arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

العرب: اعتراض ها درآمریکا نسبت به سیاست اوباما در قبال ایران بالا گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب مدعی شد: سیاست بی طرفانه ای که دولت اوباما در قبال نبرد کشورهای خلیج فارس به منظور مقابله با گسترش نفوذ ایران در پیش گرفته، سبب اعتراض های زیادی حتی در داخل اردوگاه دمکراتهای آمریکا شده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی نوشت : بیل ریچاردسون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از باراک اوباما رئیس جمهور کشورش خواست در درگیریهای جاری در یمن که وی آن را رویارویی علیه گسترش نفوذ ایران دانست، در کنار کشورهای همپیمان خود در خلیج فارس و خاورمیانه قرار گیرد.

سخن ریچاردسون که مانند اوباما وابسته به حزب دمکرات است، دیدگاه طیف گسترده ای در هر دو حزب جمهوریخواه و دمکراتهای آمریکاست که به سیاست تعاملی و مثبت دولت اوباما در قبال تهران به دیده شک و تردید می نگرند و از اقدامات اتخاذ شده این دولت برای مقابله با دخالت فزاینده تهران در کشورهای همسایه اش، راضی نیستند.

این جریان در آمریکا با نارضایتی اغلب کشورهای خلیج فارس از بسنده کردن دولت آمریکا به ایفای نقش میانجیگر در نبردها علیه نفوذ ایران در منطقه مواجه شده؛ موضوعی که با اصول ائتلاف راهبردی میان این کشورها و آمریکا که واشنگتن از آن منافع زیادی کسب می کند، در تعارض است.

کشورهای خلیج فارس، شتاب واشنگتن در امضای توافق با تهران درباره برنامه هسته ای ایران را مساله ای زودهنگام و به منزله جایزه و پاداشی می دانند که ایران شایسته آن نیست. در این زمینه به طور مشخص، ریچاردسون در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» تاکید کرده بود که مذاکرات با تهران بر سر پرونده هسته ای باید شامل بندهایی درباره اقدامات این کشور در منطقه بویژه حمایت تهران از گروه شورشی حوثی ها در یمن و همچنین حزب الله که با دولت لبنان بر سر مسائل سیاسی و نظامی منازعه می کند، باشد.

العرب نوشت: ریچاردسون خواستار گنجاندن مذاکرات درباره موضع ایران در قبال منطقه، در قلب مذاکرات هسته ای شد و گفت: مشکل در کارهایی است که ایران انجام می دهد چه بسا این کشور برای ارسال سلاح برای حوثیها آماده است در نتیجه ما اگر مایل به دستیابی به توافق با ایرانی ها هستیم، باید مسئولانه عمل و به سمت آغاز مذاکرات صلح حرکت کنیم.

ریچاردسون درباره پیام ایران در قبال اقداماتش در یمن در سایه مذاکرات هسته ای با این کشور، گفت: «مذاکرات با ایران بر سر پرونده هسته ای خوب است اما ایرانی ها باید بدانند که آنها باید رفتارشان را در منطقه اصلاح و آمریکائیهایی را که بازدشت کردند، آزاد کنند و حمایت از حماس و حزب الله را کنار بگذارند».

وی افزود: ههه اینها باید بخشی از توافق با ایران باشد.. ما باید از هم پیمانان خود در عربستان حمایت کنیم زیرا ائتلاف با آنها، ائتلافی قدیمی است علاوه بر این باید با آنها در زمینه انرژی روابط داشته باشیم.. ما باید به شراکتهایی که با هم پیمانانی مانند عربستان داریم پایبند باشیم .. ما در آنجا پایگاههای نظامی داریم .. اگر ایران بخواهد این توافق در کنگره تصویب شود این کشور باید مسئولانه تر رفتار کند.. دولت آمریکا درصدد است پرونده های منطقه ای را از پرونده هسته ای جدا کند و این اشتباه است.
نظرات بینندگان