به عنوان قدرت های پیشرو در خاورمیانه رقابتی فزاینده برای برتری در این منطقه که دچار جنگ و آشفتگی سیاسی است دارند.

جعفری از مقامات ایران خواست ضمن کنار گذاشتن ملاحظات پیشین به حملات عربستان به یمن واکنش نشان دهند و با صراحت در مورد آن موضع گیری کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از وی اعلام کرد: «عربستان خائن امروز پای خود را جای پای اسرائیل و صهیونیست ها می گذارد. در گذشته وضع به این شکل نبود و امروز دشمنان جمهوری اسلامی مشخص تر شده اند».

یک ائتلاف از کشورهای عرب به رهبری عربستان روز 26 مارس حملات هوایی خود را علیه حوثی ها در یمن آغاز کرد.

فرمانده سپاه ایران افزود: «اکنون که این حملات رخ داده است باید ملاحظات را کنار گذاشت. اکنون حکومت سعودی در آستانه سقوط و افول قرار دارد».

وی با اعلام اینکه ایران در مسیر رشد و موفقیت قرار دارد گفت: «ما هر روز شاهد افزایش قدرت و ابعاد فعالیت جمهوری اسلامی در خارج از مرزها هستیم. دشمنان ما و آمریکا این حقیقت را پذیرفته اند».

اظهارات جعفری یک روز پس از آن بیان شد که حسین امیر عبدالهیان معاون وزیر امور خارجه ایران گفت تصمیم عربستان به جلوگیری از ورود کمک های انساندوستانه ایران به یمن بی پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، رهبر معظم ایران نیز روز نهم آوریل عربستان را با اسرائیل مقایسه کرد و گفت: «آنچه دولت عربستان در یمن انجام می دهد دقیقا به کاری که رژیم صهیونیستی در غزه کرد شباهت دارد. این یک قتل عام و نسل کشی است».

آیت الله علی خامنه ای هشدار داد: «عربستان به طور حتم از این اقدام آسیب خواهد دید».
نظرات بینندگان